Akvarieinredning av play-doh?
Jag har inga fiskar själv men jag är lite intresserad av att skaffa ett. Typ ett 200 liters med några nybörjarfiskar i. Jag undrar nu om man kan göra sin egen inredning av play-doh som man har torkar i ugnen så det blivit hårt?
Och jag saknar artiklar om hur man börjar med ett akvarie här på akvariefisk iFokus. Skulle vara väldigt bra för jag litar inte helt på djuraffären..

play-doh låter i mina öron som något som gärna skulle reagera med vatten. Är det inte som en sorts trolldeg? Jag har själv inte gjort någon egen inredning till akvariuet men skulle nog satsa på en del lager giftfritt lack innan det fick komma i kontakt med vatten.

hmm :/ det gick tydligen inte att torka playdoh…vad är det jag menar då? det är som modellera fast nått annat….
Du kanske menar nån form av polymer-lera, som cernit eller fimo? Det finns ju ett flertal sådana leror. Dessa "bränner" man i vanlig ugn.
Jag vet inte om de är bra att ha i akvarie, jag skulle inte testa själv. Det är många skumma ämnen i dessa leror, jag skulle inte ta risken med mina djur. Men, jag är inte heller så förtjust i små plastprylar i akvariet, gillar man sånt kanske polymerlera är bra. Jag vågar inte säga varken bu eller bä.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Om du lackar borde det inte vara några problem. Finns en speciell lack som man brukar använda när man gör bakgrunder, men kommer inte ihåg vad det är för typ av lack.
http://www.epotex.se/page/139/154/26/54
Där har vi lacken , har kollat jättemycket på vad för material som är Akvarie säkert och de flesta matrial fungerar inte .
Vill göra egna grottor till mina akvarium men de är ju jättesvårt att hitta material som är akvariesäkert ,lättformat och gå att fixa till med saker man har hemma i hus/lägenhet.
De som jag är 100 % säker på att det är säkert är stengodslera och vanlig rödlera men det måste du ju ha en riktig brännugn till (1000grader)
annars är ju ett alternativ till det att skaffa akvariesäker sten (finns sjukt många olika) och sen bara sätta ihop med akvariesäker silikon till diverse former .
just små färgplast prylar kommer ju inte in i mina egna akvarier i med jag vill ha det så naturligt som möjligt .
men annars går det ju alltid med betong och sen lacka över den , då kan du ju göra vilka former som hellst och färgpigment går att få i lite olika natur färger =)
** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **
Som #4 säger så borde det inte vara någon fara om du lackar det noga! Eftersom många gör egna bakgrunder m.m till sina akvaruim.
Själv håller jag även mycket på med fimo, cernit (polymer) och dom rekomenderar att ifall du t.ex. använder bestik för att exempelvis forma leran, att INTE anväda dem sedan i maten. Så jag personligen skulle antyda ett stort NEJ för att anväda detta i vattnet om det inte går att lacka dem ordentligt. :P