Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1093 ggr
mariasupernova
0

Kardinaltetror skumbo?

Skaffade fem stycken kardinaltetror för någon vecka sedan.

Redan första natten var det någon som gjorde ett skumbo, visste inte ens att de gjorde det? Dock försvann det på dagen. Men nu är det ett där igen.

Är detta vanligt? Vad jag förstår så är de svåra att odla…

Bör jag göra någon för att ha större chans att det blir bebisar, hålla tummarna att det blir något eller helt enkelt sluta hoppas då det inte finns någon chans? ;)

Ratata
1

Kardinaltetror bygger inte skumbon. Har du möjligen någon Gurami eller Kampfisk i akvariet?

[dynamitella]
1

Kardinaler gör inte skumbo. Bara labyrintfiskar (kampfisk, gurami) gör skumbon :)

Det har säkert skapats av pumpen som rör runt på ytan eller liknande. Helt normalt!

Kardinaler är "omöjliga" att få yngel ifrån i sällskapsakvarium. För det första så leker de inte ofta, och sen möglar äggen vid minsta kontakt med solljus. Och sen äter föräldrarna både ägg och avkomma, och sen är det väldigt svårt att mata yngelna.

.. Så efter denna info kanske du ser lite klarare varför jag sa att de är svåra att odla ;) Neontetror är snäppet lättare, och kan odlas om man sätter upp speciella odlingskar och fixar med "bebismat" åt eventuella yngel.

mariasupernova
0

Nej, tre mollybebisar och de 5 kardinalerna.

Sen en liten (ca 3cm) ancistrusmal.

ivanhoe81
2

tror att det är pumpen som fixar skumbot, har själv samma sak inne i ett akvarium där jag till 1000% är säker på att det inte finns någon skumbobyggare, har nämligen sköldpaddor i det och de bygger inte skumbo men lika väl så är det ett där

mariasupernova
0

Tack för infon. Lite trist dock :( ;)

mariasupernova
0

Två amanoräkor har jag ju också :P

[dynamitella]
2

De bygger inte heller bo :) Eller får ungar i sötvatten. Om det var så du tänkte ^^