Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 5816 ggr
jagga-ewe
0

Sätta igång på nytt

Vi håller på att sätta igång ett akvarium igen. Jag o maken hade ciklider för många år sen, men nu är det mesta nytt. Tänkte fråga er som är mer inne i det här vad ni tror om våra planer.

Akvariet är lågt och brett. Yttermåtten är 55x70x30 cm dvs det ligger på drygt 100l. Vi har tänkt ha det öppet, dvs inget täckglas. Planen är mycket växter. Frodig djungel typ. En hyffsat stor rot, en mindre, ett stenröse och ett stooort skal från en krabba eller nåt sånt. Det finns totalt fyra hyffsade "grottor" åt firrarna.

Växterna som är planerade är:
Hygrophila polysperma
Limnophila aromatica
Lilaeopsis brasiliensis
Hydrocotyle sp. "Japan"
Cryptocoryne undulata
Marsilea hirsuta
Echinodorus tenellus
Anubias barteri var. nana
samt en del annat, men ovanstående kommer vi kunna få av en god vän som har flera akvarier.

De fiskar vi planerar är:
Otocinclus
Fjärilsciklid
Guppy
Vinkeltetra eller Sorgmanteltetra
samt eventuellt Black Molly

Vi ska även ha
Körsbärsräkor
Malaysiska sandsnäckor
och ev Amanoräkor

Låter detta som en vettig uppsättning?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[dynamitella]
0

Allt låter bra, förutom räkorna :)

Möjligen kan stora körsbär och amanos överleva, men det är inte en bra blandning med räkor och fisk för övrigt. Räkor = mat.

Men om du får tag i stora nog räkor, så prova på!

JaneDoe
0

Här hemam fungerar räkorna utmärkt med fiskarna trits att en del av dem är ganska små har både amano o vrystal red med Platy, Smycketetra o corydoras. har tidigare haft dem med Guppy o svärbärare o alla har överlevt.

[dynamitella]
0

Det är skillnad på Platy och ciklider :)

Sorgmantlar, stora mollys och fjärilsciklider norpar säkerligen åt sig en och en annan räka :)

Men är det bara inräknat i ekvationen så är det ju inga sura miner.

Stoodyear
0

Fjärilscikliders basföda är räkor och små kräftdjur, så tveksamt om några små kommer överleva men en fullvuxen amano och små Fjärilar borde gå ihop och man kan hoppas att de med stigande ålder och storlek inte får smak för räkan :P

Sedan låter allt jättefint förutom kanske guppysen, jag skulle inte våga hålla guppyhanar eftersom fjärilarna kan vara fenbitare.

Vet inte vad ni planerar för bottenmaterial, men rekommenderar helt klart fin sand i och med Fjärilarna :)

[dynamitella]
0

Jag slår ett slag för sand också:) Alla ciklider beter sig så fint när de silar genom sanden och möblerar runt sitt bo.

jagga-ewe
0

Ahh, just ja, glömde skriva om sanden. Det är fogsand från ByggMax, funkar utmärkt enligt akvarienörden i vänskapskretsen. Bra mycket billigare än sand köpt i zoobutikerna, men samma sak.

Ebmfh
Trollcaféet

[dynamitella]
0

Det blir nog bra :)

Jag har fågelsand >.<

hawkse
0

Ja, Fjärilarna lär säkert käka räklingar men det mår de bara bra av - Fjärilarna, alltså. I ett tätt planterat kar ökar chanserna att några överlever och eftersom körsbärsräkorna förökar sig så pass bra så blir det nog snart fullt med räkor.

Vad gäller tetrorna rekommenderar jag att välja en av dem och ta ett större stim av den arten istället. Av de två valda tycker jag Vinkeltetran passar bäst i det karet eftersom sorgmantlarna blir ganska stora och stimmar ganska dåligt.

Sedan är ju Fjärilarna ganska ömtåliga också men det kan ju gå bra. Testade förresten även Biltemas fina sand häromveckan i ett kar och kan nu även rekommendera denna. Något ljusare och finare än fogsanden.

jagga-ewe
0

Vårt akvarie har nu fått växter, en djungel, samt sina första invånare. Några sandsnäckor flyttade hit från Hawkse's akvarium. Vi fick en burk med filterjox för att få igång bra bakteriestam, o med den följde körsbärsräkan Bert. Bert visade sig dock ha en lillebror med sig, som däremot inte har presenterat sig ännu. :)

Räkor är verkligen riktigt lattjo små filurer!

Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
0

De första firrarna har flyttat in. Sex stycken Otocinclus macrospilus käkar just nu för fullt på rutor och växter i vårt akvarium. Lilltrollet är alldeles lyrisk, äntligen är det fiskar att ta hand om!

Planen för resterande fiskar har ändrats lite. Det blir nog Galaxyrasbora istf tetror, och troligen nån form av Apistogramma istf fjärilciklid. Kakaduaciklid ligger bra till just nu, men inget bestämt ännu. Det tar några veckor till antagligen, innan de flyttar in. Vi skyndar långsamt.

Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
1

Adam och Bert gillar gurka. Så pass att de inte vill dela med sig med varandra. Så Adam knuffar helt sonika ner Bert från gurkan.http://uploads.ifokus.se/uploads/f30/f300f5968e033214741ebe137fe6d7ed/fajtas.jpg

Ebmfh
Trollcaféet

jonnson
0

Hur har du gjort för att få gurkan att ligga på botten? Varje gång jag lagt i i något av mina kar så flyter den bara på ytan..

[Wijsa Kaberg]
0

#12, man ska väl koka grönsaken och sedan låta den svalna rejält?

jagga-ewe
0

#12 - som Kajsa sa är gurkan kokt litegrann o sedan kyld. Egentligen var den avsedd för otocinclusarna, men räkorna ansåg sig vara mer i behov av den. ;) Otisarna brydde sig inte. ;)

Ebmfh
Trollcaféet

[peter54]
0

När jag hade måååånga akvarier på 70-talet och sysslade en del med odling av barber, guramier och ciklider, minns jag att jag fick rådet att inte blanda Cryptocoryne med Echinodorus eftersom den första "tar död" på den andra.

En annan blandningsgrej som var mer eller mindre otänkbar på den tiden, var att blanda tandkarpar med övriga släkten av fisk, jag antar pga att tandkarpar oftare fick allvarliga sjukdomar som exempelvis pricksjuka som sedan slog ut hela beståndet av andra arter också.

Såna här grejer kanske inte gäller längre inom akvaristiken?

jagga-ewe
0

Fler fiskar har flyttat in. I akvariet bor nu även guppysarna Sture, Laila och Sofia samt tre guppy-yngel och sju nya räkor. Minst en av de nya räkisarna är nog hona.
Bert har gjort sitt bästa att försvara gurkskivan, men har fått erkänna att fler får äta av den. Så nu äter även otocinclusarna gurka.

Ebmfh
Trollcaféet