Mr.Kampfisk i hans nya hem!
Ett dygn efter herr Kampfisks hemkomst, verkar han trivas bra!
Jadå, jag är sådär hönsmammig oavsett djur.. 
Han har ätit och simmar runt i godan ro.. Jag gillar honom skarpt.. Så tack till er som föreslog en Kampfisk till mitt lilla akvarie.. Det blev perfekt!
Skickar med lite bilder på herr Kampfisk i hans nya hem.. 
Har också sett att det är många otroligt duktiga människor här som verkligen kan det här med kampfiskar..
Finns det någon vänlig och kunnig själ här som skulle kunna berätta vad hans färg/fentyp är/heter? 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
En lite bättre bild på bara honom 
Och självklart måste jag visa hur fint han matchar mot sanden.. 
Så fint :)
Ge inte flingfoder.. Då kommer han se ut som ett benangel om nån vecka, ge fryst istället.
Vilken fin herre du har fått hem
och gott om plats har han också, kul att se.
Han är en veiltail, färgen är lite mer knepig men en blå med red wash alternativ blå/röd multicolour skulle jag kalla honom.
Ja och som Linda säger uppskattar många kampisar/mår de bra av att matas med fryst artemia/vita mygglarver/oxhjärta istället för flingor, kan också kompleteras med ett granulat foder om man vill. 
/han
Fint när sanden matchar honom hehe :)
Puss :*
Vad fint han fick de! #5 oxhjärta bör man inte ge till någon fisk, då de flesta arter inte kan bryta ner fett enzymerna. Och dom växer fel och för fort av det.
#7 Jasså? inte haft några problem ännu, fick det rekommenderat (vilket så klart inte betyder att det är det bästa, tyvärr :( ) Jag ger det nån gång i veckan på rotation med artemia och mygglarverna. Är det på grund av att det kommer från däggdjur och därför behöver högre temperatur än fiskarna håller för att bryta ner lipiderna rätt? För det var det jag föreslog i djuraffären och då sa killen att det var ok i akvarium med hög temp 28-30 grader och att man gav det till bland annat Diskus, mina kampisar går generellt i 28 gradigt vatten.
Men irk vill ju inte att de ska växa fel, tack för varningen :)
Jag matar med oxhjärta och har gjort det i snart 2 år, har aldrig haft några problem. Bara med röda mygg som jag aldrig mer kommer mata med.
Matar man i sparsamma portioner och kanske max 2-3 ggr i veckan så ska det inte hända nåt, det har iaf inte gjort det hos mig. Mina går i 28-29 gradigt vatten.
Oj okej, jag har hafft rovfiskar i flera år och skulle inte ens våga ge de till dem… Menmen alla är vell olika.
#8 Ja de är för att de kommer från varmblodiga djur. De är inte natuligt för dem att äta de.
Jag har hört från flera att de inte är bra, från folk i branchen. Men de finns ju dem som ger de till sina fiskar i syffte att de ska växa fort och då blir de miss växta och inte fina.
Så jag undrar, varför ger ni de? vad är de ni har fått höra är så bra med de?
Kollade runt lite nu på internett och hitta inte en ända possetiv grej med oxhjärta. Ingen som rekomenderar att ge de, bara tvärt om.
Här är en sida http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=115&site=1
Hm konstigt, jag minns inte nu men jag har läst det på några sidor och har väl fått det därifrån. För det mesta inte svenska.
Jag ger främst till honor som ska matas upp eller magra fiskar som måste fetta på sig, ger faktist aldrig till ungfiskar/yngel.
#11 Okej, jag tycker du ska vara försicktig med de och bara ge, om man nu vill ge de, periodvis och inte som ett daglit foder under längre tid.
måtte säga det att ditt akvairum ser "hemtrevligt" ut på nått viss =)
kan inte förklara men man får den känslan av det , mysigt ^^
** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **
# 12 Som sagt så ger jag ungefär 2-3 ggr i veckan, så länge jag ser att mina kampfiskar mår bättre av det tänker jag fortsätta iaf.
Använder det på samma vis som du Linda och har inte heller sett några problem med någon av bettorna så det är nog ingen jätte fara, aldrig haft förstoppning eller mag o tarm problem på någon av de kampisarna.
Men ska definitivt läsa på om det och använda det försiktigt om jag hittar några vetenskapliga bevis på att det skulle kunna bli ett problem. Så än en gång tack för varningen.
/Han
Oh herregud.. Blir ju helt snurrig här..
Ska läsa igenom allt.. Han får frysfoder varannan dag och torra flingor varannan.. Så vi varvar varannan dag!
Tack för fina kommentarer om fisken o akvariet, det värmer så! 
Atemia och flingor ;) de vet jag för de va jag som solde honom till dig, haha.
Väldigt fint fick han de iaf, passa bra med sanden!
#18, Haha.. Nej va kul!
Kände du igen fisken? Eller hur i hela friden kopplade du att det var jag? 
Ger du artemia bara varannan dag så är det som att han bara får mat så ofta, flingor fyller i stort sett bara magen med nåt och gör inget annat.
haha , på fisken och sen hunden på profilbilden =) Dom där flingorna är gjorda på krill och annat så så dåliga är de inte. Ända nackdelen jag ser med flingor är att de blir skitigare i karet.