Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 11163 ggr
Araminta
5

Bilder på algätare :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi slänger ut bilder på alla möjliga olika sorters färgglada fiskar. Så varför inte ge lite credit till våra älskade och hårt arbetande algätare? :) Släng ut lite bilder på era fina algätare här så vi får se dessa vackra och magnefika fiskar lite också. :)

Här kommer en bild på min sötnos på 35 cm. :D

<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

Mysisa
4

Min lilla tjej

minavitas.wix.com/kennel

stosse
1

TS! Vilken ståtlig en!

Araminta
0

Man tackar. :D

[dynamitella]
7

Här är min 10 år gamla Ancistrus hona. Funderar på att köpa en hane till henne (hennes partner dog för ett antal år sen).

[dynamitella]
5

Min Kinesiska, Gula algätare. Hit&Dit hette han, och gick bort i förrigår efter 13 år. Jag är lite ledsen fortfarande, då han vart min första fisk (2 cm lång då, 15 cm innan han dog).

[dynamitella]
4

Vår Plecostomus Gibbiceps. Gibbs, kallas han. Fick honom för ett år sen som yngel. Han är nu någonstans mellan 15 och 20 cm (fortfarande liten).

Hos oss är det bara malar som får namn, konstigt nog!

Araminta
0

Tråkigt det där med din kinesiska algätare… :( Men fruktansvärt vackra fiskar ni har :D:D

sallad
0

#5 Synd att han dog :/ vad matade du han med? Skulle gärna vilja få upp min sån till en sådan ålder :D

-Rasmus 🌈

[dynamitella]
1

Ojdu. De första åren bodde han i ett 25 liters akvarium med slöjstjärtar och en Kampfisk (jag var typ 6-7 år gammal). Då åt han flingfoder.

Sen när jag fyllde 10 fick jag en sköldpadda. Då flyttade kampfisken och malen (som förståeligt nog var de enda som överlevt i det hemska lilla akvariet) in med sköldpaddan. Där åt han broccoli, algtabletter, fiskmat, alger och hundmat (torrfoder som vi ibland matade sköldpaddan med).

Sen i de senaste två akvarierna har det varit algtabletter och fiskmat+diverse grönsaker som gällde.

Jag avsäger mig ALL rätt att påstå att det är på grund av mig han överlevde och blev så gammal. Det måste vara gener.

(De första åren i hans liv kan inte varit roliga. Varken jag eller mina föräldrar kunde något, och på den tiden var fiskar något som levde i skålar.. Så jag trodde att jag gjorde allt rätt.. En Sjuåring >.<)

Cahira
1

Jag och exet fick ta över ett akvarium och alla dess invånare vid ett tillfälle och dessa två var våra malar. Nu har jag glömt det fullständiga korrekta namnet men det var någon pansarmal minns jag. Tyvärr dog båda två strax efter vi tog över dom och jag kunde inte ta med mig akvariumet när vi separerat och flyttade isär så kvar har jag bara ett fåtal bilder och minnen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
0

Glömde förresten säga till TS att din mal är ruskigt magnifik! Påminner mig om malen jag växte upp med. Blev ca 15 cm lång, hona som hette Hubert, och dog när jag var 11 och hon blev 15 år gammal. Älskad och saknad än idag. <3

Cahira
0

Hur ser ni skillnad på hanarna och honorna förresten? Skäms

Araminta
0

ja de undrar jag också. :P för jag har ingen aning om hur man ser skillnad

[dynamitella]
0

På vilken sorts mal?

Ts. Mal tycker jag ser ut som en gibbiceps (segelfenspleco). Din mal var nog en Ancistrus, då en gibbiceps som var 15 år gammal borde minst 30 cm stor :) Men ancistrusar blir aldrig större än 15-16 cm. (Min hona är 10 år gammal och bara 13 cm stor).

På ancistrusar (som på bild 1 och 4), har hanarna alltid stora spröt på nosen. Såhär: http://www.keepingtropicalfish.co.uk/wp-content/uploads/2012/01/bushy-nose-plecostomus-500p.jpg Honorna är släta, som på våra bilder i tråden :)

Angående pansarmalar, så är dina (var) corydoras aeneus "albino" :) Bland pansarmalar är honorna riktigt tjocka om magen, och är de aktiva vid parning (de "suger" ut hanens sperma och transporterar den genom magen till rommen, som de sen placerar på inredningen). På så sätt ser man könen.

På stora plecostomusar eller gibbicepsar är det nog svårt att se könsskillnader. Men eftersom det inte är något man odlar hemma spelar det sällan roll :) Lika så brukar de slåss när de blir äldre och större.

Araminta
0

men hur kommer det sig att den är så stor då?

[dynamitella]
0

Om du läser igen vad jag skrev, så ser du nog att jag skrev till Cahira :)

Din mal ser ut som en Gibbiceps (segelfenspleco), och de blir så stora som din är, och ännu större!

Ts = trådskaparen = du :)

Catta-
2

Här är en gammal bild på min Ancistrus hona. Är osäker på hur gammal hon är men skulle gissa på ca 5 år.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Jessicahagstrom94
1

Vet inte vad det är för kön på våra malar, vi har iallafall en joselimaianus (L-001) eller nåt sånt hette den och fem pansarmalar.
den fick heta Pluto trots att könet är okänt, ni kanske kan hjälpa oss med det?

Jessicahagstrom94
1

fläckig pansarmal, vet inte hur man ser kön där heller..? dom fem vi har är iallafall jönssonligan och knattarna, fast någon av dom dog tyvärr för ett tag sen.