Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1011 ggr
Zandrama
0

Tips på städare i olika kar

Hej alla!

Jag skulle behöva städartips till de två karen jag har här hemma.

Det ena är ett 54 liters räkkar där det för tillfället endast finns Körsbär, sandsnäckor och en massa skräpsnäckor :P Behöver man någon mer städare där är frågan eller funkar det fint med bara räkorna? Kanske något äpple?

Det andra är mitt 130 liters guppykar. Där har jag vuxna guppys och en hel drös med yngel, samt 4 st större körsbär som agerat städare hittentills däri.

Om jag ska ha någon mer städare vill jag ju självfallet ha någon som inte ger sig på och äter upp yngel eller räklingar :)

Tips?

//Belinda aka Zandrama

Skurtrasan
0

har siamesiska algätare dem är helt sjuka på att rengöra växter osv pansarmalar har jag med åker omkring som mikro dammsugare på botten ^^

har också en liten räkburk men har 20+ körsbär och en sju helv*t*s med yngel och det är öh m kristallklart :)

Men mitt tips är pansarmalar botten och siamesiska algätare för växterna :)

kan bli att du behöver byta in dem eller sälja siameserna om en sådär 5-6 månader för dem kan bli rätt stora om de finns mkt mat =)

Livet i varje Andetag

Zandrama
0

#1 ah tack för tipset :)

Kom på att jag tänkte också kolla om det finns något djur som äter trådalger?

//Belinda aka Zandrama

Soda2
0

Pansarmalar tar ju inte alger. Jag tyckte mina bara stökade ner istället för o städa, växterna revs upp osv.

Siameserna var riktigt himla bökiga o bet tom andra fiskar för mig o de vill ju ha minst 150 liter så TS har för små akvarium för dem.

Räkor städar bra tycker jag, jag har amano o de tar toffs o trådalger med.

Sandsnäckorna rör om botten bra (även i grus) o håller rent där.

Sen har jag ju äpplen i alla utom dotterns kar med där bor det posthorn istället.

Jag behöver aldrig slamsuga o inga alger finns heller.

Dessutom rör varken räkor eller snäckor yngel.

Zandrama
0

#3 ah! Så då är det några Amano räkor jag behöver för trådalgerna med andra ord xD
Får införskaffa några sådana som jag kan ha i båda karen.
Sen blir det nog isåfall två st äppelsnäckor i varje kar. Det borde kanske funka fint right?

//Belinda aka Zandrama

Soda2
1

Det borde fungera bra.

Visst gillar aano att vara många men de gillar stort så ha inte för många i 54 liters bara ca 4 st kanske räcker.