Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 2936 ggr
Soda2
0

Akvarie till räkor

Nu har jag fått tillåtelse o skaffa ett eget akvarie till mina räkor.

Så jag vill ha tips så det blir så bra som möjligt åt dem.

Då vi har begränsat med plats är det tänkt att det ska bli ett aquael shrimp set 20 (alltså ett 19 liters som är högre än djupt/långt).

Detta borde väl funka till räkor, närmare bestämt Körsbärsräkor?.

Hur många kan jag ha där i? Tanken är ju att odla dem lite.

Har haft ett sånt förut men det såldes då jag bara hade problem med pht som sjönkt till 5 hela tiden (höjde till 7 flera gånger men bara några dagar senare var det nere på 5 igen, hade en stor rot o det kan ju mycket väl ha varit den).

Så just därför vill jag inte ha nån stor äkta rot direkt (fejkrötter i plast kan jag tänka mig) utan bara nån liten med mossa på o sen fästa mossa på övrig inredning med (stenar, grottor osv).

Andra växter som passar räkorna o litet kar?

Annan inredning osv?

Ja alla tips tar jag tacksamt emot.

För tillfället går de i mitt 180 liters o det går rätt bra men vill ge dem eget kar ändå (har bara småfisk i stora karet som vildguppys o galaxyrasboror).

Jag har av båda könen o honorna går med vit nacke/rygg men det "vandrar" inte ner så de blir rombärande, varför? När de har en såndär vit fläck är de befruktade då eller får de den ändå?

Honorna haft haft denna vita fläck i snart 3 veckor.

Soda2
0

Inga tips alls?.

Vi kommer att åka o köpa akvariet idag och imorgon kommer det räkor hit.

Får ett stort gäng räkor billigt från en tjej ur akvaristgruppen jag är med i då hon ska lägga ner sin odling så jag får både körsbär, rainbows och crystal red.

CR ska väl inte behållas (bara 4 st) då jag bara har 3 akvarier jag kan ha dem i o inget kommer ha lågt ph så som de vill ha det.

Rainbow räkorna har jag lovat bort till min äldsta dotter, hon har ett eget 19 liters som de kan bo i. Där i får CR gå sålänge (ca 2 veckor)..

Kan va kul o veta vad jag ska köpa så de får det så bra som möjligt.

Så här är det tänkt:

Dotterns är ju redan igång i det bor det oxå några snäckor och 5 endlers/guppys. Inredningen där är en rot med javamossa, 3 crypt.. plantor, h.polysperma samt ludwigia. Vid ytan flyter det vattenspikblad och hornsärv. Övrig inredning är 2 små grottor o 2 prydnader samt några stenar. Ganska fint grus som botten.

Där i tänkte jag stoppa ner en sån där bra sten jag hittat i enakvariebutik här, det är massa små hål/gångar i den perfekt storlek för räkor (tja int eför amanos då de är för stora) så räkorna har ett exktra gömställe. När mossan växt på sig lite mer ska jag binda mossa på den stenen tänkte jag (ev tar jag javaormbunke vanlig eller windelöw istället då jag märkt att räkorna i mitt stora älskar dessa växter)..

Sen mitt nya 19 liters vi ska köpa idag, detta startar jag upp med likadant grus, ev sand elle rom jag hitta billigt smått svart grus. Pumpen startar jag genom o ta lite skit från de kar som redan är igång o så.

Växter tar jag från övriga akvarier o där skulle jag behöva lite hjälp om vad som passar. Dessa växter har jag till förfogande:

H.stricta, valle (vanlig o skruv), crypt (flera olika), mossa (x.mas, spiky och java), javaormbunke (vanlig samt windelöw), bacopa, röd cabomba, ludwigia, anubias, nålgräs, hornsärv, frogbite samt vattenspikblad.

En sån där sten med hål i har jag tänkt mig med, samt en liten rot. En grotta och några stenar. Nått annat jag bör kolla på o som är bra o ha?

Ska jag köpa nått specifikt räkfoder? (i nya karet kommer dock 4 små endlersyngel gå tills de säljs så lite fiskfoder kommer o komma i oxå, mest då micromask då jag matar ynglen mest med det).

Några andra tips?

Soda2
0

Nu har vi iaf kommit hem med akvariet, köpte en liten rot, en sten med hål i samt 3 nya växter.

Soda2
3

Akvariet är färdigt :)

Kan lägga in bild på det imorgon :)

plutopellis
0

Ser gärna bilder! :)

Soda2
0

Ja visst så fort det har klarnat :)

rainbow räkorna ska ju bo i dotterns så jag lägger in bild på det karet med imorgon :)

plutopellis
0

Har själv några rainbow, roliga små varelser :)

Soda2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hemma med räkorna.

Blev inte helt som det var tänkt. 7 st rainbows var puts väck så fick bara hem 1 (söker därför fler) och 2 av CR var borta med så bara 2 st med hem.

Dessa 3 går nu i dotterns kar.

aningen fler körsbär än planerat blev det med, men många var pyttesmå bebisar (karet de gick i ska stängas ner o säljas så därför fick ju även de små följa med hem). så 41 st större och ca 32 st små kom med, de minste var bara 2 små prickar *ögonen* haha, me de växer väl på sig. En av de vuxna honorna bär på rom med (men risken är väl att hon ömsar nu nä rhon bytt hem o rommen går år helvete).

De flesta var väl inte såd är jätteröda (en del av de minst eynglen hade ingen färg alls ännu iaf) men det gör inget…

Iaf har jag fotat lite.

först ut kommer dotterns kar:

Soda2
0

En CR på pumpen

Soda2
0

En liten rainbow

Soda2
0

Bätte bild på denna "hålsten" jag har till räkorna (det är en CR på denna bild med, kan ni se den hehe)

Soda2
0

O så mitt nya akvarie till mina körsbär, det är lite dimmigt ännu dock. o inga bra bilder alls.

Soda2
0

en till (man ser en hel del av räkorna)

Soda2
0

närbild på ännu en sten (ska vara sandsten)

Soda2
0

Räkor:

Soda2
0

mer räkor

Soda2
0

Som ni ser är det ganska bleka körsbär de flesta men jag kan ju urvalsodla dessa sen jue.

har ju ett gäng i mitt 180 liters med o de flesta där är så kallade "superred" körsbär så de ska fångas in o flyttas ner till dessa o ge lit efärg tänkte jag :).

Jag är orolig över foder till dem faktist. I dotterns kar går det fisk med så  räkorna där kommer ju äta av fiskarnas mat. men i mitt kar går det ju bara räkor.

Jag fick med räkofoder med akvariet, fick en provpåse räkfoder, fick foder av henne jag köpte henen av o hade lite hemma sen innan.

Dessa foder är det:

Acti crusTabs

Hikari tropical crab cuisine

tropical cardinia nano sticks

tropical shrimp sticks

Är dessa foder bra, vilket är bäst av dem?

Vad bör jag ge dem mer?

Detta fodrar jag fiskarna med, går nått av det o ge till räkorna med?

frysfoder: Moina, cyklops, svarta mygg, artemia o räkmix

Flingfoder, 2 sorters granulat, gelefoder med artemia samt bottentabletter (köttiga) o algtabletter.

Bör jag ha kalk till räkorna?

Tänkte stoppa i lite malayer sen som städar botten antar att de ska kunna gå ihop?.

plutopellis
0

Maten kan jag inte alls svara på men ge dom en blandning så tror jag det blir bra. Mina äter fiskmat, grönsaker och sånna räksticks.. Malayer har jag bland mina och fungerar utmärkt. Har även posthorn och äpplen där :) Så fint det blev! Hålstenen var ju urläcker! Så roligt!! :)

Soda2
0

Ja jag älskar verklien den där hålstenen, passar perfekt till räkorna. Några bebisar har redan hittat dem o gömt sig där i :).

Amano räkorna i stora karet får dock inte plats i dessa stenar så de har annat :)

Jessica Holländare
0

Vad mysigt!!! Glad

Då vet jag vem jag kan beställa räkor av i framtiden!

Ratata
0

De där hålstenarna var spännande. Var hittar man sånna? I zooaffären antar jag, men inte sett dem själv.

Soda2
0

jepp de hittade jag i en butik, en liten privat sån som har lite andra leverantrer så har ingen aning om "vanliga" butiker kan ta hem dem. det ska tydligen vara sandsten iaf.

oh-la
0

mina får räkmix och räkfoder. funkar bra på dem, och dom förökar sig och är snygga :) räkor är ju inte i grunden köttätare, så artemia/mygg och liknande är inte jättepassande om det inte mixas upp med typ ärtor, men å andra sidan, varför ska man ge det då… :P

räkor behöver inget tillsatt kalk, liksom yngel inte behöver ha det. skalet på räkor är ju egentligen motsvarande räkans skelett, ett exoskelett. det räcker med det dom får i sig via maten, och anpassat räkfoder innehåller precis det som behövs.

riktigt fint akvarium! vilken lyxvåning med dom där hålstenarna :) riktigt bra gjort!

Soda2
0

Tack så jättemycket :)

Räkmix finsn hemma så det kan de ju få smaka då o då om de vill o jag kommer fortsätat ge speciellt räkfoder då :).

Hur många kan de bo där i utan o vara för många? Som det är nu är det 45 "stora" o ca 32 små (ja de små sk aväl säljas när de blir stora nog) men bara så man vet när det är fullt :).

Hur tål de vattenberedningsmedel o växtgödning? har ju hört att crystals inte ska tåla EC o det brukar jag ju använda mig av även i den burken de går i, har int evågat ge det igår o idag innan jag visste säkert. Antar de är ganska lågt graderade det brukar ju zooisar vara.

oh-la
0

jag vet inte hur det är med körsbär just… mina förökade sig som attan även om jag använde pmdd, och det ska ju  räkor inte tåla alls. vet att det finns nån växtödning som dom fixar, men jag kommer inte ihåg vilken tyvärr.

vattenberedningsmedel ska inte vara några bekymmer. det binder ju eventuella gifter och metaller, och framför allt det sistnämnda är inge vidare bra för räkor.

Soda2
0

jag har använt mina växtgödningar till körsbär förr utan problem så jag tror nog dessa kan tåla det det var just cr jag är osäker på men jag väntar med o använda det till e flyttat till sitt nya hem (har för högt ph i min aburkar pga snäckorna så de får flytta till nån som kan ge det de behöver).

Soda2
0

Nu behöver jag lite hjälp igen :)

Temperaturen i karet verkar ligga stabilt på 27 grader är det för högt för körsbären? De verkar aktiva man ser dem sitta o plocka på växter/stenar osv osv för det mesta.

Hur sänker jag den om den är för hög? Provade isbitar men det sjönk bara 1 grad i nån timme.

Sen i dotterns kar, jag har bara sett 1 cr sen isläppandet inget spår av rainbowen eller den andra cr (ska gräva runt o s eomd e gömt sig).

o jag verkar ju inte få tag på fler rainbows (annons ute lite här o där att jag önskar köpa).

Så jag undrar vilka räkor jag kan tänkas kunna ha i det karet? Det är på 19 liter, det bor 5 st endlers/guppys i det samt spixi snäckor så ph behöver ju ligga på iaf 7 för snäckornas skull. Dottern vill så gärna ha räkor i sitt kar med.

plutopellis
0

Tror crystal vill ha lite lägre pH.. Runt 23 bör tempen ligga om jag inte är helt ute och velar med körsbären men vet inte hur du kan sänka.. Hoppas du får hjälp med dina frågor. Jag odlar rainbows men har ett väldigt litet antal och redan en beställning så det dröjer ett par månader innan jag kan sälja…