Gurami i par eller grupp ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är inne på att skaffa Dvärggurami, hade tänkt en hna och en hane men har läst lite grand och funnit att många gör misstaget att bara skaffa två när de ska hållas i grupp för att trivas bäst!
Fler här som kan hålla med om det påståendet? Eller är det en osäker källa jag hittat (via google).
Hur stor kan i så fall en lagom stor grupp tänkas vara i ett 110 L akvarium? Finns det något "bör minst ha…" ?
Mvh Ellenfyrkant
Gurmis påminner ju ganska mycket om kampfiskar i sitt beteende. Hanen brukar skaffa sig ett litet "revir" där han oftast är och sedan om någon hona kommer i närheten så jagas hon oftast bort. Andra fiskar går oftast bra men av samma art så blir det ofta bråk. Nu är ju karet iof rätt så stort med tanke på att de är så små. Du kanske skulle kunna ha en hane och ca 2 honor. Dom är ju inga stimfiskar precis.

#1 Tack för tips! Har läst ytterligare och där står att Dvärggurami lever i par men att t.ex. läppgurami lever i trio etc.
Känns ju bra att göra rätt från början.
Men så har jag läst att guramis ö.h.t. alltså generellt, kan stressa ihjäl varandra om de bara bor 2. Different info everywhere.
Mvh Ellenfyrkant
Jag tror det kan bero mycket på hur stort kar man har, ju större desto bättre. Jag tex har 3 mosaikguramis (1 hane 2 honor) i mitt 180 L och det går ganska bra. Hanen har halva karet som sitt revir där det är mäst växter och honorna får absolut inte vara där, så honorna får ha andra halvan och även dom kan bli lite smågnabbiga ibland om de kommer för nära varandra. Jag har läst om mång som har problem när de har sina guramis i kar under 100 L, att hanen hela tiden jagar honan osv. Jag tror de skapar som små egna revir i karet och vill inte honan leka så vill hanen inte ha något att göra med henne. Många skaffar tex fler honor och tänker att hanen inte kan ge sig på alla samtidigt men det gör ju inte saken bättre precis, då måste han ha ännu mer att hålla reda på och blir bara mer stressad till slut. Men ibland finns det ju undantag.

Ah tack, gjorde saken lite klarare.
Men för att minska stressrisken borde det vara bättre att skaffa 3 än 2 (förutsatt att det är fler honor än hanar)?
Mvh Ellenfyrkant
Ja det är ju bara att prova. Du ser väl om han bli jättestressad av det eller inte. Se till att ha ganska mycket växter så honorna har någon starns att gömma sig om han skulle bli jobbig :)