Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 3948 ggr
idaaforsling
2

mina första scalarägg, hjälp

Nu har ett par av mina scalarer lagt ägg. De sitter på ena rutan av mitt 400 liters kar.

Hur länge tar det innan äggen kläcks?

Om de klarar sig så långt hur ska jag sköta/mata ynglen?

Tacksam för svar! :)

Krille12
0

Om honan och hanen börjar äta äggen måste du flytta dom. Har du fler Scalare så ska du flytta äggen, men det blir svårt om dom är på rutanObestämd Men Scalare brukar inte lägga ägg på glas. Om du har sniglar i akvariet är det nog snigelägg.

Medarbetare på Vetenskap.

idaaforsling
0

Okej.

Jag vet att det är scalarägg för jag såg då dom la dom och jag har inga sniglar :p

Ninja
0

Scalarer kan vara rätt dåliga på at sköta om sina ägg, efter att odlare tagit hand om äggen och fött upp ungarna så har scalarers yngelvård ibland avlats bort så att säga.

Man kan ge dem några försök att sköta det själva, jag har läst att de kan äta upp äggen de första gångerna innan de "kommer igång" med att sköta dem ordentligt. Då plockar de bort ev. mögel, fläktar äggen och tar hand om ynglen, väljer du att själv föda upp ynglen (i detta fall innebär väl det att flytta på föräldrarna, eftersom äggen sitter på rutan) måste du plocka bort mögliga ägg för att det inte ska sprida sig till de andra.

Nycklackt artemia borde fungera åt scalaryngel.

MarieEriksson
0

48 timmar. Nykläckt artemia.

Googla odla scalar, lek Scalare eller föda upp Scalare så får du massa bra info om hur du bör göra.

LYCKA TILL, scalareyngel är intressanta att se när dom växer upp.