Sjuk platyhona??
Vår spräckliga neon platyhona fick bebisar inatt och idag är hon jätteröd om gälarna och vit runt munnen. vad är det som har hänt? Har hon fått någon sjukdom? :'(
Röda gälar kan orsakas av dåligt syre i vattnet eller sämre vatten kvalité. Vit om munnen kan vara munsvamp.
De är så konstigt.. de är bara hon som har de och fick nu över dagen från att vi flytta henne från yngelkaret till de stora..
Munsvamp, hur får man bort de då?
Sämre vattenkvalitet, på vilket vis..?
Det kan ju förstås vara någe annat :P fler skriver nog imorgon, men om det är tex syrebrist så kan det bero på att det finns nitrit i vattnet så du borde kanske göra ett vattentest :) (med en sån där sticka typ) men det kan även bli syrebrist om vattnet är för varmt.
Yngelakvariumet, är det nystartat? Hur länge var hon i det akvariumet? Om ett akvarium är nystartat och inte har så mycket av dom bra bakterierna så kan nitrit bildas ganska fort och vara mätbart efter ett par dygn.
Munsvamp kan man köpa medicin mot i djuraffärer :) en del botar det med salt men salt och fiskar är väl inget man ska leka med om man inte kollar upp rätt mängd och hur man gör ordentligt först :)
Ett vattenbyte är ytterst nödvändigt om det är nitrit i vattnet.
Hittade iaf bilder på nätet på munsvamp, om du kan jämföra tänkte jag :)
Hon va i yngelkaret i ett dygn ungefär som var alldeles iordning gjort.. sen fick hon åka tillbaka till de stora dirikt på morgonen när vi såg att bebisarna hade kommit..
Köper man stickorna på djuraffärer eller? och vad gör man åt nitrit då? tusen frågor :)
Ja tyvärr ser hon ut som på den nedersta bilder.. så de är nog mumsvamp.. hon i ett eget litet kar nu.. läste att de va ganska smittsamt och kunde slå ut ett helt kar.. :/
Ja man kan köpa sånna stickor på djuraffären :) det enda jag vet är att folk brukar göra delvattenbyten tills nitriten går ner. Har aldrig haft nitrit i mina kar så jag har ingen erfarenhet där :/
Kan du utveckla "alldeles iordning gjort" :P haha :P var det nytt vatten? Tog ni vatten från det gamla akvariumet? Om det var nytt vatten (från kranen) hur länge lät ni det vara i akvariumet med grus och växter innan ni tillsatte fisk?
Ju mer nystartat ett akvarium är desto lättare att få nitrit. En del brukar krama ur filtret från ett annat akvarium i det nya för att tillsätta bakterier. Bakterierna hjälper ju till att hålla balansen.
Hur som helst, gör ett sticktest så visar det sig om det är nitrit :) många stickor som man köper visar även andra halter i vattnet samtidigt och det kan ju vara bra att köpa sånna? :)
Om det är munsvamp så får ni nog köpa medicin och medicinera henne i karantän :) men som #6 Dynamitella säger så kan d ju även vara så att hon "attackerat" glaset och skrapat munnen. Om det ser lite luddigt ut så brukar det vara svamp dock.
Sticko brukar inte vara speciellt pålitliga dropptester är bra mycket bättre.
Jag tar storyn från hela början :)
Vi märke att hon hade blivit på tjocken så vi börjde räkna dagar och hålla lite extra koll.. när de börjande närma sig runt 20 dagar så flyttade vi henne till en/ett mindre skål/kar (med vatten från de stora) men de kom inga barn. Då satte vi i ett yngelnät i de stora med henne. Där va hon nog i 2 dygn. Där blev hon dock stressad och de kom inga barn så då fick hon flytta tillbaka till de mindre igen (med vatten från de stora, inge grus men en rot att gömma sig i) sen så kom bebisarna på natten och hon blev tillbaka flyttad till de stora igen. Under dagen vart hon att se ut så.
har hon kanske slagit i sig i alla flytter fram och tillbaka stackarn.
Kan hon ta skada om man medicinerar henne och så visar de sig att de inte va munsvamp..
Ahhaa.. ta skada av flytterna låter lite långsiktigt, då måste hon ha slagit i munnen ett par ggr på något sätt :P men många sjukdomar som orsakas av bakterier triggas igång av plötslig temperaturförändring, stress osv… så d kan ju vara d som satt igång svampinfektionen också.
Söker man på munsvamp så står d på en del ställen att d egentligen orsakas av bakterier å inte är en svamp, så risken finns väl att hon stressade igång det, typ som människor kan få en blåsa på läppen vid stress tex :P
Mediciner för fiskar ska ju inte vara skadliga, för då hade dom ju inte använts :P det som kan hända är väl kanske att hon blir ressistent mot medicinen isåfall, och att medicinen inte hjälper lika bra nästa gång (om d skulle bli någon nästa gång).
Men om ni jämför fiskens mun med bilderna här ovan, och tycker att det ser likadant ut, så åk till djuraffären, förklara läget och försäkra dig om att medicinen inte kan skada fisken om ni medicinerar :) förhoppningsvis står det sånt på medicinförpackningen.
Sökte runt lite föresten, jag kopierar och klistrar in:
Munröta/columnaris
Orsakas av bakterien Chondrococcus columnaris. Symptomen är först andningssvårigheter, sedan en vit, svampliknande beläggning runt munnen och på huvudet. Låter man det här vara kommer delar av huvudet att frätas bort innan fisken dör! Det finns medicin mot bakterieinfektioner i akvariehandeln*
Kan kanske detta vara något? Andningssvårigheter medför ju syrebrist som i sin tur orsakar röda gälar?
Mitt tips är att leta fram en medicin i er djuraffär :/
Vi läste just den texten också när vi sökte.. Men nu idag så är nästan allt det vita borta från munnen och gälarna är inte lika röda :) Vi provade ju att tillsätta lite salt i vattnet i karet hon är i så det kanske hjälpte :)
Ja det kan ju ha hjälpt! Som sagt många som använder salt för olika svampangrepp. Det va ju bra :D