Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1210 ggr
Dustmonkey
0

Pansarmal hane + sandsnäckor = funkar bra?

Har pansarmal, funkar det fint med sandsnäckor? Jag har dom i samma akvarium men antingen så har snäckorna gömt sig eller så har dom blivit uppätna. Vad låter mer rimligt?

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

Sleggyman
0

Sandsnäckor gräver ner sig under dagen och kommer fram på kvällen/natten för att äta. Jag har haft pansarmalar och sandsnäckor ihop utan problem.
Jag såg mest mina sandsnäckor på morgonen så kanske 1-3st under dagen och jag hade lätt 100+ i mitt 250L.

Dustmonkey
0

ok :) jag har kollat och ibland syns inga och sedan kan det dyka upp flera styckna.

matsdotter
1

Det ska inte vara några problem, och sandsnäckorna gräver som sagt ner sig i sanden, därav namnet ;)

Din pansarmal vill dock ha kompisar, förutsatt att du har ett tillräckligt stort akvarium för det :)

Dustmonkey
0

Ja, Den bor i en 60 liters akvarium , ensam, då jag var rätt ny när jag köpte den. Nu vet att den behöver vänner. Har kikat omkring affärerna i närheten och har inte velat köpa då fiskarna tycks inte må bra, var på väg att köpa en men såg att en flöt död och dom andra käkade av honom… Jag vill inte ha ynglar för det finns inte mer plats =P, sedan hade jag tänkt att den skulle få bo med en killiyngel ( växtlekande om jag har läst på rätt). Kan man blanda andra sorts pansarmalar? Jag har sett att det finns flera olika arter. Jag vill köpa henne vänner, eftersom det är en dam :P, men samtidigt inte ha mer ynglar :/ Kan olika sorts arter av pansarmalar vara ihop utan att de "förökar" sig? Frågade på en djuraffär och dom sa att dom skulle inte vara intresserade utav andra , om inte det är av samma sorts art.. Men efter ha blivit lurad ett par gånger så litar jag inte på någon i djuraffären. Dom i affären sa att den mår bra att vara ensam…. Observera att detta var i början när jag skaffade en akvarium. I dagsläget har jag flesta djuren i grupper , rätt storlek på deras hem och är noga med vattenbyte och tittar väldig mycket på mina fiskar..Jag har platysar, fick yngel men ville rädda alla. Lärde mig att om jag valde att behålla alla så skulle inte naturen ta sin gång och eliminera bort sjuka eller dåliga ynglar… Så jag släppte dom till sina föräldrar…9 ynglar av 17 styck tror jag finns kvar. Men men samtidigt vill jag inte ha överansträngd akvarium.

[Jens]
0

Tur att du frågar Dustmonkey för de i affären går tydligen inte att lita på. Pansarmal gillar att vara flera, gärna minst 6 st. Jag har läst och hört från andra att pansarmal som lever ensam eller för få kan må väldigt dåligt.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=308

Själv har jag sex stycken Corydoras julii och det är underbart att se dem tillsammans och de verkar trivas mkt bra men då har jag dock ett 375 liters akvarium. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=306

[Jens]
0

Rätta mig om jag har fel men det känns som om du vill ha en rovfisk som håller yngelståndet nere? Isåfall kan jag rekommendera fjärilsciklider för de är bra att ha i ett akvarium för att hålla yngel borta. Fjärilsciklider gillar att vara en liten grupp med en hane och 2-3 honor. Hoppas du får plats med det.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194

Själv vill jag inte ha några yngel alls av platys för jag gillar dem jag redan har men visst har de fått många yngel men de försvinner eftersom jag har 'rovfiskar' i akvariet.

[Jens]
0

Läste mer noggrant och det visade sig att du har en slags pansarmal. Det ska vara samma art om de ska trivas tillsammans och det är otur att den är ensam. Tycker du bör lämna den till en affär eller någon som kan ta emot som har plats för din pansarmal. Vilken sort är det ? Har du bild eller vet du vad det är?

Dustmonkey
0

Det är en corydoras aneneus ( albino ), jag har nyss vaknat så jag kan ha felstavat det!! Tjejen i affären sa att den kan få vara med liknade arter men då skulle den inte kunna föröka med varandra eftersom då skulle den inte vara intressant då dom inte liknar varandra.. Nu vet jag inte om detta stämmer. Skulle det vara så, att den kan få vara med liknade arter och inte föröka sig så köper jag gärna vänner till den. Till exempel corydoras aneneus ( albino ) med corydoras julii, liknar varandra men skulle inte kunna bli något då enligt va tjejen sa, dras inte till varandra då dom inte liknar varandra… Men dom är ju samma art, det är väl som Platy? Liknar inte varandra med olika färger etc men kan iaf bli nåt.. Eller är jag ute och cyklar! Har nyss fått itag ett akvarium som faktiskt ges bort här i Sthlm 😊. Ska hämta den och lägga pansarmalen i den och köpa ett par vänner till den :). Kollade nyss på den och såg att hon har lagt ägg igen xD! Ps sorry om jag skriver slarvig ibland. Skriver för fort ibland xD

Dustmonkey
0

Nu har jag dubbelläst din sista inlägg. Det får bli nya pansarmalar av samma sort :), blir det yngel så får jag ge dom till zooaffären eller köpa "rovdjur" som du säger :) dock efter jag har hämtat den nya akvariet :)

-Cissi-
0

#9 Menar du yngel efter pansarmalarna? :) kan du inte isf låta dom växa upp och sen sälja dom?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Sleggyman
0

Du kan blanda in corydoras hastatus  dom blir bara 3cm och simmar med de större pansarmalarna. Iallfall gjorde minda det. Jag hade Julii med dom, De höll sig nära de större och följde efter dom som små hundar :)

matsdotter
1

Pansarmalen vill nog dock ha större än 60L att röra sig på, framför allt om den skulle få vänner. Så har du ett större akvarium, gärna 100+, så föreslår jag att du flyttar den dit och sedan skaffar vänner till den.

Annars är mitt tips att du ber djuraffären att ta tillbaka den och köper ett litet stim med ca. 6 stycken ottosar, Otocinclus vittatus (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329) istället. :)