Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 10196 ggr
[nono39]
0

Hur mycket kostar de ?

hur mycket ungifär betalar du för dina fiskar varje månad ? är de dyrt att ha en fisk eller biligt ?

sussa08
0

oj, inte mycket alls här… :P

Sand och själva akvariet är ju en engångskostnad, oftast…

Sen är det beroende på vad man gör, utom fiskmat, el och vattenbyten då XD

Vilka växter du vill ha, hur ofta du vill göra om..

Men räknar vi fiskmat och vatten i månaden så är det inte mycket, beroende på sorter, storlekar osv XD Elen vet jag inte hur man ska räkna in eller snarare jag orkar inte ge mig på det XD

Allt är ju relativt tyvärr..

Men kanske någon annan orkar :D

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

CaithSith
1

Det dyra är inköpet av akvariet, filter, sand, lysrör mm. Om man köper allt nytt går det ju på några tusenlappar beroende på hur stort man köper. Men det finns billigare begagnade att få tag på tex på blocket.

Sen i månaden kostar det inte så mycket alls tycker jag.. Det beror ju helt på vad man vill ha för typ av akvarium. Några guppies kan man få tag på i princip gratis av folk som vill bli av med yngel men köper du discus kostar de kanske 600st, som sagt är det väldigt relativt ;)

Dragula
0

Ingenting i månaden? Kör ni low-tech utan lysarmatur och grejer? :( Eller är det föräldrarna som betalar elen?

Dodat
0

Mina föräldrar betlar allt, förutom fisk, och växt köp :)

// Dodat :)

akvariet
0

#4 samma här!:D:D ibland får jag betala fiskarna och växterna och ibland föräldrarna (som en present när jag fyllt år:D)

men själva maten får jag stå för själv…

sussa08
0

#3 jag nämde el, och där ingår väl ljus?

Det beror ju på vad man ha för lyse hur mycket det kostar i månaden… Vi har inte stor skillnad på elräkningen för att vi skaffade akvarier iaf :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Dragula
0

Jag fick ca en hundring dyrare med två akvarium som går.

sussa08
0

okej, så ska vi säga att ett kar så blir det kanske 50 kr el, vattenbyte kanske 10kr (om man inte tänker slänga i massa beredningsmedel) 10-20kr mat i månaden i snitt,

Då kan vi ju avrunda till en hundring för att va på säkra sidan? :)

Och då är det inga engångskostnader inräknade som växtköp, fiskköp, inredning mm

Dragula
0

Yes, det låter ganska rimligt. Nu ingår vattnet i denna lägenhet så det är uteslutet el som går. Men det skiljer sig ju om man bor i hus.

[aammE]
0

Vill också ha föräldrar som betalar mina djur. Rynkar på näsan Men ja, Dragula (min sambo) har väl redan sagt vad det kostar för oss i månaden. Kan ju tillägga att vi inte använder doppvärmare, så därför blir det väl lite billigare.
Får se hur det blir med elen när jag har startat mitt 250L-375L.Oskyldig

CaithSith
0

Hrm, här är det föräldrarna som betalar elen, är väl därför jag tycker det är så billigt.. Annars köper jag allt till akvariet själv.;p

kent
0

ca 1500,- pr måned…men då har vi ca 100 akvarie oxå.

ibland säljer vi en hel del fisk/växter och då blir det mindra såklart men jag räknar med 1500.Cool

fiskargrabben
0

mina 3 så kostar det kanske 50 kr per månad…..