Rötter från naturen?
Tjena,
har funderat på en sak ett tag, rötterna i butikerna är enligt mig svindyra. Har köpt i butik ändå i flera år men nu kom jag på att det kanske finns någon sorts rot eller "trädbit" man kan ta från vår svenska natur? Självklart ska den kokas och tvättas o.s.v.
Är det någon som gjort detta tidigare? Tänkte använda biten till ett nytt akvarium där jag tänkte ha räkor. Har dock hört tidigare att detta ska vara livsfarligt för fiskarna..
Hittade massor med info om detta på internet nu i efterhand, det ska tydligen gå utmärkt. Bara man inte använder barrträd :)
Jag själv har använt jättemycket rötter från naturen! Mina 7 slöjstjärtar älskar de! Rötterna var faktiskt finare än de man köper i affären enligt mig.. Dock kokade jag de i 1 timme! För säkerhets skull 
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Färska och tjocka grenar och rötter bör blekas och torkas i x antal månader först.
Men redan uttorkade bitar ifrån lövträd ska gå utmärkt :) Jag har dragit in mycket kvistar och sånt. Inte allt för mycket stora rötter, dock. Så jag är inte säker på vart gränsen går på vad man kan "bränna bort i ugnen" eller koka bort.
Det bästa är att ta rötter/kvistar som legat i vatten en längre tid. Förhoppningsvis har saven i trädet runnit ut och kan inte skada fiskarna. Dock bör man koka den.
Jag har tagit in sälgträd här hemma, både sådant som legat några månader och är genom tort men även helt färskt. Dessa har jag kokat både med och utan salt och har inte haft några som helst problem med det, sälg är också ett mycket snällt trädslag som man gärna ger till djuren annars med. Kaniner och hästar brukar älska att tugga på det, både själva grenen men även äta upp barken.
Jag skalade av barken.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Man kan även använda rötter man har hittat i tex en torvhög. finns ett par ridskolor i närheten av vart jag bor som använder torv till strö till hästarna och dom beställer stora lass med torv och där brukar det finnas fin fina rötter. Om man frågar snällt får man säkert några rötter :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Härligt med alla svar! Tack samtliga för tipsen :)
Och vi har köpt ormhassel i blomsterbutiken. Färdigtorkade och snygga, för en billig penning.