Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 6169 ggr
vanlig
0

Motverka inavel

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Måste fråga hur alla ni som har levandefödande tandkarpar gör för att motverka inavel på era fiskar. Vi har just för tillfället Platy och molly av båda könen - dels för miljöberikningen och dels för att vi föder upp våra egna honor. Vi har i alla tider haft Platy och dessa har vi mer eller mindre låtit förka sig fritt för att hålla akvariet i liv. Dessvärre har vi tvingats avliva vissa yngel som då har fötts med missbildningar pga inavel. Dessa var då vanliga djuraffärsfiskar. Nu har vi köpt fina privatuppfödda molly. Nu vill jag inte ha någon inavel på dessa.

Hur gör ni? Säljer hanarna? Ger bort hanarna? Avlivar hanarna? Byter hanar med någon annan kanske?

Tack för svar!

Gur4m1
0

Inavel är inte så farligt som många påvisar (inte ens bland människor- än mindre bland fiskar)- det "farliga" är att avla vidare på fiskar med defekter.

Efterosm Platy, guppys etc (vet inte med mollys) "bara" lever ca 2 år så blir de tju att man får in nytt blod förr eller senare om man köper till fisk ibland.

De  fiskar som finns i butik är många gånger avlade på samma sätt som de "privata" avlarna. Många privata säljer ju de fiskar de inte kan få iväg på annat sätt till just djurbutiker.

Såvida de inte för regelrätt stamtavla vilket jag inte kan se varför man skulle- förutom möjligen om man driver specifikt för att få fram vissa färger eller former inom en art. Alla avelsformer som inte är som ursprunget- dvs alla olika färger osv är framavlade just genom bland annat rätt mycke inavel. Det viktiga är att inte "sönderavla" en art eller färgform- dvs att rensa ut de som inte bär på bra gener, de som inte "duger", dvs de som i anturen skulle blivit fiskmat åt andra för de är för svaga.

Se till att de som föds defekta inte avlas vidare. Är ganska naturligt att yngel kan födas defekta, måste inte bero på inavel. Så om du har plats, låt dem avla på. Tillför friskt blod ibland med nån hane eller hona kan ju aldrig skada.

Byta och sälja hanarna låter ju som en bra idé- orkar man så är det ju ingen skada i att försöka undvika inaveln- bara att det inte är så himla "farligt". Precis som verkningarna av inaveln mellan människor är kraftigt överdriven.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

vanlig
0

Okej, men nu känns det ju inte lika brottom att göra sig av med hanarna. Då jag har sett defekter på mina yngel var typ efter två år av Platy som ursprungligen "härstammade" från två honor och en hane.

Måste bara fråga om det råder någon form av rangordning i akvariet. Vi har en hane som är störst, spärrar upp sig och uppvaktar damerna. Sedan har vi en hane som bara glider runt och verkar ointresserad. Kan det vara så att den största bästa hanen får föra sina gener vidare?

Gur4m1
1

Det finns säket en rangordning- den andre parar sig säkert också men han blir möjligen dominerad av den andre? Eller så är det en defekt som gör att han är steril/ointresserad och det löser ju sig själv då ;)

När jagkollat runt så gäller följande:

1. Det är bra att föra in nytt blod ibland.

2. Man msåte vara noga med att ta bort de missbildade innan de kan avlas vidare på, man bör även ta bort honan som får många missbildade ungar- men det kan ju var svårt att veta vem som är mamman i detta fall :>

3. Fiskar är inte lika känsliga mot inavel som katter, hundar, får, människor.

4. Defekter förekommer även i naturen men där blir de föda åt andra djur rätt snart och kan därför inte föra vidare sina dåliga arvsanlag.

5. Med inavel förstärks både bra och dåliga sidor- det är därför det kan förekomma i avel. Därför måste man vara noga med att de man har i karet som parar sig är friska.

Så för in någon ny hane eller hona ibland och ja, defekta fiskar går bort-så är det nog inget att oroa sig för :) Då defekta fiskar är naturligt att få ibland- inavel eller ej.

"hårdavlade" fiskar är fiskar som blivit så hårt avlade att uppfödarna inte brytt sig om att de även har vissa defekter både i sin "släkthistorik" och kanske även själv och därför blivit en svag linje eller en svag individ som får dålig avkomma…

vanlig
0

Tack så mycket för svaren! Det låter ju himla lågiskt igentligen så då bara kör jag vidare och hoppas¨på det bästa! :)

Gur4m1
1

ja ^_^

Tänk tex fiskar i en inlandssjö :> Nu kan ju fiskar vvandra mellan sjöar men utbytetär ändå väldigt lågt och inaveln hög men det påverkar inte dem eftersom dålig avkomma blir mat/svälter och bra avkomma bara blir stark och mer anpassningsbar.

Lycka till!

godisgrisen
0

I all avel gäller regeln "skit in skit ut" alltså har man en genetiskt frisk stam kan man i princip avla hur tajt som helst utan problem. Fiskar är heller inte så känsliga för inavelsproblem. När det gäller Guppy så beror de festa fall av krokiga ryggar inte på inavel som många tror utan på dåliga vattenvärden eller för näringsfattig kost.

hoppetossan
0

Åh vad bra att du frågade detta, jag tänkte på samma sak med mina endlersguppy. mkt intressant läsning du tog fram där Gur4m1Skrattande.Å intressant det du skrev om guppys med krokig rygg godisgrisen, då var det nog det som fattades våra guppys vi hade när jag var liten, det visste jag inte. Alltid bra när man lär sig ngt nyttGlad

Ninja
0

Får jag fråga, varför byta ut just hanar? Varför inte honor? Honorna kan ju "lagra" spermierna, så även om du skaffar nya hanar så kan honorna bli dräktiga med någon tidigare hane.
Varför inte variera, byta ut hanar någon gång, honor en annan gång.

Som de andra säger, fiskar är inte så inavelskänsliga. Linjeavel är vanligt bland andra djur och det är samma som inavel, dock kontrollerad sådan. Enbart friska individer får föra sina (friska) gener vidare, för att öka chansen för friska avkommor.

Vad matar du med? Vad har du för vattenvärden? Som också nämnts finns andra orsaker än inavel när yngel blir missbildade. När du skriver "föröka sig fritt" tänker jag att vattenkvaliteten kanske sjunkit till följd av ökad befolkning i akvariet?