Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1439 ggr
[melodier]
0

Yngel! Vilken fisk?

Jag har ett kar med rosentetror, Guppy, Svärdbärare, otocinclus affinis, Dvärggurami, fjärilsciklider och pandapansarmalar.

Någon av dessa har fått yngel och jag vet inte vilken sort det är. Jag hoppas att någon kan klura ut det. Jag har inte sett att någon av fiskarna var dräktiga.

Guppy och Svärdbärare borde uteslutas eftersom man tydligt ser att de är dräktiga.

Fjärilscikliderna hade väl vaktat sin avkomma så dem utesluts också.

En av mina rosentetror var på stället där ynglerna befinner sig nu i typ två dagar innan och betedde sig lite märkligt. Den typ ryckte lite hela tiden och stod still vid växten. Jag trodde att den var sjuk men nu simmar den runt som vanligt.

Ynglerna är så små att de knappt syns, genomskynliga med lite mörkt på slutet av bakdelen och fenan. Går tyvärr inte att fota.

[melodier]
0

Kan även tillägga att Dvärggurami paret aldrig simmar brevid varandra och umgås så det är nog inte så stor sanolikhet att dem har ynglat heller.

Tikkatikkatini
0

Vilken färg har du på dina guppys o Svärdbärare? Skulle tippa på att det är dom faktiskt.. Även om de släppt yngel så kan de se dräktiga ut eftersom det kan komma yngel i omgångar.

MarajLowajz
0

Skulle tippa på Svärdbärare och att ynglen är svart-prickiga. Mina yngel som jag har här hemma var precis så i början, genomskinliga med lite svart bak på fenan. Dom blir svart-prickiga senare, väldigt fina i mina ögon =)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[melodier]
0

Okej! Har fyra guppys. En är blå/grön metallic. En är grå med orange fläckig fena och två är gula.

Alla Svärdbärare är röd/orange vita.

Det är bara två yngel vad jag kan se. De andra kan ju dock blivit uppätna men jag har mycket växter i akvariet. Hade gärna velat ta dem till ett yngelkar men de är för små att få tag på.

Tikkatikkatini
0

Ja jag tippar då på svärdbärarna :) Bra att du har mycket växter, det hjälper ynglen att överleva.
Det kommer nog fler inom kort garanterat.

Ja det är en teknik att fånga yngel.. (fångat en hel massa själv) Ett litet tips är ju att gelite mat i akvariet så fiskarna kommer fram. Sen smyga ner med håven under ynglena… Svårt jag vet, men det har funkat bra för mig.. Och sen dra upp den så de hamnar i.

Grattis till tillökningen förresten ;)

[melodier]
0

Okej! Jag tror nästan att det är omöjligt men tanke på att de är i ett hörn i akvariumet vid en växt. Jag kan ju inte ens se ynglerna hela tiden. Går ju liksom inte att fånga något man inte kan se. :P Men jag skall hålla ögonen på dem om de byter ställe eller simmar omkring så att jag kanske kan få en chans att fånga dem.