Hjälp alla algätare dör för oss
Hej på er!
Min son har ett akvarium på 52 liter.
I det finns en Kampfisk och fem kardinaltetror som vi haft ett tag och som mår bra.
Problemet är att vi inte lyckas med någon typ av algätare i detta akvarium.Först fick min son en snäcka som skulle äta alger.Den dog.Sedan köpte vi en liten ancistrusmal och ett par räkor.(De sa i djuraffären att de skulle äta alger)Men de dog.Sedan väntade vi ett bra tag med att köpa någon ny algätande fisk.Men häromdagen så var jag i djuraffären och talade med dem.De trodde att vi haft extrem otur och tyckte at vi skulle prova en annan typ av vanilgare algätare( vet inte vad den sorten heter).Ikväll flyter den runt och lägger sig på sidan.Det har hela tiden funnits lite alger i akvariet samt att jag två ggr i veckan lagt ner algtabletter.Men hitills så har ingen ätit av dem mer än de vanliga fiskarna.
Hjälp, vad gör vi för fel?
Känner inte att jag vill köpa någon mer algätare nu när det aldrig funkar.
Vad har ni för botten? :) Fin sand eller frus? Samt vad för sort?
Jättetråkigt att råka ut för sånt, verkligen :(
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Det är ganska smågrusigt svart glansig sten som djuraffären sålde.Alltså inte sand men väldigt små kornigt grus alltså.
Är det dåligt?
Kan vara giftig sand då :/
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Jag blir osäker.Men borde de få sälja giftig sand i en akvarieaffär?
Och de andra fiskarna har vi ju haft en längre tid och de ser väldigt friska ut.Borde inte de bli förgiftade av gruset de också i så fall?
Funderade också ifall algätarna får i sig gruset när de äter och ifall det är för smått?
Jag skall nog höra med akvarieraffären om just gruset tror jag.
Fråga bad gruset heter, för det finns ett speciellt svart grus som inte är bra

Aha!Tack snälla Sussa för tipset.Nu har inte akvarieaffären öppet här imorgon Söndag men på Måndag skall jag genast ringa och höra om detta.
Vet du vad gruset som inte är bra heter?
Nä men säger du namnet på det så kommer jag känna igen det :)

Tyvärr har jag inte påsen kvar men jag skall kolla med akvarieaffären på Måndag och så återkommer jag till dig här om det är ok?
Kan ju vara bra för andra att höra om detta gruset ifall det inte är bra.
Många hör vet redan att det gruset inte är bra men jag minns som sagt inte namnet, och vet inte om nån annan här kommer ihåg det :p men kolla det du, så får vi se imorron :) tyvärr säljer djuraffärer nästan vad som heller, bara de får in pengar på det och svart sand är ju otroligt snyggt!
Kan det vara svart "råda sand"?, det hade iaf jag i ett av mina akvarier tills alla bottenfiskar började att dö.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Det är ett svart glänsande finkornigt grus.Om någon här vet något om det gruset så hör gärna av er.
Önskar att jag kundee fota gruset, en jag tror inte att det skulle komma till sin rätt på ett foto när det redan ligger i akvariet.
Återkommer så fort jag fått tala med akvarieaffären på Måndag.

Idag har jag vart och köpt nytt grus till akvariet.
Jag talade med en person som jobbade i akvarieaffären.Tyvärr var inte chefen för affären där.Men jag berättade om mina erfarenheter med att alla bottenlevande varelser dött i mitt akvarium.Sedan berättade jag vad jag läst om gruset på nätet.
Lägger med en länk som jag bland annat läst ifrån:
http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/t-128352.html
De sa att de skulle kontakta sina leverantörer och tala med dem om detta.De hade aldrig hört talas om att ett grus skulle vara giftigt.