Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1388 ggr
[ElisabethYL]
0

Snart har jag akvarium...

…men inga växter eller tillbehör.

Det kommer få vara i bilen tills jag kan få hjälp att bära upp det för alla trappor till min lägenhet.

Sen ska jag köpa doppvärmare, pump, sand, stenar och andra prydnader..

Tänkte låta det stå så i en vecka innan jag går ner till den lokala djuraffären och köper växter…

Ytterliggare 1-2 veckor senare borde det väl gå att köpa fiskar?

Säg ifrån om jag missförstått detta!! Det är mycket viktigt för mig att få reda på innan fiskarna flyttar in!

Akvariet är ett 170-liters med täckglas, men inga tillbehör för 300 kr. Det finns i grannkommunen, bara en liten omväg från min vanliga väg hem ifrån jobbet. Glad

Sen har jag även en vän lite längre bort som lovat mig två akvarier, men vet inte hur stora de är än…

[Geekinblack]
1

Om du låter vattnet stå i akvariumet utan växter i en vecka och med växter i 1-2 veckor så är det absolut lugnt :) när jag startade upp mitt 375 så stoppade jag i växter på en gång och väntade bara i en vecka innna fisken hoppade i, gick väl bra förstås men hade det varit idag så hade jag nog väntat i iallafall två veckor för säkerhets skull :)

[ElisabethYL]
0

Tror 300 kr är ett helt ok pris :)

Får se sen hur lång tid det tar innan jag kan få hjälp att bära upp det, men hittat en hel del fina prydnader och fina fiskar på djuraffären (10 min promenad hemifrån, bor i utkanten av innerstan Cool)

[Geekinblack]
0

Hehe ja hade nog jag oxå kunnat betala :) men tillbehören kostar ju en del dom oxå :/ jag fick mitt 375 liters med alla tillbehör utom växter och fiskar för 1000kr dock så jag tycker att de flesta akvarium är dyra haha :P

Från början köpte jag också en massa prydnader som grottor och skepp och fina plastväxter men ju längre tiden gick desto mer insåg jag att naturlig stil var mer min grej så nu ligger alla mina prydnader skrubben xD istället försöker jag fylla karet med rötter, stenar och växter :) men jag e ingen duktig inredare än -.-

vad tänkte du ha för fisk? :)

ivanhoe81
0

hoppas att du menaratt du ska köpa på arken zoo för dyrego där du bor får man sjuka fiskar (jag fick det iallafall)

[Geekinblack]
1

#4 men alla fiskar kan väl inte vara sjuka jämt? :O på arken zoo där jag bor har dom haft både svamp och vita prick i vissa akvarium ibland när jag varit där men de gånger jag köpt fisk så har det inte varit nå sjukdom i karen… så en affär kan väl inte alltid ha sjuka/friska fiskar :P det är väl olika under olika tillfällen.

[ElisabethYL]
0

#3 Det tar lite längre tid på det sättet och slutpriset kanske blir högre, men då får jag det inrett helt efter mitt huvud..

Först tänkte jag ha malawisar, men det blir nog inget av med det, utan lite blandat med mindre sällskapsfiskar.., har inte riktigt bestämt mig än om jag ska vara ärlig. Tungan ute

#4 Finns ju bara en djuraffär här i stan.. Obestämd

#5 Håller med, man får inte alltid sjuka djur bara genom att handla på en specifik djuraffär.. Hade det varit så hade de gått i konkurs för längesen Cool

ivanhoe81
0

#5 jag fick in fenröta från den affären, sedan har jag pratat med flera som säger samma sak, sedan det värsta det ligger mängder med döda fisk kvar i akvariumena och de bryr sig inte om att ta ur dem

ivanhoe81
0

#6 nej det finns 2st dyrego på gamla köpcentrumet och arken zoo vid det nya köpcentrumet (eller köp-parken som den också kallas)

[ElisabethYL]
0

#8 står varken dyrego eller arken på den skylten, och djuren som de har verkar må finfint - även de i "visningsakvariet" som alltså inte är till salu…

Men nu är det inte valet av djuraffär den här tråden handlar om, utan att komma med lite praktiska tips så att jag kommer igång på bästa sätt…

[Geekinblack]
0

#9 Blir så avundsjuk, vill ha ett till akvarium >.< 

Står att du ska köpa sand? Du har säkert koll men tänkte iaf tipsa om blästersand från Jula för det är många som använder det istället för dyrt akvariesand från djuraffär :) 49:-/25kg :) fast det är ju viktigt att skölja sanden ordentligt innan bruk :) En del använder vissa sorters kattsand i akvariumet oxå, blir betydligt billigare!

Ett annat tips är att många stenar går att plocka i naturen :) om du inte tänkt köpa någon speciell sten alltså. Alla mina stenar har jag plockat i skogen och sen skrubbat och kokat och sen byggt grottor av :)

Då kanske inte priset skjuter iväg med hästlängder ändå om man tänker efter ;)

[ElisabethYL]
0

Hur är säckarna? Bor trotts allt högst upp i huset… Finns det kanske att köpa i säg 10-15 kg säckar någonstans?

Annars var tipset bra :)

[Geekinblack]
0

Dom har visst höjt priset till 59 såg jag på hemsidan nu… vet inte om det finns mindre säckar, kanske om man går in på affären personligen och kollar :) kan länka sidan så kan du se säcken om du vill ;) http://www.jula.se/search-result/?q=bl%c3%a4stersand

Men det finns även blästersand på biltema som många använder! Om du söker på tex blästersand biltema på google så finns det massa forum och dylikt där folk skriver att biltemas sand är superbra osv… och där finns det 18kg säckar. Fast den är väldigt viktig att man sköljer ur ordentligt för den har tydligen en tendens att damma en hel del annars :P

[ElisabethYL]
0

Kom på en annan idé om sand nu, varför inte ta lite ifrån stranden? Det finns ju tonnvis med sand där och den är helt gratis… (Fast man kan bara ta lite i taget, men det gör ingenting) Guld i mun

[Geekinblack]
0

Läste det någonstans… det är tydligen inte rekomenderat men minns inte varför xD men man kan ju ta sten från naturen så kanske sand oxå? Om man har koll på vad det är för sorts sten i sanden  (alltså vad sanden är gjord av för sten) så att det inte är något som utsöndrar något som e mindre bra, och om man kokar den förstås, då går det kanske!

[ElisabethYL]
0

Nu har jag kommit hem med akvariet, fick en pump också (de hade hittat den efter att de la ut annonsen) Kommer med all sannorlikhet få hjälp att bära upp akvariumet på fredag.. Glad Sen blir det att vänta till efter löning med att börja sätta igång det..