Nitrit bevär utan bot.Svara snälla ><
Hejsan.
skrev i ett äldre inlägg men inga svarade så skriver ett eget. Finns säkert redan 1000svar på just denan fråga men skriver ändå….
Har ett nystartat 54l akvarium där jag intetycks finna något bot mot de dödligt höga nitrit värdena. Även efter ett vattenbyte på 50% står nitritet kvar i de dödliga höjderna!
har bebis ancistrusar&svärdisar i klaret. Karet fick endast stå tomt i knappt en vecka sen kom de 4 ancistrusarna i.
Eftere ytterliggare ett tag vattevärdena var okej och jag a i mina svärbärare.
2-3 veckor har det varit igång med fisk. Och jag antar att det ko m i fisk för tisigt, mengjiort är gjort och nu vill jag fixa problemet.
Har kört nu med cirka 3 vattenbyten om dagen, ibland mer ibland mindre.
Men det känns inte som detta hjälper än iallafall. Aldrig varit med om att man kan byta 50% och forfarande ha höga värden! ><
Har i salt och bio nitrivec även haft i sera toxivec men det är lut nu.
Känns som ett slöseri att hälla i kemikalierna när jag byter vatten återigen. Sera bio nitrivec tar 12timmar på sig att verka men häller i det innan sängdax. Toxivecet verkar omedelbart men är sopm sagt slut. Saltet h'ller jag alltid i vid varhje vattenbyte.
Hur ofta kan jag göra vatenbyten?
gör jag dem för ofta?
Några tips&råd? aldrig varit med om såpass envetet nitrit Någonsin! ><
Vad kollar du nitritet med? Testet kanske visar fel? Vad har du för vatten i kranen - kanske det är nitrit i det från början?
Tycker nog att du har haft lite bråttom med att pytsa i fiskarna men tycker ju att det ska gå att fixa det hela ändå med det extrajobb du gör. … men det är overkill att byta tre gånger om dagen!
har du något annat mysko i vattnet som producerar nitrit? Nä… hur mycket fisk är det?
Hur ser fiskarna ut? Kippar de efter andan?
Fiskarna ser helt okej ut.
Jo jag vet att jag hadelite väl brått. När ancistrusarna 4 st var det inga problem sen när svärbärarna kom började det. Jag flyttade över dem från ett av de andra karen då det började bli överbefolkning. La i alla mina svärdisar på 5st vilket antagligen var rejält dumt av mig ><
Fiskarna mot all förvånan bra ut. De skippar inte efter luft eller något aådant alls.
Det är Jbls dropp tester jag kör. När jag testar andra kar&kranvattnet så visar det ju olika, och då noll på nytt vatten.
vissa rekomenderar att byta var 4:de timma så det gick jag pånär ett strort byte inte gav något resultat. Men då byter jag mer sällan.
ingenaning om något av de material jag har i ger nitrit, men det är en mangoverot, seiryu stenar, sen växter, sand från guldfisken.se och grus från akvarium butiken här hemma.
Ska jag slamsuga ellert ej? för en del goda bakterier lägger väl sig där?
Det här var ju mysko… men håll koll på fiskarna. Det där med vattenbyte kan jag inet uttala mig tvärsäkert om. Kanske var fjärde timma är bra då. Jag skulle slamsuga. Att nitriten är för hög visar att bakterierna är för få och avfallet för mycket. Om du har ett annat fungerande akvarium så kan du lägga i grus därifrån och kanske ta lite filtermaterial därifrån om det inte är jätteskitigt. På så sätt planterar du in bra bakterier i det nya akvariet. då hämtar det sig kanske lite snabbare.
jo det kan jag ju göra, dock från afffären. Mitt perfekta kar ä'r inte så perfekt just nu. Behandlar med sterazin, eller ska börja med det idag. Men kan väl ta från affären om jag litar 110% på. Tog en hin från dem och hällde i och allt gick super efter det! Då var pga efter medicenering som jag ville ha en skuff då meds dödad allt >< hällde inte i något i 54l dåför att det gick så bra till en början.
Men har ettbiologiskt filter undanlagt, vet inte hur man förvarar sånt, och hurlänge? men kan man testa gammalt filtermaterial för att se om det är bra bakterier i det?
men mor min ska förbi affären åt mig idag, jag kan ju följa ned och ta med mig lite från något av hennes kar.
Om fiskarna inte verkar stressade och flämtar efter luft så gör inte vattenbyten hela tiden. Mata låter du väl bli att göra varje dag förmodar jag. Ett filter som ligger undanlagt bara är ju inte igång med bakterier så att säga.
nu8 för ett tag sedan här gjorde jag ett 10% vattenbyte och la i dubbel dos easylife&normaldos bio nitrivec. Ska låta det arbeta nu och s¨å får jag se hur det ligger till imorgon.
matat har jag låtit bli, men inte helt. En algtablett har åkt i som innehåller multivitamin&spirulina någongång ibland, de äter alla fiskarna av och är borta på nolltid. Ancistrusarna hinner dock inte få i sig men de ska väl klara sig på alger.
Jag är förvånad över att fiskarna ens lever.
Men ska dra ner till 1 vattenbyte om dagen och låta kemikalierna verka. Kankse aska ha släkt lapan också för att det inte ska stressa?
På fredag eller imorgon åker jag och hämtar bakeriekukltur från min akvariumbutik för att kicka igång det lite…..
Dagens nitrit värde låg på 0.25 - 0.5 med ailfert profi test då jbl:n är slut.
Detta värde efter 15%vattenbyte. =/
5liter Toxivec på beställning nu här iallafall, och refiller på jbl testerna.
Hur har ditt akvarie gått?
Jag har samma problem som jag bett om råd i en annan tråd innan jag hittade din…