Odling fjärilsciklid
Kanske har tagit mig vatten över huvudet (varning dåligt skämt), men vill pröva mig på att odla fjärilar!
Mitt par var verkliga ovänner först, men dom har ju bara varandra så antar att dem tillslut inte hade så mycket val ;) De dansar lite ibland men knappast något rajtantajtan än iaf. Har inrett med både mangroverötter och platta stenar.
Hjälp tack!
Alla tips mottages varmt!
Tänkte precis fråga vart dom vill lägga äggen, men det är så olika då? Funderade på att lägga ner en kruka men så läste jag att platta stenar var en höjdare.. Det kanske inte spelar så stor roll då? ;)
Endel säger att dem gräver grop i sanden men det har dina inte gjort eller? :)
På beskrivningen på zoopet står de att de vill lägga på typ hårda flataställen eller nått liknande, men det verkar som sagt inte vara så noga :) Tror de brukar gräva en grop som de sedan flyttar ynglena till, men mina har bara grävt en sådan två gånger men dom har ju aldrig lyckats få äggen att kläckas så jag vet inte exakt :)
Alla platta ställen på insiktsskyddaded, skuggiga platser är populärt bland mina, krukor, anubias blad, flata stenar osv. En riktig höjdare är när man har finkornig sand som ligger lite slängt över de flata stenarna så att de kan "putsa" fram sin egen sten.
I övrigt är pH ~6.5 och mjukt vatten till hjälp, man kan även simulera regn (får i vissa fall igång leken).
Men som #1 säger är det inte ofta man kan få odlade fjärilar till att föda upp sina egna yngel, det slutar oftast med att de äter äggen, men det händer att de lär sig efter x antal försök, övning ger färdighet. ;)
Lycka till! :)
Tack för alla tips! Skuggigt och insiktsskyddat säger du, är det viktigt att vattnet är hyfsat stillastående vid det specifika stället? Låter i mina öron som om det vore bäst men har inte läst det någonstans!
Jag har mjukt och lågt ph, torvfiltrerat så det borde fungera rent vattenkvalitétsmässigt. Men hur i allsin dar simulerar man regn?! :P Nä att föda upp yngel har jag hört är svårt men hade varit kul om de ens ynglade av sig :)
Bör jag lägga ner en lerkruka? Kan det vara en hit tro?
Mina paletter älskar ju krukan och har endast lagt ägg där efter att jag införskaffade den, men nu så lägger ju paletter ägg nästan hela jäkla tiden och är ingen utmaning direkt haha…
fjärilar gillar väl strömt vatten, mina lekte som bäst med halvstorm i baljan iaf 
som #6 säger har jag aldrig märkt att fjärilarna störts av rörelse i vattnet, det hjälper dessutom föräldrarna med att fläkta äggen (om det inte är för strömt dvs), vilket gör att de inte blir förstörda. :)
Man kan simulera regn på massa komplicerade vis men för mig har det fungerat att bara göra ett delvattenbyte med lite kallare vatten än de normalt har i karet, så de får illusionen att det har regnat.
Krukor har fungerat för mig, men inte bättre än någon annan platt yta, men du kan ju alltid ge det ett försök. :)
Kan inget om dessa fiskar men om de äter upp rommen så skulle jag satsa på o köpa en odlingskon med galler på. så om de lär sig att lägga rommen där så kan du bara sätta på gallret när rommen lagts. så kan de i allafall inte käka upp rommen! :)
Kram /Tess
Tack för alla tips, allt gick kanon men så igår kväll vände det. Honan utmanade hanen och så rök dom ihop flera ggr. Numera får hon inte vara någonstans. Hanen blev självutnämd diktator och håller allt på avstånd, det som innan varit lugnt blev kaos på någon timme.
Någon som vet varför? De uppvaktade och putsade en platt sten från sand och gjorde allt tillsammans. Uppträdde som ett väldigt bra par och så vände det på en femöring. Jag står mest och glor som ett fån och fattar noll.
kan vara så att din hona har ätit av rommen, tämligen vanligt. Då kanske du har en gentleman där som försöker vakta?
Ja ibland kan de bli ovänner över rommen, hade ett par där honan nobbade hanen efter att han ätit äggen, kan inte garantera att det är därför dock, men intressant reaktion om det är det. Det jagades också en massa.
Löste det genom att flytta över hanen i ett annat kar ett par dagar och sedan återintroducera dem, har inte haft några problem sen dess. Kanske värt ett försök att flytta på honan ett tag om du är orolig att han ska stressa ihjäl henne.
Ätit upp all rom isf, för jag har letat som en tok men hittar ingen. Igår la jag ner en kruka och det var nästan som i samband med den, och så utfodrade jag med svarta mygglarver. Försöker hitta någon anledning till varför dom blev sådana ovänner för jag är nästan säker på att dom inte lagt rom, och har dom det så finns det ingen kvar nu iaf :P
Han har ävenblivit mer aggressiv mot algätare och även kolglödstetrorna, ja mot allt. Ser bara ingen förklaring. Vaktar han rom som inte "finns" men kanske fanns då?
Sitter och kikar nu, och ser att det är lite bättre med honan. Hon behöver inte gömma sig bland flytväxterna för att undvika stryk längre, men han släpper henne inte nära stenen och krukan.
Fiskpsykologi hjälp tack…
Det verkar definitivt som att han vaktar "något som inte finns", han återvänder till precis samma ställe på stenen och vakar. Men den är helt tom, verkligen inte ett ägg och jag har granskat med lupp nära på. Det ligger dock typ 4 små gruskorn på stenen (är 100% säker på att det är grus har plockat upp ett till och med och kännt), kan jag ha köpt världshistoriens dummaste fjäril som tror att det är rom??? Han plockar upp och spottar ut dom på samma ställe om och om… Beteendet påminner om när paletterna "putsar" sin rom…
haha, känns ju som "skengraviditet" typ
fast för en fiskhane då 
hade det inte varit för den svarta fenstrålen hade jag trott att det var en hona, så liten en
jag vet inte när de börjar leka, kanske han håller på att bli könsmogen?
Haha pubertetshormoner som spökar?!
Ja och han är inte speciellt röd heller, dock så är han inte medveten om sin ringa storlek. Extremt napoleonkomplex på den där… Han gav sig på algätaren (minst 3 ggr större) och fick sig en törn därav det fula jacket på fenan.
Bifogar en bild på honan med, blek och för tillfället uppstressad :P "äggen" på stenen är från min gamla zebrasnigel som jag gav bort av just den anledningen… Dessa vita prickar överallt.
haha, napoleonkomplex 
har själv en hane som ser ut att ha överlevt vietnamnkriget då dom fick rom igår, han har nog inte en hel fena kvar
försökte rädda undan lite rom ifrån att bli malmat, oh fy satan vad han bet mig! kan bara tänka mig hur han far runt med fisk som kommer nära
jo där var det tomt, de lägger ju sin rom i stora vita klasar, dom missar man inte 
Hahahah… krigshärjad… Annat än mina det, som kanske mest verkar vara kärleksproblem under tonåren i jämförelse! Blev också biten när jag var nere och peta på hans stenar. Man skulle kunna tro att det är ädelstenar och inte gammalt grus på hans reaktion *suck*
Kolglödstetrona har kul åt hanens nyfunna attityd, han är ingen match för dom som slinker undan. Det är nästan som att dom retas och "svärmar" hans revir och runt honom, medan han blir alldeles skogstokigt och försöker få in ett bett men dom undviker honom hur lätt som helst…
haha, ungefär som mina pakistanbotior då som kommer fram och kväker på herr kaxmört, för att i nästa sekund vara i nån vrå i andra änden av karet, typ en rotspricka eller annat "rymligt"…
Luringar! Dom retas för sakens skull! ;)
Btw, ny uppdatering om herr och fru Fjäril: civilstatus - sambos. Dom är inte längre ovänner och det ser ut som det gjorde innan "bråket". Plockar, grejar, äter sover ihop typ. Dock inte så mycket uppvaktning. Dags att dra Chokladmunks regn-tricket för att se om det skapar lite känslosvall i akvariet.
Vilket foder är bäst för att få fram lek? Jag har läst svarta mygglarver på något ställe och räkmix på ett annat… Några tips?
Delvattenbyte med lite kallvatten simulerar regnperiod och verkar sätta fart på de flesta fiskar. Somliga förespråkar lite lägre PH, andra rekommenderar att höja tempen. Jag har läst lite alla möjliga råd för att få fart på dem 
sitter själv med mitt par som nu fick flytta in i min 54L så hoppas själv på att få fart på dem. kanske man skulle skicka dem på par-dejt? 
Haha, par-dejt hade varit grejer det! ;)
Nu har det dykt upp rom, ganska mycket till och med. Men deras föräldrainstinkter verkar vara allt annat än bra. Väldigt dålig passning på rommen som dom lämnar långa stunder utan tillsyn. De andra fiskarna har inte upptäckt "godiset" än men är väl bara en tidsfråga…
Varför gör dem så? Och vad kan man göra för att rädda rommen?
Du kan lägga rommen i separat kar och se till att det är bra cirkulation samt ha i antimögelmedel. Tyvärr är risken ändå stor att rommen går förlorad då ingen är där och städar obefruktade ägg osv.
Jag försökte själv rädda en klase för ett tag sedan, men det blev bara blaj. Nu har fiskarna fått flytta till eget lekkar, och malarna leker för fullt i andra baljan
hoppas på ny rom av cikliderna nu bara, då mina vaktar sin rom men fick inte ha den ifred i andra karet.
Ah dom går ju i ett eget 54L, men med kolglödstetror. Som jag märkt inte är speciellt dumma fiskar trots sin storlek. Upptäcker väl tetrorna rommen kommer där inte finnas något kvar, och fjärilarna skulle inte ens ana något.
Att flytta rommen kan ju vara ett alternativ men det är för stunden lite mycket krångel då… Kan bli till nästa ggn dom leker då isf.
Men kan yngelvården förbättras genom träning (om det nu är första ggn för dem och så..)?
träning vet jag inte riktigt hur det skulle göras rent praktiskt?
däremot så lär dom sig ju förhoppningsvis om dom har instinkten kvar att rommen blir kalasmat. Mina har blivit bättre och bättre på att vakta sin rom. Första gångerna åt dom upp allting själv, nu må fan ta den som ens tittar på kakan genom glaset haha
satan vad dom bits!
Nä hahahah men att dom träna sig själva liksom, övning ger färdighet, eller man kanske skulle skaffa ett annat par? Den stund och då plundrade tetrorna rommen, så finns inte ett korn kvar. Helt värdelösa föräldrar är dom ju… Hur svårt kan det vara att jaga undan en tetra?! >:/
Skönt att dina bättrar sig, hoppas mina gör likadant!
De brukar bättra sig, men om det tar 2 eller 50 gånger är olika, och de flesta odlade fjärilar blir tyvärr aldrig några super-föräldrar.
Det har blivit så för att de stora odlarna tar rommen ifrån föräldrarna och drar upp den separat, därför har beteendet/instinkten som krävs för att ta hand om rommen och ynglen "odlats bort". Det beteendet har helt enkelt inte behövts på flera generationer.
Mvh
Hanna
Får hålla tummarna på förbättring då helt enkelt, vad tråkigt att man avlar bort deras naturliga instinkter :/
Mina var verkligen förvirrade, ena stunden så var dem vid rommen men verkade inte alls veta hur dem skulle göra. Sen så "glömde" de bort den helt och var iväg långa stunder. Dessutom så höll honan på att göra rent en annan sten och gräva grop i andra sidan av karet. Helt förvirrad och nästan ovetande om att dom redan hade lekt? Och att rommen låg där borta helt övergiven. Det var verkligen tragiskt att se hur allt bara gick åt helvete… Hanen var definitivt bättre, han höll sig i närheten av rommen och jagade undan tetrorna endel. Även om han också tappade fokus och följde med honan bort ibland.
Ny lek på fjärilarna, som fått flytta till ett akvarium helt utan andra invånare och som bjuder på bättre cirkulation. De lekte andra dagen och även denna ggn är honan virrig men hanen destå mer beslutsam. Dessvärre ser jag inget eftersom dom verkligen gömt undan rommen in bakom en rot och växter! Helhetsintrycket är ändå att deras yngelvård är avsevärt förbättrad! 
härligt!
lyser de i verkligheten ozo?
Hur grymt som helst, hoppas på att få se några små om några dagar med lite tålamod och en rejäl skopa tur!
#36 Hur menar du? Som på bilderna? :P
ja ? :P
Aha okey! Blixten gör ju endel, men de har väldigt vackra färger, även om de kanske inte lyser direkt. I ljuset lyser de sådär kan man kanske säga. Fjärilar är förresten en verklig favorit hos mig, de är otroligt snygga! Som små juveler! Sociala, personliga och riktigt roliga att sitta och kika på
Alla som kommit över nybörjarstadiet bör defintivt pröva på dem!
aha, ja de är verkligen fina!
Hur ser man skillnad på könen? Jag tror jag fått två hanar :/ dom bråkade några minuter igår om revir :)
-Rasmus 🌈
Honan är mindre, "spolformad", hon har rödare buk, kortare första fenstrålar, samt den svarta pricken på sidan av fisken har ofta av små blåa prickar: dessa är på honan ofta inuti det svarta. Och på hanen så är de blåa prickarna oftast runt eller under den svarta pricken!
Det är svårare att skilja dom åt när de är små, hur stora är dina?
Mina är nog bara 3cm och Gulfärgade :)
-Rasmus 🌈
Kan vara svårt att se då men prickarna brukar vara säkraste tecknet och det röda på buken!
Okej tack :)
-Rasmus 🌈