Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: foder
Läst 3020 ggr
Stoodyear
0

Matdags hos mina fiskar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur matar du dina fiskar?

Såhär går det till hos mig!

Först tar jag maten och blötlägger i ljummet vatten, oavsett om det är torrfoder eller frysfoder. Jag ser alltid till att tina fodret noggrannt (om fryst) eller då att blötlägga torrfodret så att det får expandera. Jag varierar mellan röda/svarta mygg och artemia bland frysmaten och Supervit granulat basic food och Spectrum grow som torrfoder. Har även för dammsugarna Super tabin B och Algae wafers (dessa blötlägger jag inte eftersom de då inte sjunker lika bra…)

Idag bjuds det på artemia!

1. Använder ett mått, som endast är till fiskarna haha… Fyller med ljummet vatten och lägger i maten som får tina/mjukas upp!

2. Tar fram en behändig spruta, här också känd som matapparaten!

3. Suger upp endel av maten i sprutan!

4. Kollar så att det inte blev alldeles för mycket!

5. Sänker ner den i akvariet där alla hungriga invånare väntar otåligt ;)

6. Matar lite i taget och ser så att alla äter ordentligt och slutar spruta ut mat när de inte verkar hungriga längre. Smaklig måltid Honungsguramis!

[dynamitella]
0

Renligt och snyggt gjort av dig :) Det syns att du tar hand om dem.

I mitt 540 liters kastar jag i lite algtabletter, broccoli och räkmix.

Och två gånger i veckan tinar jag två kuber artemia och häller i allt på en gång.

All mat är borta inom 5 minuter, och rör aldrig ens botten :) Mayhem!

Stoodyear
0

Tack! Mina bebisar Oskyldig

Hur gör du med broccolin? Kokar det först? Hur länge ska den koka och hur mycket vågar man ge utan att det smutsar ner så hemskt? Min lilla Ancistrus hade nog velat smaka på lite broccoli nämligen!

Och räkmixen köper du fryst? Eller gör du din egna kompott? Flört

[dynamitella]
0

Jag köper fryst(kokt och fryst) broccoli :) Tinar den i ett glas med varmt vatten, och trycker fast den på en grillpinne eller gaffel och släpper ner i akvariet. Jag ger aldrig mer än 2 bitar (3x4cm) åt gången, och lämnar dem aldrig i längre än 24 timmar. Aldrig mer än 12 timmar i ett litet akvarium.. När broccolin ruttnar släpper den ifrån sig en gas som lätt dödar dina invånare efter några dygn.

MEN det smutsar inte ner ett dugg om du tar upp den inom ett dygn :)

Och räkmixen har jag gjort själv. 80% tinade räkor med skal, och 20% tinade ärtor eller broccoli. Mosa samman i en matberedare (eller som en ninja med en kniv, som jag gjorde). Jag la smeten i en zip-lock-påse och plattade till det till 0.5 cm, och bryter av en fryst bit åt gången och släpper ner till fiskarna.

Supersmidigt :)

Stoodyear
0

Men gud vad smidigt med broccolin, bara att köra ner en på pinne när man tänder och plocka upp den när man släcker. Eller tvärtom då om man vill bara mata malarna! Det ska ja bannemig pröva!

Hur funkar det med skalen på räkorna? Om man kör i en matberedare tills det blir puré kan jag tänka att de inte påverkar men om man går loss med kvinen hur får man skalen att "försvinna" och inte sätta sig på tvären i någon glupsk fiskmun? Tungan ute

[dynamitella]
0

Jag stod nog i 45 minuter och hackade loss på räkorna :) Så när jag var färdig var där ingen bit som var större än 0.5 mm. Men matberedare är helt klart ett plus! Vi hade ingen bara :)

Stoodyear
0

Oh my, hjälteinsats, det hade jag aldrig orkat så blir matberedare för min del ;) Ska definitivt pröva någon dag när jag har tid att klabba ! Tack!

Ratata
1

Hihi vad fint med en liten matspruta :)

Var ett tag sedan jag hade artemia hemma. Har mest kört på egengjord räkmix då jag upptäckt att den ger absolut finast färg på malawisarna (sen har jag ju boostat den med spirulina och astaxantin också). Har ett litet kar med guppysar och galaxy också, men de verkar inte jätteglada på räkmixen, blir någon gång då och då för att variera mellan flingor och cyklops..

Stoodyear
0

Sprutan är himla smidig, så slipper man klabba så mycket med det! Dessutom kan man tina maten på morgonen och sedan "förvara" maten i sprutan under dagen och mata då och då. Det håller sig ganska fräscht däri!

Måste nog pröva detta med hemmagjord räkmix alltså!Flört

[Tassy]
0

har bara skumläst tråden nu, men visst finns dessa dossprutor på apoteket? Eller vart hittar jag dem? Glad

Stoodyear
0

Det borde ju finnas på apoteket, men den jag har följde med kitet med phmätare osv. Förstod inte vitsen med den när man hade ett glas att måtta upp vattnet i så den blev matapparat ist! Flört

Stoodyear
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag bjöd jag den lille coolingen på broccoli, mycket uppskattat även om jag inte fick någon bra bild på när han satt på och käka! Stor broccoli = lycklig liten mal!

Stoodyear
0

Idag fick kolglödstetrorna och de vuxna guramisarna smaka på nykläckt artemia, och herregud vilket kaos som bröt ut. Har aldrig sett lyckligare fiskar! Fjärilarna såg inte ens maten tyvärr, annars hade de nog med uppskattat det! :)

sallad
0

Ts det verkade så praktiskt med en sån spruta, Så jag skaffa mig en :P

-Rasmus 🌈

Stoodyear
0

Helt klart att rekommendera, så man slipper hålla på och ta i all mat :)

Ska införskaffa en till faktiskt men är osäker på vart de går att köpa, ska pröva på apoteket!