Frågor om Påfågel ciklider
Någon som har något lättare sätt att se könsskillnader på dessa vackra fiskar? Jag har en just nu. Men jag har inte en aning om kön! Och jag hade verkligen velat haft en partner till den. :/
Och är de någon som har tips på vad man kan ha för fler fiskar tillsammans med dessa? För min är aningen aggressiv och redan mumsat upp en 30 cm slöjstjärt som jag hade haft i nästan 2 år. Plus att den bitit mig och mina vänner ett antalgånger. :/
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3
Är ganska bra på ciklider från sydamerika. Du har igen bild på "påffen"?
Lättare att se kön då ;)
Även hur stort är akvariet? :)
Och vad har du tänkt för sällskap? Tänker du mer sydamerikanska? :)
"Under lektiden syns skillnaderna bäst. Då kan man ofta se hanens könsorgan som en liten kon-formad vit utväxt vid analen. Honan har genitalpapill under lektiden. Om man inte vill chansa när det gäller att få tag på ett par så är det bästa sättet att köpa hem ett stim på 5-6 fiskar och låta dem förhoppningsvis bilda egna par med tiden. Lämpligt är ju då om man får sälja tillbaka de övriga i stimmet om man inte har ett bamseakvarium i vilket alla får plats med sina revir i. Oscarn säljs som sagt ofta mycket liten (ungefär 4cm) och blir könsmogen vid 12 cm längd."
Källa: http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=29&site=1
Har ägt en påffe själv för ett tag sedan, men sålde den för att jag inte kunde ha så många fiskar tillsammans med h*n som h*n inte ville slåss med.. Han slog ihjäl två andra rätt stora ciklider. Bottenlevande fiskar var det enda som fungerade. Tycker nästan det är bäst att bara hålla dem i artkar faktiskt, med möjligtvis några få malar på bottnen.
Ger du den tillräckligt med mat? Hur stor är den nu? Påfåglar är extremt glupska, men även stora fiskar, så man behöver ge rätt mycket för att de ska hålla sig mätta och inte hugga eller "nafsa" efter dina fingrar.
/ Emma
den är ca: 15 cm nu. jag har ett akvarium på nästan 700 l och den får mat 6 ggr om dagen.
Jag vill ha vad som än går ihop med den här kraken. :D Har en slamfisk och de är den enda han inte ger sig på. dock är den lite över 30 cm den också. :) Jag ska ta ett kort på påffen så får vi se. bild kommer inom någon minut. :)
#3 Om du har 700 liter så tycker jag att du ska satsa på ett gäng stora rovfiskar så som olika fengäddor, knivfiskar m.m. Inspiration finner du här: http://www.youtube.com/watch?v=83yvcL0KKbc fast det är på 1200 L, så rekommenderar inte såå många fiskar ;)
Oj, 6 ggr? Då har du antagligen bara ett rätt aggressivt exemplar antar jag..
Vad menar du med slamfisk? Mal eller?
Måste tipsa dig att bli medlem här om du tänker skaffa rovfiskar.
/ Emma
#3 Oj de va stort och bra! :)
Du kan ha tex:
guldsömsciklider en ortolig kaxig art om den är i samma storlek.
Jaguarciklid en trevlig fisk som blir riktigt stor
texas ciklid (pärlciklid) trevliga och matglada.
Jack dempsy en otroligt personlig fisk som är olika från individ och min favorit.
De ovanstående är tåliga fiskar som jag har haft med "påffar" förut.
De är matglada allihopa och är personliga. :D
Någon som är mindre men har temerament så det bara står härliga till och tog död på en 25-26cm "påffe" är zebraciklid, Den är otrolig tålig och tar ingen hänsyn till om de andra är dubbel så stora om de leker.
tack för svaret! :D Jag har faktiskt funderat väldigt mycket på jack dempsy. För de är också en helt otroligt vacker fisk! :)
Men frågan återstår om jag ska ha en till påffe. vad sjutton är de för kön på den jag har? :/
Är inte helt säker men skulle tro att du har en hona. :)
jasså? :) :D hur ser du det? :P hoppas dom på djurmagazinet ser skillnad så jag inte får en av samma kön. :D
#10 Den vita fläcken på magen bland annat. :)
Även att fenorna är trubbiga/rundade. De ciklider som kommer ifrån syd-mellanamerika har ofta väldigt utdragna rygg och anal fena om det är hannar. :)
hm, coolt! :D såg att du var 14. de är väldigt bra gjort att kunna så fruktansvärt mkt i din ålder. :D Epic!
Så jag ska alltså kolla efter en påffe utan vit fläck på magen och med utdragna fenor? got it! i think 0_o :P
Ja jag e lite udda ;)
Precis det är det du ska kolla efter :)
äh de är bara coolt! :D då ska jag göra det och hoppas på de bästa. :P
Jack Dempsey fungerar mycket bra med påfåglar. Hade själv ett par påfåglar och ett par jack dempsey samt en öronål och en pleco. fungerade perfekt i ett 540 liters.
kul att höra! :D hur stora brukar påffar bli i fågenskap?
Jack dempsyn är min favorit förutom påffen. otroligt vacker fisk. så jag kommer förmodligen satsa på att skaffa ett par sånna. :D
Men också hört (enligt sjurmagazinet) att muränor också fungerar väldigt bra med påffar. hur stämmer detta?
Började fundera på om min påffe inte alls egentligen är aggressiv emot andra fiskar utan att den bara vaktar sitt revir, för den jagar bara undan dom andra fiskarna. Vad gör man åt det här?
#16 poffar blir väll ca 30-35cm.
#17 Har aldrig haft muränor så har inte en aning.
#18 De flästa ciklider är revirhävdande och går egentiligen inte att göra något åt det är infött.