Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1384 ggr
[ErikP]1
0

Förslag på fiskar?

Hej! Jag ska åka runt och köpa fiskar till mitt akvarium på 357 L. Jag skulle gärna vilja ha råd från er innan jag åker så jag kan läsa innan så att det passar med andra fiskar. Jag vet att jag kommer ha Kuhliål, Platy,guppy,siamesiska algätare,Ancitrius (stavning) Så nu behöver jag råd från er. Vad tycker ni att jag ska skaffa? Jag tänkte på Skalarer. Men funkar det? Just nu stor akvariet tomt och har varit på i 1 vecka

[Jens]
0

Alla fiskar som du nämner kan man läsa om på Zoopet.com. Jag har gjort det tidigare och kan säga att det är väldigt snälla fiskar du har valt. Köper du unga skalarer så kommer det säkert inte bli några problem med tanke på den storlek av akvarium du har. Jag ser att du har valt Kuhliål som alternativ och där är det bra att tänka på att de gärna vill gräva i sand/lättare grus. De behöver sin plats att gömma sig. Vet att en del säger att de kan vara framme dagtid också vilket de naturligtvis kan vara men det är vanligare att de gömmer sig.

En fråga. Du skriver att du har haft akvariet igång tomt i en vecka? Betyder det utan fiskar och bara växter, rötter, sand o vatten? Isåfall rekommenderar jag dig att köpa t ex en sort först och väntar en vecka och sedan köper nästa sort. Du kan läsa mer om detta under rubriken "Dina första fiskar". http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

Skynda långsamt så får du en fin start!

[ErikP]1
0

#1 Tack Det blev lite Guppy, Neontetror, Platy och några guldiga algätare. Allt köptes på Bromma Blocks. Måste barar säga att dom fortfarande säljer äppel snäckor. Det är ju olagligt

[Jens]
0

Grattis till valet av fiskarna! Jättekul !! Det där med äppelsnäckor är fortfarande väldigt vanligt att det säljs i butiker för det har jag sett också men de har väl inte riktigt hunnit med att ta del av informationen.

theraphosa
0

#2 De flässta(alla serriösa) uppfödare och grossister känner till förbudet så de kan inte köpa in nya, men de har troligvis valt att sälja de snäckor som de hade innan förbudet kom. Istället för att lägga dem i frysen som tyvärr andra butiker valt att göra.

[ErikP]1
0

Hej! Just nu år man inte så glad då fiskar har dött. Det är alla mina 10 Neontetror och 4 Guppys. Jag har kontaktat butiken och dom säger att det är fel på mitt akvarium. Jag har tagit prover och allt ser fint ut. Nu får man se om man får tillbaka pengarna eller inte.

[Jens]
0

Om alla dog så verkar det vara galet. Har du kollat nitrit ?

[ErikP]1
1

Ja. Allt ser bra ut. Det var så att nästan i varje akvarium låg det döda fiskar där så jag undviker dom så då tog jag fiskar där det inte låg andra döda. Men det verkade inte fungera

[Gudrun-Berit]
0

skaffade du alla samtidigt?

oh-la
1

om du bor i krokarna kring Bromma, köp inte från Bromma Zoo. åk till akvarielagret i Bromma alternativt akvarieleasing i Sumpan. båda ställena är kanon, har kanonduktig personal och bra fisk!

SuperLimm
0

Akvarielagret i bromma kan även jag rekomendera, var där för några veckor sen och kollade. Väldigt fina akvarier och fiskar. Vet dock inte hur personalen är för dom pratade jag inte med, var endel folk där när vi var där så dom hade inte tid riktigt.

Mvh Linn

[ErikP]1
0

#9 Jag handlade tyvärr på Bromma Zoo:(. Har varit på Akvarielagret men det är jätte bra.

-Cissi-
0

#9 Varför skulle inte TS handla på Bromma Zoo?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[ErikP]1
0

Det är jätte dåligt där. Vissa av fiskarna har dött. Dom hade även döda fiskar i akvarierna. Riktigt dålig butik.

oh-la
0

#12, billiga fiskar, men ofta av dålig kvallité. är där inne ganska ofta eftersom jag bara bor en liten bit bort och handlar en hel del till katterna där, och det är mycket "dålig" fisk. var borta i helgen och kollade på malawi/tanganyikacikliderna som fanns, och alla var magra skrällen, på gränsen till svält, vingliga och såg inte friska ut. var ute efter ett par golden, men avstod. flera av deras vuxna fiskar, exempelvis utfärgade auratushanar, var inte större än mina hongiyngel, med mycket insjunkna bukar.

du kan säkert hitta bra fisk där också, men mycket av det jag sett där gör att jag hellre väljer Akvarielagret, som inte ligger så mycket längre bort, har bra priser och riktigt bra fiskar.

oh-la
0

kan också säga att det finns döda fiskar i akvarierna inte behöver vara ett tecken på en dålig affär. många fiskar har fraktats långa sträckor, och grossister har ofta stora mängder fisk i små akvarier där enskilda fiskar kan ha svårt att få i sig mat. när de kommer till affärerna är de i ganska dåligt skick och dör på grund av tidigare hantering.

-Cissi-
0

#14 Det låter ju inte bra :/ men då vet jag

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .