Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: akvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 5317 ggr
Be-Bopz
0

Hårt eller mjukt.

Jag verkar ha lite problem i mitt 540, har 2 stora rötter, tänkte inte så mkt på det men så nämnde en kompis att det kan vara därför mina guppys dör, pga rötterna.

Men jag minns inte om vattnet blir hårt ett mjukt av rötterna.

[dynamitella]
4

Det blir mjukt och surt :) pH värdet sänks av rötter och andra försurande material (ruttnande löv, alkottar osv).

Men det bör inte vara rötternas fel egentligen. Kan, absolut, men jag tänker istället på nitrit eller dåliga gener. Dessa brukar vara de vanligaste anledningarna för guppydöd.

Lägg gärna in en bild på hela akvariet och förklara lite hur du sköter det. På så sätt kan vi hjälpa dig att utesluta eller stärka misstankar för olika dödsanledningar :)

Be-Bopz
0

Dåliga gener kan jag direkt utesluta då det är vf guppys :)

Jag håller inte heller på med tester och har aldrig gjort.
Har dock kollat mitt vatten då och då i butik, inga problem med ngt, vi har väldigt bra vatten där jag bor.

Jag byter, kanske inte varje vecka, men försöker, ibland kan det gå 2 v innan vattenbyte.

Ska försöka fixa bild.

[tlundegard]
0

Får fiskarna några speciella symptom innan dom dör?

[dynamitella]
0

Jag menade inte att vattnet i kranen var dåligt, utan att vattnet i akvariet kanske var.

Det är nog dax att köpa ett pH-test och ett Nitrit-test :) (dropptest). Dessa klarar du dig långt på och de varar i åratal. Med pH-testet får du reda på om rötterna gör skada, och med nitrit-testet ser du om du har för mycket avfallsprodukter i akvariet och om kanske extra vattenbyte sitter på sin plats.

Det är i varje fall mycket bra att ha hemma, och kan eliminera misstankar om fel :)

[tlundegard]
2

Jag uppfattade det som att #2 testar sitt akvarievatten mot nitrit i djuraffär..

[dynamitella]
1

Det är inte att rekommendera då man oftast behöver slänga sig över karet på 5 minuter och testa vattnet :) Att ta med vatten till affären en gång i månaden är inte lika smidigt (men går självklart).

Be-Bopz
0

Jo jag förstod att du menade att vattnet i karet var dåligt ;) Men jag måste ändå säga att vi har så väldigt bra vatten i Motala så det är äckligt gott :D Haha skämt åtsido, tester är gjorde och alla värden har varit bra vid testerna som har gjorts tidigare.
Kan se om kompisen har dessa tester så vi kan köra dem här hemma.

Har alltid klarat mig bra utan tester och tycker väl inte jag behöver börja nu heller :)

Det sjuka är att jag har olika l-malar i karet och de tar ju ingen skada av det, har snäckor i karet som oxå mår bra, både äpplen och sandsnäckor.

Nej, inga speciella tecken innan de dör, en dag ligger de bara döda.

MagArne
0

Vad har du för filter i ditt 540 liters?

Be-Bopz
0

Det är ett innerfilter, det var med när jag köpte det.

MagArne
0

#9 Fabrikat och modell på ditt innerfilter så vi kan se om det räcker till för att rena ditt akvarium.

Be-Bopz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pumphuvudet är ett aquaclear 70, filter är ngt som han hade specialbeställt.

Bild på hela karet.

Be-Bopz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pumpen.

MagArne
0

Pumpen och filtret ser ju bra ut.

Hur ofta gör du rent filtret och hur tvättar du det?
Varmvatten? Kliniskt rent?

Filtret får aldrig tvättas i varmvatten och ej heller så pass rent att alla filterbakterier spolas bort. Lite skit måste det alltid finnas kvar i filtret.
Detta har du säkert redan koll på men måste iaf börja nånstans i felsökningen.

Be-Bopz
0

Var tvungen att göra allt rent för några månader sedan då jag hade guppys som hade ngn sjukdom, efter att alla var döda så gjordes allt rent, men sen har det stått med bara malarna i karet, filtret tänker jag annars göra rent 1 gång/år, det är enormt och sen väldigt fint och rent ut :)

Jag har haft akvariet nu sen juli bara så det är inte ens 1 år jag haft det.

MagArne
0

Här är vattenvärdena från reningsverket för centrala Motala

http://www.motala.se/en/Invanare/Miljo-och-trafik/Vatten-och-avlopp/Vatten/Dricksvatten/Vattenverk/

http://www.motala.se/sv/Invanare/Miljo-och-trafik/Vatten-och-avlopp/Vatten/Dricksvatten/Vattenverk/Rassnas-vattenverk/

Då vattnet är mjukt innebär det att pH lättare kan ändras då det inte finns så många buffrande karbonatjoner. Dessa kan man öka genom att tillsätta bikarbonat. Fördelen med bikarbonat är att det inte höjer pH högre än ca 8,5. Perfekt till ciklider från Malawi och Tanganyika som vill ha högt pH. Vill man ha ännu högre pH är det bl.a. kalk som gäller.

Förvisso är pH ganska högt från reningsverken för att skydda ledningarna från korrosion men då vattnet är mjukt kan det snabbt sjunka så ett pH test innan och efter vattenbyte kan vara intressant att kolla upp. pH svängningar kan göra fiskar sjuka.

Innan man börjar blaska med bikarbonat ska man kolla upp vilka pH som fiskarna trivs i. Har man otur har man blandat fiskar som bara trivs i surt vatten respektive bara i basiskt vatten.

Nu blev det tung vattenkemi här men har man lite hum om det är det lättare att förstå vad vattentesterna visar för något.

Be-Bopz
0

Fattar nada ;) Vet bara att vid de tester som har gjorts har det alltid visat 7,5 i ph.

Vilket ph trivs då guppys i?

Men jag måste bara säga, jag har 2 nano, hade ett 220 oxå, aldrig fiskar som dör, samma vatten osv, gör inget annorlunda med dem.