Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 5873 ggr
pernillaa
0

Hur avliva axelot? =/

Hej

Kommer nog troligtvis bli tvungen att avliva min ena axelot snart.

Undrar nu hur man ska göra för att avliva henne på bästa sätt, så det går så fort som möjligt och på ett sätt så det inte finns risk att det går fel och hon lider. Några vettiga förslag?

Hon är nämligen ca 25 cm lång så det är ingen liten fisk direkt. Min älskade tjej! =(

Det går emot givetvis att göra det själv, varav jag helst gör det på ett sånt sätt att jag själv mäktar med. I värsta fall får jag be någon annan. Gör det dock själv helst för att veta med säkerhet att det gått rätt till.

Väldigt tacksam för snabba svar!

Ha en bra dag! // Pernilla

[Billkampfisk]
0

Varför måste du avliva henne? har hon några sjukdomar? :/

pernillaa
0

Allra troligast har hon råkat ut för en hjärntumör. Huvudet har växt på ett konstigt sätt, ögonen har blivit mer utåtstående och mer eller mindre livlösa. Hon är paranoid, kväljer på ett konstigt sätt och äter ingenting alls. Vänder sig bara bort och gömmer sig. Tar luft hela hela tiden och hänger uppe vid ytan. Det har gått snabbt utför och fortsätter utför.

Jag väntar 2 dagar till har jag bestämt för att hålla ordentlig koll och se vilket håll det går åt. Fortsätter hon och blir sämre så avlivar jag henne. Jag gör henne en tjänst. =(

[Billkampfisk]
0

ne men stackarn då :/ okej hoppas hon blir bättre annars får hon ha det så bra där uppe i himlen med alla hennes gamla vänner!

pernillaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja jag har bestämt att kolla upp imorgon vad det skulle kosta att ta hem en veterinär för att avliva henne. Kanske kan jag låna pengar av min mor. Vi får se hur dyrt det är. Vet inte annars. jag måste avliva henne imorgon…tyvärr. =´(

Usch vad det är jobbigt sånt här.

Hon har blivit så smal och huvudet bara fortsätter och växer. Hon reagerade tillslut på mig litelitegrann ikväll när jag höll på och fotograferade henne, men det är nog troligtvis sista gången jag fick kontakt med henne utan att skrämma upp henne med beröring.

Hon höll alltid koll på mig genom glaset när jag sprang runt i lägenheten. har alltid varit så social.

Här kommer lite bilder….

pernillaa
0

…

pernillaa
0

…

pernillaa
0

Knölen har blivit ännu större nu, sen igårkväll bara. =/

[dynamitella]
0

Skulle det kanske funka med bedövningsmedel? De andas väl vatten med gälarna? (jag är inte insatt i axolotl-världen)

I såna fall finns det ju nejlike-olja i vissa "ljus+dofttvål-affärer" eller diverse hälsokostaffärer.Eller så finns Eugenol på apoteket att köpa. Man använder det för att bedöva munnen när man har tandvärk.

Om du får tag i något av de, så går det ju att söva henne med -> ge överdos ett par gånger efter hon är sövd -> eventuellt avlägsna huvud från kropp för att vara säker på att hon är död. Men frågan är ju om du klarar det. Jag kan inte ens döda våra sjuka tetror :(

pernillaa
0

Historien blev kort.

Ringde till en veterinär som inte hade möjlighet till hembesök. Beslutade att det skulle blivit mer plågsamt för henne med en frakt 6 mil så min fästmans bror kom med en kraftig vedklabb, fick bära henne ut i en hink med vatten och slog sen fort ihjäl henne med ett kraftigt slag i huvudet. Fort gick det. Begravde henne nere vid älven.

Jobbigt, men det känns bra nu. För hon hade inte klarat sig hur som helst. Nu lider hon inte längre!

*Simma i frid min vän*

[dynamitella]
0

Jätteskönt att höra.

Vila i frid :(

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur gammal blev hon?

Mvh Ellenfyrkant

[Billkampfisk]
0

Vila i frid :,(

pernillaa
0

Ja jag vet inte exakt hur gammal hon var när jag köpte henne men hon var absolut inte äldre än 3,5 år. =/

Hon fick en väldigt fin grav nere vid älven med vackra stenar, fina blommor och en skvätt vatten. Lade ner en sten och en snäcka från akvariet i lådan jag begravde henne i.