Största akvariefisken`?
Vilken är den största akvariefisken man kan köpa i djuraffär? :) kan man köpa akvariefiskar från annat ställe än djuraffär?
från annat ställe då?
Nån rovfisk. Typ nån sån "ful" som ser ut som en matfisk. Eller jag vet faktiskt inte. Ot men ändå på tal om stora fiskar jobbade min farsa i en akvarieafffär på 60-70 talet. De importerade fiskar från Asien och blev oftast rätt å så men en gång fick de 20-30 st fula små fiskar (ca 7 cm) som de inte kunde identifiera och ingen köpte. Några månader senare var de överlevande (ett 10tal) enorma, tydligen 55cm den största. De fick döda stackarna.
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
De kan ju bli närmare 50 cm och lämpar väl sig eg inte i akvarium, utan bättre i damm ute. Inne krävs ett rejält kar, hört från 300l till 700l minimum . Finns ju framavlade varianter/sorter som slöjstjert och de rekommenderas minimum 150l. Dessa blir inte riktigt så stora och är inte alls lika rörliga och snabba, dessutom till synes mer harmoniska och lugna naturligt, i akvarium då. Nån annan kanske har nån annan art :)
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Redtail catfish, acanthicus adonis, arowana m.fl.. Listan kan göras lång.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
haha, sett stooora akvarie fiskar på Universeum.😃
Jag såg ett par igår när jag var förbi djuraffären, och det var inte guldfiskar.. Dom var i storleken som mindre abborrar.. Alltså, väldigt stora, 4 stycken jättar i ett sånt litet akvarium, tyckte synd om dom :-( Tyvärr, så tog jag inget namn på arten..
Har sett både redtail och pangasius i djuraffär, dom blir ju hyffsat stora.

Finns väl malar som blir bra stora oxå?
Dessa fiskarter ni nämner finns väl verkligen inte i majoriteten av affärer som säljer fisk? Men ja det finns en del affärer som säljer fiske som blir riktiga jättar!
En del akvarieaffärer tar emot en del returer som har blivit riktigt stora som man kan köpa, som Påfågelciklid Zoopet, Pleco - AC Tropical Fish
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#14 Min pappa har Påfågelciklid dem är stora, ser större ut än guldfiskar. Riktigt intressanta att titta på =) är nästan helt säker han köpte från djuraffär.
Finns ju Malawiciklider som blir runt 40-50cm…
kalle vad är det för malawi?
min tanke gick oxå direkt till oscar o gibbiceps som ngn redan nämnt =)
50cm kanske var att ta i men denna blir 40cm
Buccochromis lepturus…fler sorter som man finner i rovfiskgruppen…
Aristochromis christyi blir 30cm
Buccochromis nototaenia 35cm
champsochromis caeruleus 40cm…
dom flesta ligger runt 35-40cm men vissa kan säkert närma sig 50cm eftersom en del individer blir lite större än andra.
Man får ju inte glömma paroonhajar (Pangasius sanitwongsei , som nästan kan bli tre meter lång. Jag såg att min lokala zoofackhandel för något år sedan sålde dessa fiskar, om det är etiskt eller ej att sälja fiskar som kan bli såhär stora är dock en ganska intressant fråga.
kalle, där ser man, man lär sig ngt nytt varje dag! o jag menade absolut inte att ifrågasätta det du sa utan blev mer nyfiken =)
Kan man inte bara skaffa sig fiskar som faktiskt kan nå full storlek i ett normalt akvarium? 😭Med normalt akvarium menar jag ett akvarium som inte överskrider 720 liter.
#20,……nejdå ingen fara jag avr lite yr mössan så tidigt på morgonen men visste jag läst lite om dessa rejäla Malawiciklider.Sedan finns det ju en del rejäla tanganiykaciklider som kan bli runt samma mått….20-45cm….värsta jag läst om hitills är Boulengerochromis microlepis som blir 70-55cm……hane/hona.
Det här var en intressant tråd ändå…..🙂
Det är lätt att köpa på sig för stora fiskar. Jag köpte medvetet ett 10tal små söta Stanniolbarber för att dom blir härligt fina som vuxna. Dom växte o blev jättefina men växterna dom försvann ju mer dom växte. Det var ett gäng glada simmare som hoppade i akvariet så det bara small om täckglaset. Skulle man fånga dom här fiskarna så gjorde dom jättehopp ur akvariet som värsta laxarna.
Det som var bra med den här arten var att det gick ha ganska små fiskar ihop med dom när dom fick växa upp tillsammans som ex. vuxna kardinalfiskar.
Men när dom blev mer än 25cm (kan bli 35cm) då var det dags att göra sig av med dom för då var akvariet rensat på växter så dom hamna på ett jätteakvarium i skansen. Det var för ca 30år sen jag hade dom. Nu så får det bli lite mindre arter men det kliar lite i akvariefingrarna att man vill ha något större i 2m akvariet. Men då ska det va något som simmar lugnt o stilla o är go mot andra mindre fiskar.
Några fina bilder på arten. http://www.aquariumfish.net/images_01/tinfoil_101006b2_w0640.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/Tinfoil_barbs_01.jpg
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
För länge sedan vet jag att det gick att köpa "Hajmal" i en zoobutik häromkring, som ni kan se på bilderna jag länkat till, kan de växa till riktiga bjässar om de får utrymme för det.
http://mexcamb.files.wordpress.com/2011/06/mekong-giant-catfish.jpg
http://www.fishing-khaolak.com/images/gallery/freshwater/mekong_catfish_111.jpg
Alligator gar blir upp emot 3,5m långa och Arapaima kan du beställa in och dom blir väl ca 4 meter,
även Pangasius sanitwongsei blir runt 2,5 meter så det finns en del och det är riktigt hemskt!!