man kan det men man får inte det enligt lagen
1# Okej, men överlever de då? För toa-vattnet åker väl till till rengörningsverket och till all bajs? xD
nej fiskarna går en plågsam död till mötes
Precis. Det kan ta många timmar innan fisken dör. Fisken KOMMER att dö, och på ett väldigt, väldigt inhumant sätt.
Och därför är det högst olämpligt och även olaglgigt som avlivninsmetod.
- Obs, känsliga undanbedes -
Att avliva fisken på lämpligt sätt genom ett krafigt slag mot diskbänken eller genom att avlägsna huvudet rekommenderas istället alltid.
avlägsna huvudet är inte heller bra pga att hjärnan fortsätter fungera ett tag till, den måste mosas

Jag spolar bara ner fisk som är död…. Fy fasiken va grymt att spola ner levande fisk.. :(
Det beror på var man gör snittet.
Mina fiskar dör omedelbart när saxen stängs, så det sker på hjärnan, inte bakom gälarna.
(värt att nämnas att jag aldrig avlivat fiskar större än 7 cm).
Bra att du skrev det. Lätt att missuppfatta hur det måste gå till.
oki ja kommer man bara åt hjärnan med saxen så går det bra, jag har avlivat större fiskar men då har jag fiskat upp dem ur sjön och då tog alltid jag kniven och stack rakt igenom skallen för att hjärnan skulle förstöras
Usch mosas! Jag tror jag måste spy, ursäkta mig! Haha :)
Är så sugen på att skaffa något fint akvarium med fina fiskar, sjöhästar osv.
Är det något djur man kan ha i ett akvarium med vatten men även få syre utanför akvariumet? :)
Sjöhästar? Det är nog att lägga på hyllan tills vidare (?) :) De har man inte tillsammans med fiskar, och endast i saltvatten (Som är något för den erfarna akvaristen. Endast ett fåtal i forumet här har ett saltakvarium).
Kampfiskar andas luft, om det är så du tänker. Lika så äppelsnäckor.
I regel brukar man inte rekommendera reptiler och groddjur med fiskar. Men i vissa planerade fall går det bra. Exempelvis med klogrodor.
Nej okej, hade för mig att man kunde ha det tillsammans med fiskar? :P
Själv spolar jag varken döda eller levande fiskar i toaletten. Döda fiskar slänger jag i den svartapåsen. När jag avliver så använder jag is istället.
http://minnasalmela.bloggsport.com - Min blogg på svenska och finska
Eftersom man fiskar en del dagar på året så en större fisk ett par kraftiga slag i skallen med avsedd klubba…fungerar fint på både öring,makrill….så det bör ju fungera bra på mindre fiskar oxå.
Dödsryckningar förekommer ju men det är ju inget djuret känner av för det är ju dött…som ål kan man ju kapa skallen av men muskelryckningar gör ju att dom kan simma baklänges i flera timmar.