Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 911 ggr
[Kajsa91]
0

Dött - vad kan det bero på?

Jag köpte 3 pansarmalar för 1-2 månader sen ungefär (hade redan två st och dom ska ju gärna vara fler)
Idag låg den sista uppe och flöt av de nya. En är försvunnen, antagligen dött och kommit under någon rot eller något.
Den andra avlivades i torsdags då den flöt på rygg, (var röd på magen, såg ut som ett sår inifrån, det var inget hål på honom.)
Och den som var död idag på morgonen såg ut som den som avlivades, vad kan det vara? =/ (Var dum nog och tog tyvärr ingen bild på hur dom såg ut på magen.)

Dom andra två som är över 1 år gamla har alltid varit pigga, simmar runt mycket och sådär.

Låg även en Platy död idag, den har varit lite försig själv. Ätit och så men hållt sig undan några dagar men då det var en hane tänkte jag att en större hane kanske kör bort honom så skulle lämnat han till djuraffären idag.

Och även en amanoräka låg död :(

Kan det bara vara otur?
Alla värden är bra och sådär. Gjorde vattenbyte i torsdags och gjorde även om i hela akvariet. Kan det varit för stressande för dom att blivit uppfiskade och varit i en spann?

Är det något jag bör göra? Eller bara vänta och hoppas att det bara var någon otur? Rädd att alla ska dö..

Har läst att sålänge äppelsnäckor är pigga så är vattnet bra då dom är himla kräsna, stämmer det?
Mina äppelsnäckor är iallfall i fullgång.

[Kajsa91]
0

La även i en sån kalkskölpadda i torsdag för mina snäckor, men det borde väl inte ha något med saken att göra va?