Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 3290 ggr
MickiFisk
0

silver molly hane med böjd rygg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ca 2 veckor sen köpte jag fiskar, bland annat en silver molly hane.

När jag imorse skulle ge dom mat så la jag märke till att han var väldigt apatisk, simmade konstigt och ryggen var böjd, som om den var bruten.

Gissar på att han kan ha fastnat i en växt och sen kämpat för att ta sig loss och då skadat ryggen.

Växten åkte ut fortare än kvick och är nu väldigt orolig för min lilla fisk kompis.

Är detta farligt?

Vad kan det bero på?

Och har snart han ont av det?

Tacksam för svar!

MVH orolig fisk ägare

[dynamitella]
2

Min gissning är att han inte har böjd rygg i den bemärkelsen kanske, utan fäller ihop fenorna för att han mår dåligt.

Ser de övriga fiskarna friska ut? Är karet fritt från nitrit? :)

Att en molly skulle fastna och skada sig i växter ser jag som något väldigt osannolikt. De är mycket starka och flexibla fiskar. Inte som slöjstjärtar, som kan skada sig i ett tomt akvarium, haha :)

Ta gärna fler bilder nu i efterhand, så ska vi säkert lösa det.

(Vad jag reagerar på är att "växten åkte ut". Har du bara en enda växt? Vad tar då hand om nitrit och sådana ämnen, tänker jag? Ju mindre växter man har ju mer ökar chansen för obalans i karet, förutsatt att man inte är pedant med vattenbyten).

-Cissi-
1

Ts Fisken på bilden är en hona :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

MickiFisk
0

har en annan sorts växt kvar och ska köpa en till av den sorten istället.

Ska försöka ta fler bilder och ladda upp.

de andra fiskarna mår bra och är väldigt aktiva.

Är inte så säker på vad nitrit är.

Byter vatten en gång i veckan men det kanske är för lite?

Är tyvärr inte en så erfaren fisk ägare.

men är tacksam för alla tips om hur man bäst gör.

MickiFisk
0

svar till: cormnelispuss

ah tog den från google, har inte kunnat ta bild på min fisk än eftersom att jag la märke till det imorse, 15 min innan min buss gick.

kommer bilder sen

-Cissi-
0

Okii okii :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

MickiFisk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ser man klart och tydligt böjningen fisken har på ryggen han simmar desutom snett som om han skulle dyka.

Hade tyvärr ingen bra kamera

[dynamitella]
1

Jaha, det förklarar lite :) Att han är böjd på det hållet, alltså. Det ser ut, som du säger, att han klämt sig.

Jag hade omedelbart avlivat fisken, tyvärr. Har varit med om liknande skador, och de verkar lida lite mer än jag ser acceptabelt..

MickiFisk
1

Gjorde valet om att avliva fisken gav honom en värdig begravning.

Är tacksam för alla svar och tips. Kram !