Växtnäring till nystartat akvarie?
Hej!
Behöver man ha växtnärning i akvariet när man precis har startat det? Är det något man bör använda även i fortsättningen efter vattenbyte osv?
Jag såg några olika medel i djuraffären när jag var nere där igår. De var från märket aqua eller aquael, är det något att ha?
Kan ni tipsa om någon bra sida där man kan beställa saker ifrån? En pålitlig sida som har snabb leverans gärna.
Mvh Linn
Mvh Linn
Putt
Mvh Linn
Jag använder mig inte av växtgödning, och fåtal människor här i forumet gör det :) Det behövs i regel inte, då fiskarnas avföring och matrester agerar gödning naturligt.
Så min direkta respons vore att "oroa dig inte", det löser sig själv om du har gott om ljus till växterna :)
Ljus finns det gott om! Tänkte bara om man precis i börjar, innan man har så mycket fisk och så, kan behöva något. Men då struntar jag i det o hoppas att det blir bra ändå :)
Mvh Linn
Ifall man ska ha växtnäring så finns det olika varianter, dels färdigblandad av olika fabrikat eller pmdd som du blandar själv.
Färdigblandad, ex. EasyLife, Tetra, Sera, mfl.
+ Enkelt, du behöver bara dosera enligt anvisningarna
- Priset
Blanda själv, ex. pmdd
+ Billigt
- Mer jobb
- Hållbarheten/förvaring
Ofta är det en smaksak vad man gillar men på frågan om exempelvis Seras växtnäringsprodukter så brukar det fungera bra.
www.shrimpshop.se/forum
okej tack!
Mvh Linn

jag skulle säga att det beror lite på vilka växter man har. de vanligaste växterna är inte så känsliga, men har man exemeplvis mycket snabbväxande växter i akvariet kan man behöva ha i växtnäring eftersomdet krävs fler spårämnen än de som akvariedjuren skiter och kissar ut.
däremot ska man vara lite försiktig med växtnäring när akvariet är nystartat eftersom man lätt kan få en övergödning, och det är inge bra. jag har för ett antal år sedan skapat en nitritspik av just växtnäring, och det gick fort kan jag lova :P
jaha okej! Då struntar jag i det sålänge så får jag se om det behövs sen :)
Mvh Linn
I ett nystartat akvarium kan det vara bra med snabbväxande växter så som kan minska risken för alger:
Egeria densa
Egeria najas
Hygrophila polysperma
Hornsärv
mfl.
www.shrimpshop.se/forum