Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1703 ggr
[filippa99]
0

Guppy yngel pågång!

Någon som är intresserad av guppys? Vi får snart Guppy yngel, skicka meddelande vid intresse :-) Ska försöka att ta bra bilder på mamman och pappan, är dock lite osäker på vem pappan är men jag tar kort på alla hanar då. :-)

idaaforsling
0

skickar du?

:)

[filippa99]
0

Ja, jag har tänkt det. :-) Är du intresserad?

[dynamitella]
0

Hur hade du tänkt skicka?

[filippa99]
0

DeDu ;-)

[dynamitella]
0

Jag frågade av en anledning ;)

Jag skickar nämligen räkor, och skulle bara kunna tänka mig ett enda sätt att skicka fiskar.

Min fråga var snarare om du tänkte skicka ordentligt, eller i en petflaska och hoppas på det bästa :)

[filippa99]
0

MMmm… aa…. :/ Hur tycker du att jag ska skicka de? :)

[dynamitella]
0

Bäst vore att inte skicka alls. Inte alla fiskar överlever.

Det säkraste sättet som jag kommit fram till (och alla andra i räk-världen) är följande:

http://www.redbee.se/content.php/16-Att-skicka-r%C3%A4kor-i-Sverige

Jag använder en större låda än på bilden, och vadderar runt påsen med tidningspapper. Sen skickar jag med "skicka lätt" på posten. På så sätt får paketet vara högre, och slipper ligga utomhus.

idaaforsling
0

JAg skickar ungefär som i länken. Jag lägger fiskarna i en påsen med tidningspapper runt, sedan ett heatpack och slutligen frigolit. Jag har dom använt såna där "runda" små frigolitbitar. Sen packar jag det i posten vadderade påse med inkluderat porto. :)

[dynamitella]
0

Hur kan du möjligen få en påse med fisk och isolering mitt i vintern att inte överstiga 3 cm i höjd? Själva påsen är ju minst 5 cm hög? Jag har aldrig lyckats med detta.

Jag rekommenderar alltid att använda postens skicka lätt. På så sätt går inte paketen genom sorteringsmaskinen och riskerar att bli manglade. Det har hänt mig flertalet gånger när jag beställt djur, och därför avskyr jag nu den metoden :) Posten skiter ju i vad som är i paketen.

Jag finner det smidigare att kunna ha en större låda, med gott om plats för isolering och vara säker på att de faktiskt kommer fram inom ett dygn, oskadda! :) Folk borde sprida budskapet, haha :D

idaaforsling
0

Vadå inte överstiga 3 cm?

[dynamitella]
0

Ja? Du kan ju inte skicka något paket som brev (vilket postens förbetalda påsar är), som är över 3 cm.

idaaforsling
0

Jag har iaf skickat så som jag sa och det har blivit levererat utan problem. Jag visste inte ens att det fanns några såna "regler".

[dynamitella]
0

Okej :) Men la du det på en postlåda då eller?

Får det plats i inkastet i lådan är det inte mer än 3-3.5 cm högt, och får det inte plats, så tillkommer en skrymmande-avgift.

idaaforsling
0

Jag har lämnat in det på vår ICAaffär, för att de skulle ligga i värmen så länge som möjligt.

[dynamitella]
0

Intressant :) Då vet vi inte riktigt vad de gör med brevet när de fått det.. Mest troligen så skickas det då med paketen, och inte i brevpåsen.

Men oavsett vilket så blir det billigare att skicka med skicka lätt, eftersom det bara kostar 39 kronor upp till 500 gram (och paketen väger nästan alltid 400-450 gram).

idaaforsling
0

JA vet inte ja heller då :) hehe.

Det ska ja kolla nästa gång, vet inte vad det är.

[filippa99]
0

Men så jag ska altså skicka dem i en postlåda eller? Glad O.o

[dynamitella]
0

Så du har aldrig skickat förut, men säger att det är klart att du skickar?

1. Du behöver breathingbags. Har du det?

2. Du behöver heatpack, har du det?

3. Du behöver en låda med frigolit på insidan, har du det?

Om inte, så skaffa det först :) Lådan bör vara mellan 15x15x10cm och 30x30x30cm.

Sen går du in på länken som jag skivit, och gör som det står. Man skriver in mottagarens alla uppgifter och mobilnummer, betalar via internet, skriver ut fraktsedeln och tejper fast på kartongen. Sen lämnar du in kartongen i kassan där du hämtar och lämnar din post.

[filippa99]
0

Nej, det är inte klart att jag skickar. Jag får först läsa på lite ju.

idaaforsling
0

Jag har btw vanliga plastpåsar då jag skickar, och det har funkat fint. Men helt klart bättre och säkrare med breathinbags.

[dynamitella]
0

Okej :) Jag har själv inte lyckats så bra med djur och vanliga påsar, även fast många andra gör det ofta med bra resultat.

Men idag kostar en breathingbag inte ens en 10.a, och det betalar oftast köparen för med glädje (som tur är!):

frida51
0

#0 varför lämmnar du inte in dem på en djuraffär ist för att krångla med att skicka?

Reby28
0

#19 Hon sa att "hon hade tänkt det" inte "klart jag skickar". Man måste ju inte leka boss bara för att någon är mindre kunnig än en själv.

[dynamitella]
0

I grund och botten så hade hon tänkt skicka utan att ha en aning om hur man gör, och därför skrev jag också utförligt hur det bör gå till.

Jag ser folk som hit och dit slänger i lite fiskar i en petflaska och skickar med posten, för att de inte vet något annat sätt.

Du har helt rätt i att hon inte sa "klart att jag skickar". Det var bara den vibben jag fick av det hela, som om det vore gjort på en handvändning.

Nu vet både ts. och alla andra som läser tråden hur och var det är smidigast och billigast att skicka.