Vad har drabbat min guramihane?
Hej!
Min guramihane hänger vid ytan och är böjd som i ett "S". Han rör bara dom små fenorna som sitter vid känselspröten. Sedan ser det ut som saltkristaller runt fästet på känselspröten och invid kanten till gälarna. hans ena öga är grumligt med. Han har inte ätit på ett par dagar. Så nu har jag satt honom ensam i ett litet yngelkar (30 l) med nytt vatten och ektozon. Han blev långsamt dålig när han fick en kampfiskhane som sällskap. Men den fick aklimatisera sig i ett annat kar innan jag presenterade kampfiskhanen för dom andra fiskarna.
Ingen annan av mina andra fiskar är drabbad, men dom har fått en liten dos ektozon med, och alla andra av mina fiskar äter.
Någon som vet vad min guramihane har drabbats av?
Vänliga Hälsningar
Lotta
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

hej, grumliga ögon är ett tecken på dålig vattenkvallité så en god idé är att kolla vattenvärderna…
att han är s formad kan bero på att det kanske är inavel på honom? fast det kanske man skulle ha sett innan då…
saltkristaller säger du, rör de på sig? lite smått avlånga? kan vara gälmask och hudmask?
om du kan fixa en bild blir det ännu lättare att se vad han lider av!:D
hoppas han piggnar till igen:D
Lycka till!
Här är några bilder, men dom blev inte så bra. Vattnet är nytt, men det ser ut som att det är jättesmutsigt. Men det är det inte.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"