Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: ot-offtopic-och-lekar
Läst 1986 ggr
Cazzos
0

Läxupg. om akvarium/räkor

Hej!

Jag har en skoluppgift där jag ska skriva om ett akvarium, vilket jag har gjort. Men jag ska skriva om ett djur som är i akvariet och då har jag valt crystal red räkan (vi har flera akvarium i min skola så det är därifrån som jag har valt).

En av grejerna jag ska skriva om räkan är beteende och hur den gör när den leker. Är det någon här som kan hjälpa mig med denna information?

Tack på förhand Glad

[dynamitella]
0

Absolut :)

Alla räkor ömsar skinn för att "hänga med" i utvecklingen när de växer. När honor gör detta (ca en gång i månaden) så utsöndrar de hormoner som signalerar att de är redo för parning.

Parning kan bara (!) ske direkt efter ömsningen skett. När hanarna luktar hormonerna så blir de alldeles galna och försöker hitta honan. Och när de väl "kommer fram" och får fast henne, så sätter de sig på hennes rygg och befruktar hennes ägg -> genom hennes rygg <-.

Hon håller nämligen sina ägg i en "sadel" som det kallas, i nacken. När äggen sen är befruktade där förflyttar honan dem genom kroppen och ner under magen. Där syresätter hon dem noggrant genom att fläkta med benen, tills de är redo att kläckas efter ca ytterligare en månad.

Vill du ha mer information rekommenderar jag sidan Redbee.se :)

Cazzos
0

#1 Tack! Den informationen är jättebra!

Jag kollade in den hemsidan för en stund sen men kunde inte hitta något i sökfältet Obestämd

[dynamitella]
0

Inga problem :)

Ja, det kan vara lite jobbigt att hitta rätt trådar på redbee.

Här kan du få lite (mycket) info om själva crystal red räkan och dess ursprung. Ifall det är något du kan använda dig av.

http://www.redbee.se/content.php/13-Odling-och-korsningar

Cazzos
0

#3 Jo det inlägget har jag kollat på, men fann inget användbart i dessa frågor. Men jag kan läsa igen, det var en informativ tråd hursomhelst Glad

Har honan obefruktade ägg i nacken? För att det är enklare att para sig då? Är nacken typ i jämförelse med människan, deras "äggstock"?

Hur beter sig räkan i allmänhet? Simmar den runt och äter?
Jag har observerat räkorna på min skola i ca 3-5 minuter, och jag ser bara att de simmar omkring och stannar ibland för att äta.

[dynamitella]
0

Okej, nejnej, det står mest om graderingar :)

Ja. Hon har sina äggstockar, om man ska kalla det det, och hanen har en spermabehållare. I länken längst ner ser du var :)

Räkan går mest runt och äter hela dagarna. De plockar konstant med sina små klor på inredningen. Sen för att undersöka eller om de luktar mat så simmar de istället.

De är inte så sociala egentligen. Så de fäktas ibland lite när någon kommer för nära, eller så gömmer de sig för fiskarna i akvariet. De blir dock skygga i ensamheten, så att hitta 5-6 räkor på samma plats är inte ovanligt.

http://planetinverts.com/shrimp_reproduction/yellow_shrimp_female_saddle.jpg

Cazzos
0

#5 Tack för din hjälp! Glad

Det som ligger i hennes buk, är det organ eller befruktade ägg?

[dynamitella]
0

Det är befruktade ägg, och det är inte "i buken" :) Det är "mellan bakbenen" så att säga. De är som fenor, som de simmar med, som hon helt enkelt håller fast äggen med.

Cazzos
0

#7 Jaha Förvånad Buken är ovanför äggen, eller hur?

Cazzos
0

#9 Okej, tack, du har hjälpt jättemycket Skrattande