HJÄLP, invasion av maskar
Jag har ett 54 liters kar med en ensam kamphane i. Detta kar står lite smått obevakat på min 10 åriga dotters rum. Min 1 åring fick tillstånd av 10 åringen att mata fisken med flingfoder. Det blev ganska så mycket mer än vad en ensam kamphane kan äta upp. Jag i min enfald tänkte att det tar dom 700000 miljoner snäckbebisarna hand om som delar kar med hanen. men nej..
Så nu är det äckligt mycket mikromaskar i karet. Ska jag låta dom vara och anse att jag har gratis mat åt kampfiskeneller ska jag få bort dom? Jag känner ju att jag vill ha bort dom. Hur går man tillväga då? Ta ut kamphanen och fylla på med alla andra fiskar jag har och hoppas att dom äter upp maskarna? Lägga ner ancistrusen i ett par dagar och hoppas på att hon äter upp maskarna? Ta ut alltid och göra rent för hand?
Hjälp :(
minavitas.wix.com/kennel
har hittat denna infon om sådana maskar
http://www.redbee.se/content.php/50-Problem-med-planarier-i-räkakvariumet
Tack så mycket. Ja då är det väl bara att rensa akvariet och koka allt utom fisk och snäckor.
Nån som har nå tips på hur jag ska kunna rädda livet på så många som möjligt av de knappnåls stora snäckorna?
minavitas.wix.com/kennel
Jag gissar på att alla guramis äter dom
minavitas.wix.com/kennel
Men blä blä blä. Hur får jag ut fisken därifrån utan attdet följer med en massa maskar med vattnet som han bör ha med sig?
minavitas.wix.com/kennel
Är det nematoder eller planarier? Ingen av dem är farliga på något sätt. Bara äckliga.
Men nematoder är lätt att bli av med om man har en handfull guppyyngel eller liknande.
Jag hade tagit upp snäckorna bara, och hällt i Eradica, om du inte har yngel hemma. http://www.ebishop.se/aquaspid/25-eradica.html
Du kan prova :)
Ta ut hanen i en skål eller något, bara tillfälligt, och släpp ner 4-5 yngel (men se till att där inte är massa nitrit och grejer nu efter övermatningen). Om de totalignorerar maskarna, så är det nog inte lönt. Då är det eradica som gäller, eller att mata väldigt sparsamt (så att absolut ingenting faller till botten. Då dör de ut av sig själv.
Lycka till, och uppdatera gärna :)
Jag gjorde ett 50% vattenbyte igår och ett idag, i ett försök att få med så många maskar som möjligt i vattenbytet. Det borde väl ha tagit hand om eventuella nitrit problem? Har för tillfället inget nitrit test hemma och skulle vilja prova med ynglena innan jag går till djuraffären, om det inte funkar med ynglena så lär jag ju köpa eradica också, känns jobbigt att springa fram o tillbaka flera ggr
minavitas.wix.com/kennel
Hoppas nån läser här nu när jag puffar upp tråden lite så jag kanske får ett svar :P
Har inte gjort nånting annat än att mata sparsam och fortsätta med vattenbyten och det är synbart mindre maskar nu så jag tror att kampfisken käkar masken, säkert snäckorna också.
Men om jag nu flyttar över ett gän yngel dit, vilka yngel ska jag ta? De som är 2,5-3 cm och uppenbarligen äter det man stoppar ner til dom eller dom små stackarna på 5mm som verkligen behöver mer mat för att växa til sig?
minavitas.wix.com/kennel
Bad bra!
Jag upplever att de minsta ynglen är flitigast, och lämnar snäckor och räkor ifred.
Prova med några småttingar. Och gör de inte jobbet går det ju alltid att byta storlek :)
Ska nog prova det imorgon så får pappa bo i en gurkburk ett par dagar :P Eller så är jag lite mer human och låter honom vara i en 20 liters samla låda så länge jag sanerar hans hem.
Men klarar en så liten en flytt då? De större lämnar också snäckorna ifred, har snäckor i samma storlek i akvariet där dom är så jag har svårt att tro att dom skulle käka snäckor som mellanmål bara för att dom flyttas
minavitas.wix.com/kennel
Min Kampfisk bor till och från i en kaffekanna när jag möblerar om och rengör >.< De tål de mesta, våra små kampfiskar. Min Egon bubblar lite extra i dendära kannan. Det är väl något med den. haha.
Jadå :) Småttingarna är väldigt tåliga sålänge där inte är nitrit och grejer i det nya akvariet.
Det går nog lika bra med stora som små yngel. Jag tänkte mest på att de större kanske skulle mucka gräl hellre än att käka. Det var bara för att mina gör det :) När mina yngel överstiger 2 cm blir de odrägliga och biter på snäckor och slåss med varandra.
Men är dina snälla så kör på! :)
Flyttade aldrig några yngel till karet, utan fortsatte med vattenbyten och sparsam matning.
Nu är alla maskar borta 
minavitas.wix.com/kennel