Vad håller de på med? :s
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Filmade lite av det också.
Om det inte är någon underlig rituell sammankomst så… ;)
Mat? Fel temp? Dåligt vatten? Bara gissar här…
#1 Men shit vad coolt! och vilken fin katt du hade :O

det där skulle jag ta som ett varningstecken… alla snäckorna drar sig mot ytan för att andas luft samtidigt tyder på att något skulle vara tokigt med vattnet. hur är fiskarna? flämtar de? är de också uppe vid ytan? har du gjort någon förändring o burken? några nya matningsrutiner? använder du mycket färskt?
#2 Perfekt temp, perfekta vattenvärden…
#3 Mycket konstigt!
#4 Nej, har bra vattenvärden. :) Detta hände ju bara just då, sedan blev allting som vanligt igen… Mycket konstigt.
aammE det ser ut som du borde ställa dig vid spisen och koka ett mål broccoli, samt slänga i en större mäng mat ikväll.
På filmen är det bara den "största" snäckan som kippar efter luft och det är helt normalt de behöver fylla på nytt syre i sina lugnor emellanåt. Alla de andra gör ett slags gemensamt uppror för att de är hungriga. De bildar en skålliknande rundel med sin fot för att samla upp det som kommer flytande på ytan.
Snäckor kan även bilda denna skål om man slänger i fiskflingor då passar de på att mumsa i sig lite av de som kommer åkande.
Med vänlig hälsning
Camilla Thunberg
#6 Hm, skumt, de får ju väldigt mycket mat redan (de hade mat när detta inträffade också).
#7 De brukar iaf göra såhär när de är hungriga, de har ju perioder precis som vi när de blir extra sugna, tex vid parning osv.
#8 Ja, jag har börjat ge dem extra mat. 
Jag har också varit med om detta flera ggr. Tillslut så insåg jag att de endast gjorde det när jag släppte ner en viss sort av algae wafers, lite konstigt det där.
Jag backar upp camilla :)
När de gör så släpper jag ner andmat och flingfoder, så att de får lite käk där de sitter. Sen släpper jag ner en bit gurka eller broccoli över natten. Den är alltid borta på morgonen.
De gör alltså så för att säga "hallå, vi vill ha käk" :)
Konstigt att mina endast gör så när de redan fått käk :P Och då bara en viss sorts mat.

#12 De är väl kräsna ;) Skämt å sido, det samlas en hel del proteiner och flyter vid ytan som då snäckor kan kalasa på. Har bara sett detta i saltvattenskar tidigare, så det var lustigt att även äpplen tycks göra så.