Trådaktiga maskar hjälp!
Jag upptäckte vid vattenbyte att jag har andra gäster i akvariet. Men jag har kollat vad det kan vara. Hittar inget. Någon här som är bra på det? De ser ut som tråda som är typ som hårsträn i tjocklek och sitter i klungor på termometern, pumpen och doppvärmaren.
Är dessa farliga för fiskarna eller är det något som ska vara kvar?
Väntar yngel och vill inte att de ska bli sjuka.
Tack på förhand för svar.
Mvh// LindaNov
Oj jag kan inte stava idag tydligen.
Skulle gissa på nematoder, låter så på din beskrivning och då passar det bra med lite yngel för maskarna är bra yngelmat ;)
Glömde skriva att dessa är 0,3-0,4 mm inte större.
Menar du breda eller långa? För menar du att de är mindre än en halv millimeter långa så kan de ju knappast vara synliga för ögat :)
Såhär ser nematoder ut. Stämmer det in på dina djur?
http://www.theaquariumwiki.com/images/thumb/e/e4/Nematodes1.jpg/200px-Nematodes1.jpg
Oj sorry…menar ju att de är 3-4 mm långa och smala som hårstrån typ.
Usch! Jag såg en sådan mask i yngelkaret där scalarerna går. Tyckte det kliade som fan på mig efteråt.
Nej de är mycket mindre synliga. Jag såg det för att lampan lyste från sidan av akvariet då jag bytte vatten. Det är som sagt 3-4 mm och väldigt smala. Ser nästan ut som små trådar som sprattlar.
Okej. Slingrar de sig, som ormar/maskar? Eller "kryper" de runt mer som larver?
Oavsett vilket är de harmlösa :) Men det är roligt att veta vilket.
Stylaria Lacustris heter de små äcklena i mitt akvarium. De ser helt släta ut för ögat, och är mellan 3 och 9 mm långa. Nästan osynliga om man inte tittar jättenoga.
sprattlar i vattnet…
Okej :)
#8 såg mera ut som dina små äckel=) haha. Då har jag fått ett svar…känns tryggt att veta att de inte är skadliga för de kommande ynglen.