Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1105 ggr
[Kajsa91]
0

Vägra att föda?

Min Platy var smällfet, så för första gången tog jag in henne i en yngelkasse då jag vill få alla yngel och inte bara dom som lyckas gömma sig bäst och överleva.

Nu har hon varit där i en vecka utan att föda, känns så satans elakt och hon ser smalare ut nu. Kan dom typ vägra föda? xD Hålla inne det eller något?

Vill släppa ut henne för tråkigt för henne att vara där i, men vill ju ha ynglen. Och känns som att släpper jag ut henne så kommer hon säkert föda då.

Vad borde jag göra?

[dynamitella]
0

Det var ju inte roligt. En vecka ska inte behövas..

Hon har säkert fött bebisarna och käkat upp dem, om hon blivit smalare. Annars har bebisarna simmat ut kanske (om det är en sån i plast).

Och slutligen, nej, de kan inte vägra att föda :) Men däremot kan de ha falska graviditeter, så att säga, då de aldrig föder, utan bara är allmänt runda. Jag har en steril svärdbärarhona här hemma, som alltid visar den svarta fläcken, men aldrig får ungar (under de 6 åren jag haft henne med olika hanar).

[Kajsa91]
0

Jag har varit hemma i stortsätt hela veckan, kollar varje timme typ. Så känns konstigt om hon skulle fött och ätit upp, och ut borde dom väl inte kunna komma?

Hmm, hon kanske är en sån? Fast ibland är hon normal smal och ibland jättetjock, så tror hon föder iallfall..

Såg fram emot massa bebisar, lite synd. :) Men men.

[dynamitella]
0

Kan du ta en bild på henne?

Vill du vara säker på att där är bebisar är det enkelt att se, beroende på hennes färg. Lägg henne i ett dricksglas, och lys med en lampa bakom henne. På så sätt blir buken "genomskinlig" och man ska kunna urskilja bebisarna.

Exempel: http://spaceisgreen.nl/spaceisgreen/photo/preg01.jpg

[Kajsa91]
0

Ska göra det :)

Hoppas jag ha något glas som inte har lite kanter och sådär bara. ^^

[Kajsa91]
0

Gick inte att få en bra bild alls, och inte att se.. Hade bara ett vinglas som liksom inte hade några kanter ellr något, och då var hon nära botten och då blir det konstigt eftersom det är rundat och sådär =/