Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: ot-offtopic-och-lekar
Läst 2324 ggr
SuperLimm
1

Vad göra vid strömavbrott?

Vi hade strömavbrott här där jag bor i ungefär en timme i måndags, då kom jag och tänka på vad man ska göra om det är längre tid. Om man har strömavbrott en längre tid, men har rinnande vatten, ska man göra delvattenbyte då så att akvariet klarar sig eler vad ska man göra? Vad gör ni när ni får strömavbrott?

Mvh Linn

ivanhoe81
0

vid längre än 6timmar så måste filtret ur och rengöras för bakterierna dör i filtret och när pumpen sätts på så skickas de döda bakterierna ut i vattnet

byggarn30
0

#1 - källa på det?

ivanhoe81
0

#2 jag har läst det här inne flera gånger av sådana som kan det med akvarium, sedan så har killen som har min akvariebutik som hobby sagt samma sak, bakterierna behöver rörelse speciellt de i filter där det samlas en massa skit etc

ivanhoe81
1

hittade bättre svar en annan sida om strömavbrott i akvarium

Utöver det så dör många nitrifierande bakterier vid ett långt stillestånd, vilket innebär att nitrifieringen funkar dåligt även när strömmen kommit igång.

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=54945   (inlägg nr 8)

Gurky
0

#0 Åtgärder beror på om det är en längre tid. Är det en kortare stund skulle jag iaf köra med vattenbyte. #1 Det råder delade meningar om det där…vissa klara sig i tex 5 dagar när dom har strömavbrott utan några större problem.