Fiskarna magrar av
I mitt stora kar har jag guppys, kardinal och lite malar.
Har nu sett att de (guppys) börjar magra av massor, vad beror sådant på?
Tänker nån slags inälvsmask eller ngt liknande…..eller?
Vad kan man isåfall göra åt saken?
Vi hade tre guppys förut blandat med lite andra. Två honor och en hane. Hanen verkade bli stressad eller nått av dom andra fiskarna som var större (platy, molly) så han bara tvärdog! Efter det började båda honorna magra av som sjutton och såg tillslut ut som "pinnar med huvud" trots att dom åt… jätteskumt… sen dog dom oxå. Kanske depprision eller stress kan göra det? Skulle också vilja ha reda på vad som kan orsaka avmagring :/ ingen annan fisk råkade ut för samma symtom…
Jag har kardinal, några L-malar, praktbotier, Siamesisk algätare, guldalgätare, just nu hjärnstillestånd för jag minns inte vad den andra malen heter…..gagaga, börjar bli gammal.
Aja, detta är vad jag har ihop med guppysen.
Har haft stora problem med skräpsnäckor, aldrig tigare haft problem med dessa men jag antar att det följde med karet när jag köpte det, för jag fick med grus och växter.
De kan väl inte vara orsaken till att mina firrar magrar av antar jag?

#2 Jag tror knappast att det är snäckorna som får dina guppies att bli magra. Skulle snarare tippa på någon parasit, som du nämner i första inlägget.
Hittade en sida över vanliga guppysjukdomar och förslag på behandling. Rätta nvändbar tycker jag personligen.
Okej tack, där fanns väldigt bra info :)
Just det, saltet man har i, det ska vara utan jod, eller minns jag helt galet?
själv har jag omvänd situation hos mig, jag tycker att mina fiskar blir fetare för varje dag, visst hade några guppys som magrade av så mycket att jag valde att ta bort dem för ett tag sedan
#4 15 minuter i 2,5% saltlösning får jag det till att ha dem 15 minuter i ett vatten med en salthalt på 2,5% men jag kan ha fel
#5 utan jod då jod kan döda fiskarna
#7 Visst Jod kan säkert döda fiskarna men tror inte chansen för att det skulle ske är jättestor.
Vet av egen erfarenhet att det går att använda salt med Jod utan att fiskarna dör…
Har ju haft akvarie sen jag var 5år och ja, när man var mindre hittade man ju på en del..
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Okej, hade salt utan jod hemma så jag tänkte köra redan ikväll, men jag är lite trött i skallen och för att inte döda alla mina söta fiskar så vill jag dubbelkolla med er, 10 g/liter, antar att g = gr.
10x200= 2000g= 2kg, kan detta verkligen stämma?
Överlever verkligen mina malar och dräktiga guppyhonor då?
Även om jag inte är trött just nu så undrar jag verkligen om 2 kg kan stämma?
Är inte det där en behandling vid sidan av akvariet?
Ha en bra dag! // Pernilla
Läser man på SGS hemsida så står det inget om att jag ska genomföra behandligen någon annastans, utan jag tycker det verkar som att det ska ske i mitt akvarie sas.
Men däremot om jag gör vattenbadet med 2,5 % salthalt så är det ju separat, men jag antar att problemet ändå kvarstår i mitt kar, det försvinenr ju inte då.
Tog med vattenprov till affärn nere i stan, ph ligger på 6,4.
Allt såg bra ut enligt dem.
Men sök på internet efter lite mer specifik info om saltmängd då? Eller köp sånna där saltstenar på djuraffären som man lägger i en tablett per 50 liter… tror dock inte att salt hjälper så mycket :/
Sökte runt lite nu… en del behandlar med salt på detta vis: 1 tesked till 4 liter var 12 timma, tre gånger och inte mer efter ett 50% vattenbyte.
På ett annat ställe läste jag att man kunde dosera en halv dl per 100 liter… dvs 1 dl i ditt kar då… låter mycket det också tycker jag :/ malar är ju inte så förtjusta i salt så jag hade nog hellre snackat med djuraffären. Om det är parasiter lr bakterier så kan du ju alltid köpa någon medicin mot det.
Tycker ca 1-2 dl låter ändå mer rimligt än 1-2 kg 
Jag ska testa, synd om alla firrarna dör såklart, men det kanske de ändå gör pga av parasiterna 
Jag har varit med om att en del av mina endlers guppy-honor magrar av kraftigt efter att de fött yngel. En dog tillslut men den andra börjar tjocka på sig igen.
Om det är parasiter verkar det konstigt om det bara drabbar guppysarna och inte de andra, eller? (nu har jag inte läst på, men bara en fundering)
Tyvärr drabbades även kardinalen, men nu efter att ha haft i en hel del salt så verkar det har gått tillbaka till det normala :)
Även en botia är död, malarna har jag inte sett röken av men tänkte kolla igenom mina invånare mer noga kommande dagar.
Inget dödande eller döda fiskar nu på mer än en vecka :D