Scalar och Fjärilsciklid.
Till 95% en hona till vänster och till 55% en hona till höger! Ta gärna fler och dessa bilder var ju helt okey!
Honan som är lite sur är riktigt fin och inte alls så liten som jag tänkte mig! Vad som än händer behåll henne, hon ser kanon ut! ;)

#1 Ååååh, så fint glitter på den lilla 
Skulle tippa på att den första är en hane, ser ut att ha lång fenstråle och ganska kantig i formen, den sista är fortfarande svår, min röst ligger dock på att det är en hona!
Skulle tippa på att den första är en hane, ser ut att ha lång fenstråle och ganska kantig i formen, den sista är fortfarande svår, min röst ligger dock på att det är en hona!
Tack för att du tar dig tid att se och försöka avgöra. Vet det är supersvårt med dom här kassa bilderna. Ska försöka ta bättre.
Jag hoppas att du har rätt.
Håller du med om att krakarna är ruggigt magra?
Har tinat frysmat och gett dom. Och hade fel, det är sex olika sorters mat. Första kuben jag tinade va antagligen artemia för det va mest en sörja bara, andra va större bitar av något som ser ut som en räka.
Väldigt lite intresse för båda sorterna.
Inte helt lätt att suga upp överbliven mat och har ingen städare hos dom mer än några skräpsnäckor så vill mata sparsamt.
De är magra tyvärr ja, försök få i dem vad som helst, med lite mat i magen brukar de gå bättre men så länge de inte äter ordentligt så är det en stort problem eftersom de då bara blir svagare och svagare. Den ilskna honan verkar i bättre skick än de andra. Det är vanligt i affärer när man köper fjärilar att de har någon sjukdom eftersom de är lite känsliga och affärerna håller dem på fel sätt. Det hände mig för många år sedan då jag var nybörjare och hade exakt samma problem! Håller tummar och tår för att de ska bli bättre!
Så du säger om h*n. Så ilsken är den inte. Men om man gämför så…
Och oja, den ger ett myyyyycket piggare intryck. Rund o fin i hullet, piggare och mera färger.
Men dom andra två simmar runt och pickar här o där. Det är inte så illa att dom är helt apatiska. Inte än i alla fall. Men dom blir väl det snart om det fortsätter såhär.
Hur som, dom är inte i kondition för att leka och antagligen för små för det oxå. Ska ta bort endel inredning så det blir lättare att suga bort överflödsmat.
Ja inte va det optimalt för dom i djuraffären.
Ta bort några rötter och skiffer. Ge dom lite flingfoder. Duscha o fixa. Är ju nyår och får besök snart. Men fjärilarna först och främst.
Tack!
INGEN tvekan om att den stora är en hona. Hon lägger rom nu.
fina dem är!!! :)
Kram /Tess
Skalurkerna menar du då va?
ja de andra med! men dem kan jg ju inget om :) men härliga färger på dem! vad fotar du med för kamera förrestrn? tänkte om man kanske kunde hjäkpa dig på nått väbster att få till mer skärpa på bilderna :)
Kram /Tess
Visst är dom fina, scalarerna mest då. Hoppas verkligen att fjärilarna blir finare när dom mår bättre. Alla äter nu.
Någon fundering på scalarerna, om det är någon sort eller bara en fin hybrid?
Jag försöker ta kort med en sån här:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=11230
Tagot mååååånga fina kort, är helt tokig i macroläget.
Det är just när det kommer till att ta kort i akvarium det blir bedröööövligt.
Hjälp tar jag tacksamt emot!!! Är ju ingen tvekan om att jag behöver det, haha.
jo de e ju de med många kameror att de e svårt att få till de när man fotar akvarium. finns de bara snabbprogram? är det bra autofokus på kameran? jag får bäst bilder genom att hålla inne autofokus och sedan vänta in fisken tills den kommer in i fokus. :) jag tror din är likaså mina är hybrider.
Kram /Tess
Lägger hon rom själv? Ingen hane med i bilden?
Får kolla upp och prova det med fokusen. Tack för råd.
Hybrid eller inte, dom e fiiiiina. Men OM det är någon ren sort är det ju bara o veta. Läste på zoopet att dom har lite olika krav.
Hon leker mest själv. Anade att det va på g för jag såg att hon hade röret ute några timmar innan hon började. Då visste jag ju inte om det va ett äggrör eller hmmm, mjölkesprutare? Men jag såg när hon la rom så… Hon har gjort små pauser och dansat runt med en av dom andra och det har sett rart ut. Och den, törs jag kalla den han HAR varit med på stället där hon lagt romen, en rot, men vad har han gjort?
Vettig brud som fixat middag, va hans reaktion.
Är sanolikt deras första försök till lek så det är väl ok.
Och hon är lika mager som dom andra nu.
Ska googla runt efter någon supermat.
Den tredje, som inte alls får vara med, är väldigt blek och blir jagad antar jag är en hane så den ska få flytta till 220liters.
Ja testa de! Denna bild på min ena Scalare tog jag med min mobil nu, fantadtiskt att en mobil klarar ta sånna bilder!!! Det e ju skitsak samma vad de e för sort man har bara man själv gillar dem! Tycker dina ser riktigt trevliga ut i form o fenor! :) Här kommer bild på min ena från mobilen
Kram /Tess
Fin bild på en fin fisk!
Håller inte med om att det är skit samma OM det är en speciell sort som har speciella önskemål. Men nu går dom som scalar och dom verkar trivas och växer.
Nej nej de var inte så jag mena! Men de flesta scalarer kräver ungefär sammaförutsättningar. nogranna vattenbyten med bra vatten, lågt ph. Och varmt vatten. De trivs bäst i ljus sand o med rötter, förutom altumscalaren som i motsats till de andra hittats vid klippor(snackar nu om viltfångade) dvs de vill helst ha sten i karen. Så att jag sa att de e skitsaksamma är att kan man de förutsättningarna så spelar de ju ingen roll vilken sort man väljer :)
Kram /Tess
Har gått in i menyerna och tittar runt i kameran men än så länge har jag inte hittat något vettigt. Tagit lite fler kort men dom har blivit lika dåliga.
Köpte mat till dom som jag tyckte verkade bra. Första gångerna jag matade va intresset inte så bra, men efter några gånger kom dom på vad det va och hur gott det är. Är SÅ glad att dom gillar maten, fattar att det är mat innan den sjunker och framförallt att dom fått lite hull redan.
Den tredje fjärilen, den som är mobbad av dom andra går fortfarande kvar. Den håller sig oftast på avstånd från dom andra två. När dom får mat äter dom alla tre på samma ställe utan att dom jagar runt. Men sen när maten är borta jagas den tredje iväg.
Velar fram och tbx hur jag ska göra med den tredje.
Käns fel att flytta den till 220 karet. Då blir den ensam fjäril.
Vad tycker dom om det? Är det ok att ha en ensam fjäril eller bör den ha en artfrände?
Hmmm svårt när man inte har erfarenhet av den kameran! :) har ingen erfarenhet av fjärilar men frågan är vad den mår sämst av, va ensam eller mobbad. tror mobbad är sämst för den. så jag skulle flyttat den!
Kram /Tess
Använder du stativ? Eller i alla fall ngt slags stöd för kameran.
Det brukar hjälpa mej att få någorlunda skarpa bilder.
Visst, dom rör sej men du kan ta många bilder så är det bara att välja.
En del kameror har ngt slags läge där den tar många bilder automatiskt i följd. Bra funktion.
Åhhh tjusigt!!!! :D
Kram /Tess
Ååh vad vacker den är, jag blir så sugen på sådana.
oj jösses vad vissa såg magra ut. Hade samma problem med mina färilar ett tag, slutate med att jag får stånga av pumparna vid matning, annars tar de knappt nåt. Då blev det bättre 
#31 Tack, och tack för tips =D
#32 Visst är dom fiiiina!
#33 Dom har mer hull redan nu. Trodde på fodret jag köpte och det är så bra som jag trodde. =)
Fortsätter det såhär får jag nog hitta annat foder så dom inte får för mycket hull. Även att dom har mer hull så är dom fortfarande för tunna.
Så lite så :) kul o kunna hjälpa till med nått!!! :D
Kram /Tess
En hona :) Skulle flytta den, den mår helt klart bäst av det. Sen om du kommer över en stilig hane så kanske hon kan få sig en pojkvän :)
Tack Stoodyear! Och du är helt säker? Bilden är ju långt ifrån bra.
KLANTIGT!!! Senaste tiden har jag läst om olika ciklider och jag har klantigt nog lärt in fel. Jag va tvärsäker på att fjärilarna va haremruvare.
Hon ska få flytta och jag ska ordna en hane till henne.
#34 Härligt att du fick upp hullet på dem. Vad matar du med? Mina behöver allt lite bättre hull fortfarande, så tips mottages tacksamt! 
Ja det är riktigt najs att det foder jag valde funkar som jag hoppades. Jag va riktigt orolig ett tag där.
Jag matar med Hikari Micro Wafers:
http://www.hikari.info/tropical/t_25.html
Konstigt nog står det annat näringsvärde på klisterlappen med svensk text på min påse mot vad det står på sidan. Men framsidan på påsen är samma.
Vilket ska man tro på…
Hur som, dom blir rundare!
Dom va misstänksamma dom första gångerna dom fick det, nu blir det full fart och alla tre fokuserar på att äta.
Japp, helt säker. Och fjärilar verkar i vissa fall vara haremruvare men dock inte när de endast är tre individer tillsammans. Man ser beteendet oftare i affärerna med riktigt många tillsammans att en hane har flera honor. Kul att dem ser mycket rundare ut! :)