Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: vilken-fisk
Läst 1140 ggr
[dynamitella]
0

HJÄLP! Äppelsnäcks-ägg under vattenytan :(

Medans jag färgade håret, så har mina äppelsnäckors två äggklasar, som flöt på ett lock i akvariet, ramlat ner i vattnet :( En av mina stora snäckor måste ha puttat om kull det när hon kröp runt.

Jag fick ju panik nu när jag såg dem under vattnet och rusade dit och håvade upp dem med handen. La dem på en bit papper och "duttade" de torra. Nu ligger de i en burk utan vatten ovanpå armaturen (för värmen). Jag vägrar lägga tillbaks de i akvariet nu. De är ju mina första snäck-ägg..

Tror ni att de överlevde? De måste ha legat i vattnet mellan 1 och 15 minuter. Klasarna är ca 10 dagar och 6 dagar gamla, och man kan se i den äldre hur mörka prickar formats under skalen (så jag vet att de inte är tomma). Hur länge kan snäckbebisarna överleva under vattnet? Några sekunder? Minuter? Timmar?

De torkade ju på bara en minut, så de kan inte ha legat där så länge. Snälla ge mig lite hopp :(

[aammE]
0

Jag har råkat doppa mina några gånger också, en låg nog i vattnet 30-60 minuter, fick över 100st snäcklingar i den kokongen. Glad

Ninja
0

Jag har läst att de gärna ska ligga i en burk, t ex glassbytta med vatten i, på en frigolitbit. På så vis hålls kokongen undan från direktkontakt med vattnet, men luftfuktigheten blir bra och när de kläcks så kan de ta sig till vattnet direkt.