Slamsuga hos ensam kamphane?
Hej!
Jag är helt ny till akvarie-världen och skulle uppskatta lite råd. Jag har skaffat mig ett 20-liters nanokar för Kampfisk (fisken är ej köpt ännu) som stått i en vecka nu och idag skulle jag göra ett 30% vattenbyte som jag har läst här på sidan att många gör en gång i veckan.
Jag har köpt den minsta slamsugaren jag hittade i djurbutiken och skulle då använda den för att byta vatten men jag fick inte igång den… det var jättesvårt! Jag testade att suga på slangen och att föra den upp och ner i vattnet men det funkade inte. En gång när jag sög fick jag massor med akvarievatten i munnen och tyvärr råkade jag svälja lite grann….det var inte gott… Jag lyckades en gång att få det att funka men då när jag höll den en bit över bottensanden så sög den upp all sand och det åkte ut i hinken!
Jag undrar om det är superviktigt att slamsuga sanden? För det går ju inte med min sand.. all sand försvinner ur akvariet, även om jag bara håller den några centimeter över sanden. Ska bara ha en kanmpfisk-hane i karet, jag vet att man inte ska övermata och så har jag innerfilter, - så skulle det kunna vara så att jag inte behöver slamsuga över huvudtaget? Hur gör ni andra som också har fin sand?
du behöver inte göra ett vattenbyte innan du haft fisk där i egentligen, det är viktigt att akvariet är lite "nerskitat" innan man släpper i fisk.
För att slippa slamsuga och bara byta vatten då och då så kan du skaffa malaysiska sandsnäckor, de gör rent i sanden åt dig och syns inte alls eftersom de är i sanden hela tiden.
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Ajdå, jag hade tänkt köpa kampis i morgon men jag kanske borde vänta några dagar då eftersom jag städade idag? Är verkligen mån om att allt ska gå bra med honom.
Aha, de ska jag kolla upp, tack så mycket!
ja jag skulle nog vänta några dagar till om jag var du..
Du kan allt om temperaturer och så till kampisen va? Inte ha strömt vatten osv?:)
Jadå jag vet att de vill ha varmt, jag har ungefär 28-28,5 grader i akvariet :) Pumpen är på lägsta inställningen med en nylonstrumpa över så det är inte strömt heller, ännu ett tips jag fått av att läsa här på sidan.
Känns tråkigt att vänta några dagar till när jag hade tänkt dra ned till butiken i morgon och köpa en kampis men det viktigaste är ju att man gör rätt än att man har för brottom så jag får väl vänta några dagar till.
Tack så jättemycket för svaren!
2-4 dagar bör nog räcka ;) Tänk på att absolut inte mata han med röddamygglarver då det kan leda till döden elr buksot tror jag att det hette. Flingfoder ska du heller inte mata han med. Fryst artemia,svartamygg larver,och vita mygglarver tål och gillar dem :)
Okej! :)
Flingfoder har jag hört inte är det bästa men att röda mygglarver var så farligt var ju riktigt bra att veta.
Då får det bli något av de andra du skrev, tack så mycket! :)
Kan tipsa om fryst oxhjärta också ;)
Hittar man ett bra granulatfoder med hög proteinhalt kan det funka som ett komplement till det frysta fodret. Jag ger mina kampfiskar granulat på morgonen innan jag åker till jobbet, för då hinner/orkar jag inte tina fryst foder. På kvällar och de flesta lediga dagar får de endast fryst foder, då det ska vara huvudfodret.
Det finns slamsugare med en "pump" eller vad man kallar det. Man "pumpar" på den i alla fall för att pumpa upp vatten i röret. Då slipper man vända och hålla på med den ;)
Det ska ju bli ett baksug i slamsugaren. Så fyll den med vatten, vinkla den upp och ner så vattnet börjar åka ner i slangen, när du har lite vatten kvar ska den ner i vattnet och håll den vågrät. Sedan ska du snabbt lägga den lodrät under vattnet och då ska vattnet sugas upp. Det är svårt och man måste få in rätta knycket - dessutom är det ju ett litet akvarium och ännu svårare med plats. Kan försöka måla lite i paint..
Haha.. Mycket vacker.. Men det är en träningssak, och man hittar oftast sina egna metoder :)
#josefineomar
Oj du gjorde till och med en ritning! Vad snällt av dig :) Jag får försöka igen tills jag får till det med den metoden för suga vågar jag nog inte göra igen, usch.
Problemet med sanden återstår tyvärr men jag kanske kan skaffa mig dedär sandsnäckorna som håller rent som #imitra nämnde.
När man slamsuger sand får man ha fingertoppkänsla ;) du kan inte köra ner det i botten och inte tro att det följer med någon sand liksom, jag brukar göra "cirklar" över sanden med munstycket och då virvlar lösa delar som ligger på sanden runt och sugs upp. Svårt att förklara men det är bara att prova sig fram!
Jag har vanlig ljus sand i mitt akvarium och då kan det ibland sugas upp sand med slamsugaren, men denna sanden brukar samlas i botten på hinken, så när jag tömmer ut vattnet brukar jag hålla koll på sanden så den inte åker ut. Men snäckor fungerar säkert bra :)
Jo, det var lite svårt att förklara så man förstod xD Tror kanske inte bilden gjorde dig så mycket smartare, men ändå :)
Tack för foder-tipsen jag fått också! Har nu köpt fryst artemia, de hade inte så mycket att välja på och granulatfoder såg jag inte över huvud taget.
Har ett nytt problem… det står mellan två kamphanar som jag kollat in, den ena är en halfmoon och den andra veil tail. Grejen är att den som är HM bara håller till i ett hörn och inte rör på sig så mycket och då tänkte jag att han kanske inte mår bra men så kan det ju vara så att han helt enkelt inte trivs i akvariet? Det är nämligen väldigt stort, öppet och strömt - han såg helt utmattad ut stackaren! Han liksom höll sig för sig själv nära vattenytan och undvek de andra firrarna, det fanns kanske en liten plastväxt i karet.
Medan VTn såg piggare ut, men egentligen vill jag ha en HM, men skulle HM vara sjuk så är det ju inte så bra att köpa den.
En annan sak jag reagerade på var att HM-hanen var lite vit på bukfenan, det var ingen prick utan det vita löpte längs hela (tror jag) fenan som ett väldigt smalt långt streck. Han är även vit på övriga fenor typ som en butterfly så det kanske bara tillhör hans färg/teckning? Jag vet inte så mycket om sjukdomar, kan det vara en sjukdom?
Är det dumt att köpa HM-hanen?
Dumt av mig att inte google butterfly innan jag ställde frågan, många är ju vita på bukfenan ser jag! Det är jag som är så himla noggrann och letar fel kanske…
Men jag har funderat lite och med de kunskaper jag fått av kampisar genom att läsa på och att döma av det jag såg i butiken så känns det som att han bara inte trivdes och att vattnet var för strömt. Därför vill jag köpa just honom i alla fall… Ung är han också, ganska liten och fenorna är jättefina, jag tycker han ser hälsosam ut förutom det jag redan nämnt.
Om han var i ett stort strömt öppet akvarium med andra fiskar kan det mycket väl ha varit att han inte trivdes, tycker du kan informera djuraffären att kampfiskar inte trivs under såna förhållandet oavsett om du köper honom eller inte
minavitas.wix.com/kennel