Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 5459 ggr
idaaforsling
0

HJÄLP! Sjuk Oscar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår ena Oscar, Hans, har varit dålig ett tag och nu har han börjat få konstiga "utslag" ocskå. Men jag ska ta det från början.

För ungefär 1½ vecka sedan flyttade vi, då under 3 dagar ungefär var våra fiskar tvungna att bo hemma hos pappa i hans 150 L akvarie som var på tok för litet. Dom som bodde där var: 2 STORA oscar, 1 oscar omkring 15 cm, en gunthers mal på cirka 20 cm, 1 öronål, 1 gibbiceps och 3 Ancistrus.Under sista dagen de va i det akvariet dog Hans partner (Greta) och gunthers malen.

Efter att vi fick hem fiskarna som levde har Hans hela tiden varit dålig, mest legat på botten och knappt ätit något. Han blev pigg under en dag ungefär men sen gick han tillbaka till det dåliga tillståndet. Sen i söndags (idag onsdag) gick vår pump sönder och vi fick tillfälligt sätta i en pump för akvarier upp till 60-80L (akvariet är 400L). Men alla fiskar klarade sig och igår, tisdag, fick vi den nya pumpen.

Men igår upptäckte jag att det börjat komma konstiga saker på stackars Hans. Först såg jag att hans högra "kind" är liksom uppsvälld som om han fått en redig smäll. Sen såg ja att ögat på samma sida är väldigt stort. Efter det upptäckte jag små konstiga vita beläggningar på kroppen, ser ungefär ut som vitt mögel. Sen imorse hade han en vit "knöl" på den svällda kinden.

Vad kan detta vara och vad ska jag göra? Jag vill inte förlora honom också! Det enda karantärns akvariet jag har är det på 150 L.

Lägger in några bilder.

idaaforsling
0

Bild 2:

idaaforsling
0

Bild 3:

sundin00
0

kan vara att han har fått i sig nåt som inte är bra för han

idaaforsling
0

Nu har den vita bölden istället blivit till ett sår, och nånstans i närheten av det såret "läcker det ut" något slagt vitt slem eller nått. Har iaf flyttat han till den andra karet.

Bör jag lägga han i ett saltbad eller? Hur gör jag isf?

oh-la
0

popeye är ju ett tecken på någon form av infektion. eftersom det är svullet och mycket mer "utstående" på ena sidan skulle det kunna vara en bakterieinfektion i den sidan av munnen på fisken. det set även ut som han har vita prickar på resten av kroppen. kan det stämma? vita prick kan vara en följdsjukdom på grund av bakterieinfektionen.

jag vet inte om man kan antibiotikabehandla ett akvarium. annars skulle jag göra precis som du gör nu, ha honom i ett eget akvarium. höj temperaturen och öka cirkulationen vid ytan. många parasiter och bakterier dör vid vattentemperaturer runt 30 grader. problemet är att syremängden i vattnet minskar, så det kan vara bra att dra på ordentligt med blås mot ytan. ha i salt. en dl/100 liter är inga problem när man behandlar parsiter och sjukdom under kortare stunder. man kan ju också hålla honom i en balja vid sidan av under de typ 20 minuter som man behandlar med salt. det finns också mediciner mot olika former av vanliga bakterieinfektioner i de flesta djuraffärer som man ju kan testa.

hur är vattenvärdena i 400l burken? ofta kommer ju sjukdom på grund av dåliga vattenvärden som påverkar fiskarnas immunförsvar.

CarlMH
0

Ser ut som pop-eye på ögat, vet inte vad de vita mojjarna är men skulle rekommendera Nifurpirinol det är bakteriedödande och kan användas mot sår, pop-eye osv.

En av mina malar fick pop-eye då testa jag pulvret och ögonen åkte tillbaka i huvudet bara efter några dagar. Men det bästa är ju att fråga i djuraffären vad som kan hjälpa.

idaaforsling
0

5# Han har någon enstaka fläck på kroppen som ser lite luden ut, alltså inte massa små vita prickar som jag tänker mig vita prick. Fast jag har iof aldrig sett den sjukdomen i verkligheten heller.

om jag har i 1 dl salt i karet han går i nu då, hur länge ska jag ha honom där? För sen har jag ju bara det vanliga 400 L å stoppe tillbaka honom i.

oh-la
0

#7, vita prick kan vara allt från enstaka prickar till massor av dem. allt beror ju på hur utspritt det är. det kan dock lika gärna vara svamp elelr nått liknande. har du ingen plastback hemma som du kan flytta över honom i typ 20 minuter för ett saltbad?

man ska också vara medveten om att saltbad inte tar död på några bakterier, så i det fallet skulle jag säga att det kan vara läge att åk aoch kika efter någon form av medicin mot dom vanligare bakterieinbektionerna.

idaaforsling
0

Den vita bölden har nu helt blivit ett sår med ganska mycket "mögel/svamp" i. Vad ska jag ge honom för medicin? Vill verkligen rädda honom! Om jag nu inte kan rädda honom, hur ska jag avliva honom? Det är ju en stor fisk å jag vill göra de så humant som möjligt.