Hur stora ska dom vara?
När man skickar äppelsnäckor i snusdosor, hur stora kan/ska dom vara då?
Dom jag köpte sa han att dom var stora som ett blåbär, när jag fick dom var dom inte mycket större än ett knappnålsnuvud typ. (Vilket inte var så kul att få. xD)
Mellan ärta och litet hallon :)
Bäst att skicka är ärt-storleken. Men de bör klara upp till körsbärs-storlek om man skickar i exempelvis mjölkkartong.
(dålig stil att skicka så små. Jag blev jättearg när det hände mig).
Okej :) Har du någon aning om hur långtid det tar tills dom blir så stora ungefär?^^
Förstår det. Man liksom förväntar sig söta äppelsnäckor och öppnar man och är det bara några små prickar man knappt ser att det ska bli en äppelsnäcka ens.. Även dåliga skal mina =/
Sa det till han, och som svar fick jag "Om du inte är nöjd kan jag skicka nya till dig", Varför skulle man vilja ha 10 till med dåligt skal?
Beroende på foder och kalk i vattnet, ca 2 månader :) Om man tänker att äpplen blir cirka 2 år gamla, och att de inte slutar växa, så kan du tänka dig hastigheten.
Ibland kunde mina äpplen växa en centimeter i månaden, och ibland en centimeter i veckan. Helt beroende på vattnet.
Dåliga skal? Redan?! De är ju bara bebisar!
Gör så att du buffrar upp vattnet som fasen med kalk nu då, och har temperaturen på 24-26 grader. Lika så kan du mata dem varje dag med broccoli, gurka och annat smaskigt. Och var noga med vattenbytena, eftersom du matar så ofta med mat som ruttnar.
På så sätt kan du rädda småttingarna och få upp dem i storlek relativt snabbt :) Det nya skalet som bildas kommer bli bättre än det nuvarande, och eftersom de är så små kommer det synas mindre och mindre ju större de blir.
Hur buffrar man upp vattnet? Jag har kalkmussla hos mina men är så supernojig att jag fått för mig att de ändå börjar se konstiga ut på skalet :/
Ta bort eventuella rötter, och ladda upp med äggskal (snäckskalskross till fåglar fungerar lika bra). Jag känner att musslorna eller sköldpaddorna av kalk är ganska värdelösa och dyra i längden..
Okej :) Inte sådär jättelångtid då ändå ^^
Oj, trodde inte vattnet gjorde någon skillnad!
Ja, snurren längst ut var helt vit typ :( Förstår inte hur han lyckades med det.
Går det bra med mycket kalk där räkorna är då? Så dom inte dör?
Ska ta och göra vattenbyte imorgon och gräva ner löskalk med.
Ska även lägga i äggskal till dom men hittar ingenting bra att lägga det i, allt är för stort eller för litet :P
Är det sant förresten att vattnet bara kan ta upp en vissdel av kalk? eller vad man säger.. Att de finns en gräns? ^^
Mina verkar osmarta dock, första 3-4 timmarna rör ingen maten, sen när det är dags att ta upp den så sitter 40 småttingar där på typ. :P
#5 ta bort rötter? :O
Då ska jag köpa sånt. Hur mycket har du i och hur ofta byter man? Har ju "dina" rainbows där i också, klarar dom det? Lägger du det löst på botten eller i nån skål eller så? Funderar över det estetiska ;)
Räkorna du har tål kalk bra. Men crystals och tigrar dör lätt vid hårt vatten (bra att veta).
Ja, vattnet kan bara bära en viss mängd kalk :) Så när det blir för mycket får man kalkränder vid ytan på glaset. Inget farligt, självklart, men något irriterande :)
Ja, om man har stora svårigheter att få upp hårdheten kan rötter tas bort för att hjälpa. De försurar nämligen vattnet, mycket eller lite.
Men det är bara om man inte får bukt på skalvittring på snäckorna efter många försök med kalk :P
Tack! Hur mycket och hur ofta byter du om du har sånt till fåglar som du skrev? Nu överöser vi dig med frågor :)
Jag använder inte någon form av tillsatser nu, då jag inte har äpplen mer! Jag har bara posthorn, som blir fina i skalen när jag sköter mina vattenbyten (vi har neutralt/hårt vatten i landskrona).
Jag brukade/brukar hälla ner ca en deciliter under pumpen. Alltså i mitt fall där det inte syns. Rakt ner på botten bara. Ibland gräver jag ett litet hål och kör ner en näve kalk/snäckskal/äggskal.
Vissa har dem i små äggkoppar eller glas i akvariet. Och det går precis lika bra :)
Man behöver sällan byta. Jag tillsätter mer några gånger om året, eller när jag ser att skalen börjar bli dåliga på snäckorna.
Okej, bra :)
En fråga bara om räkorna till dig, mina har inte haft någon rom på länge, kan flytten från ett kar till det andra gjort det jobbigt eller något så dom vill bo in sig och sådär innan dom börjar? :P
Okej ^^
Något tips på vad kan ha äggskalen i? :P
Kan man ha det i lock från burkar med lingon och sånt där? Är ju bra storlek och djup på dom men är ju metall och färg så kanske farligt?
Hur länge sen var det de bar på rom? En vecka, en månad, tre månader? Hos mig är det tvärt om. När jag byter kar så går alla plötsligt med rom, eftersom de triggas att ömsa av vattnet.
Inget metall! Glas är allra bäst, och sen plast :)
Usch, minns inte alls faktiskt.. Är så glömsk. Men 2-3 veckor säkert.
Men dom verkar må bra, äter glatt av allt som kommer ner och sådär.
Ömsar gör dom, mest dom lite mindre dock vad jag sett.
Okej, bra jag inte la ner de då :P Får kolla efter glaslock :)
Tre veckor är ingen fara!
Oftast så går det till såhär.
Dag 1: Hona ömsar och parar sig.
Dag 2-3-4: Honans ägg börjar dyka upp under magen.
Dag 30: Honans ägg kläcks.
Dag 30-35: Honan ömsar och parar eventuellt om sig.
Sen tar det ju en månad till innan hon ömsar igen :) Ömsar honan direkt efter kläckning av äggen så kanske hon inte hunnit bilda nya ägg i sadeln i nacken.
Därmed tar det minst 30 dagar innan hon kan gå med rom igen :)
Åh vad bra! Vart rädd att de blev jobbigt för dom att bli uppfiskade och sådär.
Då är det bara att vänta ^^ Dom är nästan sötast när dom bär rom, ser så kul ut. :P
Sen pumpen där dom är nu är annorlunda än förra.
Det är en sån pump som har filtret ute utan något plast över eller vad man säger, måste man ha strumpa över det med?
Räkorna gillar att sitta där på den just nu :P
Man använder strumpa för att "kopiera" skumfiltert, så det behövs absolut inte :)
Mina räklingar älskar att bo i filtermassan, och de vuxna äter partiklarna där.
Okej, vad bra :)
Ja, man ser att dom sitter och plockar där hela tiden typ! ^^
Locket till en snusdosa, kan det vara bra? :D
Om den nu sjunker med äggskal i sig..
Den sjunker nog inte :) Och plastet innehåller säkert nikotin! blä!
Men har du ingen äggkopp eller litet glas? Eller gräv ner skalet under lite bottensubstrat :)
Just de ja.. :P
Hmm, nää. Dom ska ju äta äggskalen, så får ju inte vara för litet så dom inte kommer i och når liksom :P
Får ta och vända upp och ner på mammas kök och hitta något :P
De måste inte äta äggskalen :) Mina åt aldrig av det. Vattnet tar upp kalket och lagrar sig på snäckornas skal.
Då kanske jag bara ska lägga ner de då :)
Får se imorgon när jag gör vattengrejset ^^