Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1445 ggr
Suss78
0

Rengörning av akvarium

Jag undrar om man kan göra en stor rengörning av akvariet?

Som att ta bort gruset och skölja igenom det.

Jag har inget till akvarium att stoppa fiskarna i, då kanske det inte går?

[dynamitella]
0

Man brukar inte vilja göra så, då man kan förstöra bakteriefloran.

Men om du känner att karet är alldeles för smutsigt, illaluktande eller har någon sjukdom så går det att göra någon gång om året sådär.

Då tar du helt enkelt hinkar/plastlådor till fiskarna bara :) Sätt ner pumpen rakt ner i spannen/lådan (men inte med så starkt flöde att fiskarna åker runt!). På så sätt sparar du bakterierna i filtert och fiskarna kan simma runt i lugn och ro. Växter och inredning kan du också låta vara i spannarna/lådorna.

Och sen tömm ur karet, gör rent på önskvärt sätt, och fyll på med nytt vatten (använd alltid vattnet som fiskarna är i i spannarna i den mån du kan. Vattnet är nyttigt för fiskarna). Sen kan du, om du vill, köpa vattenberedningsmedel i djuraffären och tillsätta det nya vattnet med så att det blir ofarligt direkt.

oh-la
0

jag kan faktiskt inte komma på någon ordentligt bra anledning att göra den här typen av storrengöring. får jag fråga av vilken anledning du vill göra det? :)

vill man ändå göra den här typen av rengöring måste man vara medveten om att man startar om hela akvariet från grunden, i princip som när du startar akvariet för första gången. alla bakterier dör, och det tar någon månad för dem att komma tillbaks. under den här tiden är det stor risk att nedbryningen av gifter går så dåligt att akvariets invånare dör. det är viktigt att du spar så mycket vatten som det bara är möjligt, alltså minst hälften av akvariets volym. när jag gjorde en omstart senast hade jag hela lägenheten full av plastbackar :P

har man elaka parasiter i akvariet kan jag hålla med om att en total omstart är en bra idé. men då är det iofs ingen ide att spara nått, vare sig fiskar eller växter.

om det bara är så att du har mycket smuts på botten kan jag rekomendera en hävert istället http://www.guldfisken.se/beta/catalog/akvarietillbehoer-slamhaevertar-c-49_111?osCsid=f2e3bb1d0ec92ed49cd60040a88185c6. det är som en dammsugare för akvariet typ. då får man faktiskt upp den mesta smutsen.

[RadioMG]
0
veran
0

Om en månad flyttar jag och då blir det väl aktuellt med en "storrengöring". Har nog lite grann förträngt att ett 125 L akvarium med fiskar ska med i flytten också.

oh-la
1

när jag flyttade mitt 240 l förra hösten, från Göteborg till Stockholm, var det ett gäng plastbackar som gällde. de stora byggvaruhusen säljer större backar där du får plats både med vatten och grus och fisk och hela faderullan. jag tog helt enkelt med mig halva akvaruet i backar. sanden hölls fuktig med det vatten som fanns när vi skopade ur. filtren fraktades i akvarievatten. fiskarna och en del växter gick i ett par backar om ca 30l. gör du på det viset riskerar du inte en massdöd när du startar det igen. plastbackarna använder vi nu som vindsförvaring. kanonbra!

[dynamitella]
0

Precis så gör jag också vid flytt :) Nu, sist, fick ett helt 250 liters "fullt med fisk" transporteras och bo i IKEAs plastbackar i tre dagar innan vi var färdiga. Så länge de hade vars en liten pump och/eller växter så fungerade allt som normalt.

xanna
0

När mitt 120 liters kar sprang läck så körde jag också ikea-plastbackar.

Det var bara att skära rent och silicona om. Härdningen tog 3 dagar och eftersom alla växterna var uppdelade i backarna med fisk och räkor så klarade de sig bra. Inte ett enda bortfall. Ingen pump.