Hur man kyler akvariet?
I mitt minsta akvarium har jag redan börjat få problem med tempen, ligger runt 29-30 trots att jag häller i lite iskallt vatten lite då och då för att få ner den.
Har hört att man kan använda sig av isflaskor, fungerar detta?
Sedan undrar jag också om man kan använda sig av isbitar? Om det ens gör någon skillnad?
Kylare vet jag redan att man kan använda, men vill inte lägga så mycket pengar på en sådan..
Fler tips på annat användbart önskas!
/ Emma
En tanke slog mig att du skulle kunna göra något sorts hemmabygge med en slang och kanske någon slags låda med kylklampar eller liknande.
Tänker såhär:
Om du köper en bit trädgårdsslang så den räcker från akvariet, ner på golvet, några varv i en låda, och upp i alvariet igen.
Sen tar du en låda. Har själv t.ex. en frigolitlåda som jag fått från vårdcentralen som de fraktat någonting i. Frigolit är ju lätt att skära i. Skär 2 hål i den, ett på vardera sida, precis bara så slangen ryms.
I lådan kanske du kan ha vatten och varje morgon kan man lägga ner några kylklampar för att få ner temperaturen. Eftersom slangen ligger delvis i vattnet och vattnet kontinuerligt pumpas genom slangen, genom den kylande lådan, bör man kunna få ner temperaturen åtminstone lite.
Det borde inte behöva underhållas så mycket heller. Det är ju för det mesta alltid kallare på golvet, så där borde lådan stå.
Vet nu inte riktigt om det är möjligt att få ett naturligt drag i en slang som är så lång och som faller så långt ner och måste så långt upp igen.
Men det är kanske värt att prova.
Ha en bra dag! // Pernilla
Vet inte vad du har i akvariet men är det småfisk är det ju viktigt att se till att de inte kan fastna i slangen, men det går säkert lösa på något sätt.
Har själv axeloter och har länge funderat på hur jag ska få ner tempen. det ligger kring 22-23 grader vilket är på gränsen till för mycket.
Fick bara en snilleblixt nu när jag läste ditt inlägg. Så jag ska prova det här själv. =)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1, ska du göra så kommer du börja pumpa ut vatten ur lådan och upp i akvariet. :) ska man göra ett hemmabygge får man ha pumpar som pumpar runt vattnet, i alla fall upp. sedan måste man ju anpassa så det är ett jämt flöde. den får ju inte pumpa ut vatten snabbare än den pumpar in och vise versa. tror det kan bli riktigt riktigt svårt, rent praktiskt, att få det att funka.
ett knep är annars att köpa en bordsfläkt, ta av, eller i alla fallskuta lockat på akvariet lite åt sidan, och sedan fläkta ytan. fläkten ska vara riktad snett mot vattenytan så vattenytan krusas. så här gör många människor med räkor som inte klarar av för höga temperaturer. stäng av din doppvärmare om du inte redan gjort det.
Jag menar att den här slangen ska vara sammanhängande. Vattnet i lådan ska inte komma upp i akvariet någonting. Det är bara där för att kyla runt slangen som går från och till akvariet.
Nå väldigt mycket kommer det väl inte kyla men lite i alla fall.

#4 slutet system menar du? då måste du ändå ha en pump någonstans på vägen. du kan inte få ett självfall inna i slangen. då har du uppfunnit evighetsmaskinen, och kandiderar dig antagligen för nästa nobelpris för att ha löst ett av fysikens stora gåtor ;) till på köpet kommer du behöva dra slingor av slangen inne i lådan eftersom du annars inte kommer hinna få någon kyla i slangen.
skulle det funka som du vill skulledu behöva ha en lång slang, en stor låda, dra slangen som slingor i lådan, ha i alla gall en pump på vägen som drar runt vattnet , sedan slingor i akvariet för att kunna sänka tempen, annars kommer det inte göra någon skillnad. ett ganska stort projekt :)
Miljövänligt: Nej.
Snyggt: Nej.
Kan funka: Ja.
Lång slang från badrummet, eller kök, ner i karet, i slingor, upp ur karet och ner i avloppet, sätta på kallvatten…
Ja det där med draget sa jag ju att jag var skeptisk till men det var bara en tanke. Har ju inte påstått att det var en noga uträknad plan. Bara en plötslig tanke/ide jag fick och skrev ner.
pernillaa, det låter som en intressant idé, men lite för mycket jobb och tänkande för mig ;)
Funderar på en fläkt som oh-la nämnde.. Måste hitta någon i en bra storlek bara :)
Någon som har testat isflaskor / isbitar med bra resultat?
Andra idéer?
/ Emma

#6, vet faktiskt i alla fall en inbiten, på snudd till galen, akvariist som drog om hel sitt vatten i köket och lät alla rör med kallvatten gå genom akvariet som kylare :P vet även ett par som byggt helt galna konstuktioner från grysen och ner i akvarierna, men då måste man nog som sagt vara snudd på galen :P
#8, jag körde med is i flaskor förra sommaren. det är gnksa ineffektivt måste jag medge, men jag hade inte så mycket val :P man sänker väl tempen någon grad eller två, men så fort isen smälter börjar det bli varmt igen. ett tag hade jag hela frysen fylld med nedfrusna flaskor, sisådär en 15 stycken, och fick varva. två ner i akvariet tills de smält, in med dem i frysen och ner med två nya flaskor… segt som sjutton…
isbitar kan du nog glömma… det krävs alldeles för många. då är det bättre med flaskor som du kan återanvända hela tiden.
#9 Det är inte mycket som skilljer på galenskap och genialitet.
Låter som häftiga byggen det där. Min idé med slangen använder jag nu och då, men tvärtom. Det är slangen jag har till vattenbyten OCH för att värma badrummet innan jag ska bada. Sega hyservärdar finns det för många av. Varit utan element i badrummet i över ett år.

Jag brukar ha runt 24-25 C i mitt akvarium, helt plötsligt upptäckte jag att jag hade 29! Vad jag gjorde var att sänka ljustimmarna betydligt. Då återgick temperaturen till det normala. :)
Mvh Ellenfyrkant
#11 Ska testa det :)
/ Emma
#9 Alltså inga bra alternativ ;) Får se om jag hittar någon billig fläkt någonstans istället.
/ Emma
#14 Verkar superbra! Hänger man den ovanför vattnet eller i? :) Vet du vad en sådan kostar ungefär?
/ Emma
Man hänger den precis vid vattenytan. Vet inte det exakta priset, men runt 200-450kr :)
Jonathan Lundin
Driver: www.bettasverige.n.nu
#16 Okej, låter bra :)
Idag är det supervarmt så har satt in min mobila AC som har lyckats sänka tempen i det minsta akvariet till 26 istället för 29! Skönare temp i rummet också ;)
/ Emma

Åh vi har lite samma problem… Vårt akvarium är helt nytt (vi har bara 3 platys i det hittills, ett 93-liters), och tempen är just nu 29 grader. :-/
Ska vi satsa på fläkten? Eller hoppas att tempen går ner under natten?

Just det, man fick ju med en sån uppvärmare som man har i hörnet, måste man ha den på nu när det är sommar? Vi har sänkt den flera gånger för att försöka få ner tempen i akvariet men det är fortfarande 29 grader :/ Kan man ha fläkten på när fiskarna sover?
popruta: Dra ur doppvärmaren på en gång! Fläkten kan du ha på under natten också, ja :) Men om det är svalt i rummet så kan det till och med bli för kallt i akvariet. Så ha endast på den under natten om det är varmt i rummet där akvariet står.
/ Emma
Om doppvärmaren har termostat är det ju sak samma om den är i akvariet eller inte då den inte fortsätter värma efter kalibrerad temperatur. Är det en utan termostat så ja, då får man stänga av den :))
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Hade samma problem. Värmaren inställd på 24 grader men vattnet var uppe i 30+. Sänkte värmaren till 18 och nu är tempen i vattnet 25-26grader. När jag akut behövde få ner temperaturen så satte jag faktiskt ner ett par isbitar. (ja, jag var desperat) men det funkade litegrann iaf. Tempen sjönk med ungefär en grad så i långa loppet är det väl inte värt det men som akutlösning så gick det skapligt. ^^'
Ja men..:D Man måste kalibrera doppvärmaren själv. Testa sig fram. En del doppvärmare kan man inte välja annat än olika steg- Man kanske sätter den på 28 men karet blir 30, då sänker man värmen till 27 så blir den kanske 29 osv. Sen har inte alla doppvärmare en termostat- men de som har det ska stängas av då vattnet uppnått sin rätta tempratur.
Brukar vara en lampa som är tänd då den är igång och släcks när den uppnått tempen du angett.
Sen kan doppvärmare gå sönder, ha fabriksfel eller helt enkelt "låsa sig".Mina stängs av när vattnet uppnått rätt temp.
Sen tror jag att fiskar är mer känsliga mot förändringar i tempen som är många under kort tid än att de under en period får gå i varmare vatten än de brukligt uppskattar. Men ja man blir desperat om vattnet vill bli mer än 29-30 :D
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com