Trä från skogen?
Läste tidigare om en som hittat en gran/tallstomme ifrån skogen och tagit in, denne fick till svar att man inte ska ta in barr/bark (minns inte vilket av de det var) träd ifrån skogen då de utsöndrade saker som inte var bra.
Men jag kom och tänka på sälg, tar man av själva barken så lämnar ju sälgen en otroligt fin och renlig yta som inte utsöndrar något märkbart.
Vid kokning dras ju också olika rester och sådant ut ur materialet och då borde ju också en del/all osynliga ting tas bort?
Kan man ta sälg och använda i akvarium om man noga tar bort allting och sedan kokar med både salt och utan salt eller är det oavsett trädslag så ska man inte ta in något?
Vad exakt kan man ta ifrån naturen om man kokar det?
Är det någonting överhuvudtaget man kan ta förutom sand/sten om man är helt säker på bergslag?
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag har en grev utan bark (okänt slag) från skogen som min farfar plockat, detta har jag haft i två olika akvarium och har aldrig märkt något. Jag kokade då den i vanligt vatten innan jag la i den :)
Sen är det väl alltid en risk att ta saker från naturen, vad det än är.
Tror just barrträd innehåller mycket tjära och att det kan vara därför. Lövträd kan man ju ex ge det mesta av till gnagare så bör ju inte vara giftiga. Alkottar och lönnlöv har man ju hört och då bör ju dessa träd gå bra att använda. Nu måste jag vara pinsam och säga att jag aldrig hört talas om sälg men…
#1 Ja, jag har också hört fler som tagit in och det ska ha varit OK men jag vill inte ge mig in i något som kan ta kål på mina små invånare.
Tänkte dock eftersom att man utan problem kan ge kaniner och gnagare sälg så borde det kanske funka till akvarium med, de har dessutom en otroligt fin yta också.
#2 Ja, det var det jag tänkte. Sälg är ju ett riktigt snällt (och fint) träd som dessutom har en otroligt fin yta under barken och avger heller ingenting. Så tänkte att det kanske borde funka?
Inget pinsamt med det inte, man har inte koll på allt. =)
Sälg är dock ett trädslag som här uppe är väldigt vanligt, otroligt populärt att ge till kaniner och vissa gnagare då barken är väldigt lätt att dra av men ändå ger gott motstånd för tänderna.
Själva trädet under barken är otroligt lent, det är som att känna på nyslipade och inoljade bänkar - lent, "mjukt" och fräscht!
Dessutom så om du drar av barken och själv slickar antingen direkt på själva trädet eller på undersidan barken så smakar det även honungsmelon, själva trädet är också tuggvänligt om du nyligen dragit av barken eftersom ytan som sagt är så otroligt fin och dessutom smakligt. Sälg är även ett populärt trädslag att göra hemmagjorda visselpipor av om man plockar kvisten i rätt årstid så saven är tillräcklig och barken är mjuk. =)
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Färska barrträd kan innehålla en hel del terpentener, så det bör man undvika. Däremot vet jag folk som plockar dom från mossar där grenarna fått ligga och blivit urlakade ett tag. Vad man annars är rädd för med att ta in egna grenar är väl främst infusoriebildning. Man kan även få sänkt PH och missfärgning av vattnet.
Jag har själv ingen erfarenhet av att plocka egna grenar, men jag har läst tips om att "ju hårdaere trä desto bättre", helt enkelt för att de hårdare träslagen (ek framför allt) tar längre tid på sig att brytas ned.
Överlag så föredras det väl att man plockar döda, torra grenar framför levande.