Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 2735 ggr
Druiden
0

Kön på Fjärilschiklider?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om det finns en chans ifall någon kan se könen på mina chiklider?  
Dem säger på djuraffären att det ska vara en hane och en hona. Men jag är lite tveksam då dem bara jagar iväg varandra.  

Jag tänker inte göra någon odling. Vill bara veta om det är sant :)

Får ta en bättre bild på lilla blå

Medarbetare på Pokémon Ifokus

davber
0

Nu för tiden är det väldigt svårt att se skillnad på hona och hane hos just Fjärilscikliderna, detta beror på att de är så fint avlade för att få fina färger och fenor.

Men de tecken man kan se det på är att honorna har som en lite större rund fläck av rött på magen, eller att de första fenstrålarna på ryggen inte är längre en resten av ryggfenan.

Nedan ser du en bild på mina två par. Man kan se den röda fläcken lite svagt på fjärilscikliden längt till höger på bilden.

Något som ska tilläggas är också att det mycket väl kan vara en hona och en hane, men det betyder inte att de faller för varandra då fjärilarna kan vara väldigt kräsna.

[Jens]
0

Studerar man dem noga så ska honan ha lite rosa-rödaktig buk mer än hanen. Det är inte lätt att se skillnad på dem för man har två olika kön =) Men honorna är oftast något mindre och har ett något rosarödare bukparti. Hanens främre ryggfenstråle är längre än honans.

Efter vad jag tycker så ser fisken som är närmast ut som en hane.

Om du fick med den andre på bild så skulle jag försöka se på den också. Eller båda tillsammans. Mera bilder tack ;)

Druiden
1

Tack för svaren :) 
Jag har sett att den blåa fjärilen har någon ynka rosa fläck på magen.

Men jag kan jättegärna ta fler bilder

MarHai
1

Här är en bild på en hane och en hona, man ser ganska tydligt skillnaden =)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Druiden
0

#4 Åh tack! :)  
Nu vet jag exakt hur det ser ut. Då är min fjäril en solklar hona