Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: vilken-fisk
Läst 2038 ggr
dragonstar
0

Axelotl och andra blötdjur?

Jag letar runt efter fackta om Axelotl och hittar inte mycket? funderar på att sakffa en. men vad kräver den och funkar den med några andra fiskar / grodor?

Läst om dom som har dom i kar på 60L är det stor elelr litet? Har ett 40L och 54L  skulle något av dom funka?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Tassy]
0

dom behöver nog minst 250L om det ska vara en bra yta för dem, och de vill vara fler än en.

De äter allt i sin väg och har känsliga gälar så välj pump noga. De smutsar ner rätt rejält också så du behöver en ordentlig pump.

Jag är själv sugen på dem, men har just nu inget utrymme för så stort kar.

dragonstar
0

aj jag läste någonstnas om en som hadde dom i ett 60 Lkar så ajg var väldigt sugen. Den personene hadde ne ensam. Men då är de inte bra då. Ömhhh Ska kolla kankse har ett kar jag kan silikona om som skulel funka..

[Tassy]
0

Nej tyvärr var det ett väldigt dåligt exempel du hittade.

En liten axolotlunge kanske det skulle fungera med, men de blir riktigt stora dessa rackare Glad å du skulle behöva byta kar inom några veckor/månader. Inte så kul kanske Tungan ute

dragonstar
0

hmm ja då får jag kolla om inte svärfar årkar leka glasmästare.. kanske han kan bygga ihopp något som passar… Blev ju så himla sugen på dem. Sambon med.

Vad skulel var passande mått? något äver 200L ?

Sen undrar jag lite ot om de små grodor man kan ha i akvarium. Slarar dom sig i ett mindre kar? 20-40L?

[Tassy]
0

jag har blivit rekommenderad minst 250L till axolotlar, så det är väl ett bra riktmärke.

Grodorna har jag ingen aning om, men 20L känns för litet om jag får gissa.

dragonstar
0

Ja tycker och de känsn ltie litet . Men de finns väll dom som blir typ 4 cm? funderar på om dom inte skulel trivas i 40 L de är ju fyrkanitigt och rätt lågt så mycket bottenyta är de ju.

zoolatri
0

Jag var oxå inne på axelotl ett tag, men då de vill ha ganska låg vattentemperatur kände jag att det skulle bli lite krångligt på sommaren eftersom jag inte har en sån där grej man kyler ner vattnet med, kommer inte ihåg vad de heter…

Men de är riktigt fina och häftiga!

[Tassy]
0

#7 Just ja, det var det också med vattentempen.

Men ja mycket läckra, och man kan tydligen lätt lära dem att äta ur handen och faktiskt peta lite på dem till skillad mot vanliga fiskar. Glad

dragonstar
0

Ja Lite kär är jag ju… men får vänta tills vi har platts för ett rijält kar och kan lösa det på sommanren med kyla.

MiniAndMe
0

Dvärgklogrodorna har jag för mig ska ha minst 60 Liter, och de vill vara några stycken (kanske 4-5, jag är inte säker…). Men de är så söta! :) Men som sagt, jag tror det är så, men vet inte. Större grodor vill ju ha ännu större…

Ratata
0

… Axolotl är inget blötdjur… Oskyldig

Mig-
0

jag tänkte också köpa sånna, men det var för dyrt med en såndär vatten-kylnings grej…

Jag såg en axelotl i en djuraffär, och den bara låg helt stilla, jättetråkig… då ville jag inte ha en sån längre :P

dragonstar
0

Det är en vatetn salamandel eller hur =) Jag viste inte riktigt vad jag skulle kalla dem så tänkte djur som lever i vatetn = blötdjur.. vart fel där

[Tassy]
0

Axelotl är en amfibie (groddjur).

dragonstar
0

Ahh, jag måste defenitivt plugga uppl ite här känenr jag  =)

miiz
0

jag har 2st axolotls på 8-10 cm i ett torn på 60L för tillfället för dom är så småa.(rek inte att ha en vuxen i torn)  Jag håller på att göra ett större. men den rekomenderade ytan för en Axolotl brukar vara 50*30*20.  när man har två som mig så rekomenderas 60*30*37. (ca 70L) dom behöver nämligen mera längd att simma på än höjd. räcker oftast med 15-20 cm i vattenhöjd.

sj med det större akvariet så kommer det bli ett på 375L vilket betyder att jag kan ha 4st om jag vill.. men rekomenderat är att inte ha flera än 3-4st i samma kar. det kan öka sjukdomsrisker då dessa är välldigt känsliga. det kan även bli större risk för "slagsmål" dom blir ju endå 20-25 vissa fall 30långa. så större ju bättre :)

dom föredrar att ha mellan 16-18 grader i vattnet, men kan klara svängningar upp till 25 ett kortare tag.

axolotls är inga djur att föredra att ha med tex fiskar inte just bara för att dom kan ätaupp fisken, eller att fisken förstör deras gälar, utan för att som tidigare nämt så är dem välldigt känsliga, och fisken kan föra med sig sjukdommar.  det är dock välldigt många som föderupp guppys hemma och ger dem som mat.  räkor är nog inget jag kan rekomendera att ha i karet heller, då jag antar att dom skulle bli uppätna rätt så fort. dom äter ju endå syrsor, dagmask, mygglarver, räkor, fisk, pellets m.m..

sen så smuttsar dom inte ner så mycket (inte mina iaf) dom poopar rätt så sällan, och dessa är lätta att suga upp. men dom vill ha rent vatten så städning när det behövs eller vattenbyta varannan vecka ungefär. man kan gärna ha en hink med vatten som fått stå någon dag innan bytet, men inget måste.

dragonstar
0

När du säger 70L är det då för en vuxen elerl för unganra du tänker?

miiz
0

ja det är för vuxet djur (räknat på 2st), men det är nog minimum det.. ja vet ju inte om det blir exakt 70L heller, men 60cm längd och 30-35 djup. ska tydligen va tillrekligt. 

sj skulle ja nog tycka det va enklast att gå på 100L med en gång. då vet man att det finns platts =) och lätt att göra rent :)

men så länge som dom är små (tycker mina är det) så kan man ha dem i 50L. dom växer inte allt för fort. (beror kanske med på hur mycket mat dem får) så man har ju endå tid att fixa ett större avarium/terarium. =)

så om du tar en eller två i ditt på 56 tillfälligt när dom är små så ser ja inget problem.

(jag har ett till på 64L o gemför man dem med dom 2 små, så e karet gigantiskt)  =)

dragonstar
0

Okej vad har du fått dom måtten från? Kändes väldigt små =) Har blivit tippsad om 250 MInimum innan =)

miiz
0

jag har fått dem från sidor på nätet.. men det är ju självklart olika överallt… skulle ju va enkelt om alla skrev lika haha :P

en av sidorna är översat ev en person från eng till svenska. så det kan vara lite fel i den texten, men kollar man orginalet i den står det 60 långt och 35 djup (bred) medans en annan sida står det att i labratorier får en bo på en yta av 45. men rekomenderas att va på minst 60cm. därför ja tycker man ska köra på 100 med det samma. men att det går med litet tillfälligt. =) jag tror det är något man märker medans dom växer med :P

men jag har aldrig hört att minimum ska vara 250L innan… :P men ja tror då verkligen inte att dom vantrivs med den stora ytan =)

det kan iof vara att folk rekomenderar 250 just för att det är mycket att simma på, medans måtten jag har är apsoluta minimum.. kan ju även vara så att vi här i sverige har helt andra mått… så det du säger kan ju facktist stämma :) (är ju amerikanska sidor ja läser) men ja måste tusan kolla om ja hittar detdära =)

dragonstar
0

Ja hmm får se om någon anan läser deta och vad dom tror=)

HUr har du löst det med deras kylbehov?

miiz
0

hmm.. kompå en dum grej *S* kan den som sa 250 menat att det ska vara 250 runt akvariet? typ omkretsen? hehehe *S* har inte hittat nån info alls om stl på kar mer än dom måtten ja redan har… men som sakt, hoppas någon läser och vet =)

jadu, ja vet inte hur ja ska svara på den frågan… har inte behöva gjort någe åt det än. men jag letar för fullt efter en kylare till akvariet, men nu när det är vinter och kallt så är det bra temp i vattnet (peppar peppar) så skulle tempen gå upp nu så kan ja göra ett vattenbyte med kallare vatten. tempen håller sig rätt länge nu.

men jag har en kamrat som skulle försöka bygga något bra, eller iaf försöka sig på att komapå någe =) annars så blir det dyra pengar till en kylare. har bara hittat nya för ca 6000kr :( så det är ju lite av ett problem…  

brukar skämta med min sambo och säga att får ja inte tag på någe så får dom leka isbjörnar med isbitar *S*

dragonstar
0

Ja man kan ju fylla petflaskor med vatten och frysa in och sne lägga i vattnet. Blri ett himla jobb att hålla tempen jämn men bättre en överhättnign =)

miiz
0

d va ju tusan smart det! =) hade ja inte tänkt på hehe.. blir en "leksak" åt dem *S* men ja, allt funkar tillfälligt iaf :) och heldre an massa "jobb" än att dem dör…

Ratata
0

70 liter låter himla pluttigt, har svårt att tro att det är lagligt utrymme i Sverige. Miiz, du skrev att texten var översatt från engelska, då får man vara försiktigt då den kan vara skriven av någon i USA och där är verkligen lagarna för djurhållning inte så snälla som Sverige.

Nu har jag inga axolotler själv, men jag tycker att 250l låter mycket mer förnuftigt än 70. OM nu 70l var lagtigt för ett vuxet djur så får man tänka lite på hur djuret mår också inte vad lagen kräver för minimum.

miiz
0

ja d va ju därför jag skrev att dom va översatta och att alla sidor säger olika.. jag tycker definetift man ska ha minst 100L och har man läst allt så står det även att (jag) andra kan kollaupp detta och kanske kan berätta vad sveriges lagar säger.. men för 1-2st småa dvs som tex mina på 8cm, så kan man ha dem i ett på 50-70L tillfälligt. men att jag själv tycker att man ska skaffa större.. mina kommer ju hamna i ett på 375L inom en månad. men nu va det ju vad det står i informationen på sidorna jag skrev ut… inte något att man ska följa det… och jag tycker själv att man borde förstå att bara för att det står minimum så betyder det inte att dom ska ha så… jag kan ha skrivit på ett konstigt sätt så du har missförståt det hela… men isåfall så ska jag försöka förklara hur jag menar tills alla förstår =)

Niklas30
0

http://www.axolotl.org/index.htm

Där borde du hitta allt du behöver veta :)

Ratata
0

Det var väl den sidan som påstår att man ska se 45cm som minimumlängd på ett axolotlakvarium? Fast senare skriver de att man gärna får ha större, tack och lov!