Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: vilken-fisk
Läst 1211 ggr
[aammE]
0

Vad är den för färg? (äpple)

Jag köpte en äppelsnäcka från en djuraffär för ett tag sedan (tyckte synd om den p.g.a det trasiga skalet) men nu undrar jag vad den är för färg och vad jag ska göra för att hjälpa den med sitt trasiga skal?

sussa08
0

Tycker den ser ut att vara brun :) Men ofta har ju det med ljuser att göra!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

KerstinL
0

Kalk i vattnet kan hjälpa den att få ett starkare skal, en del snäckor blir så där när skalet växer..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

akvariet
0

tycker den påminner lite om rosamönstret… om du har högt pH blir skalet bra igen…

sussa08
0

Bruna är också randiga :) Men det är mörk fot, rosa har inte det…

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

akvariet
0

juste ja, det hade jag glömt

akvariet
0

juste ja, det hade jag glömt

[aammE]
0

Jag tror att den är lila eller brun, men jag har inte sett någon av dem IRL så jag har ingenting att jämföra med. Är det någon som har lila, rosa och vita till salu så skicka ett PM. Oskyldig

sussa08
0

Lila är den nog inte tyvärr! De är mycket mörkare :)

[aammE]
0

#8 Då är den brun. Tycker att den är ganska fin ändå, trots skadorna. Den lär ju vara rätt så gammal efter som att den är lika stor som en golfboll, om inte större.

oh-la
0

om skalet redan är skadat går det inte att göra något åt. snäckor kan inte laga sitt söndriga skal. däremot kan du ju motverka nya skador genom att ge den bra mat. de skador den har verkar bero på bristfällig kost med för lite kalk. du kan de den krossat äggskal. ta bort hinnan på insidan av skalet. micra skalet i micron en liten stund så det blir torrt och sprött. krässa med en mortel och lägg ner bakom någon växt eller liknande. weekend-foder innehåller också en del kalk.

[aammE]
0

#10 Kan jag typ strö äggskal över en bit zucchini eller så?

oh-la
0

nja, det kommer ändå ramla av… det är bättre att lägga det på nån plats där snäckan kan knapra på det. själv gör jag så att jag gör en gegga som jag fryser in med ärtor, spenat, persilja, äggskal och fiskmat. mixrar ihop det till en slät sörja, häller ut mellan två smörpapper och plattar till tills det är tunnt nog att bryta i mindre bitar när det är fryst. in i frysen och sedan tar jag en liten bit och ger räkorna och snäckorna en gång om dagen. mina har kanonsnyggt skal på den dieten och växer så det knakar :)

[aammE]
0

#12 Det där ska jag definitivt göra!

Kiyona
0

ursäkta att jag ytar upp frågan här, men filosoferat på det här länge nog Skrikandes

Behöver snäckor likt bla sköldpaddor i fångeskap tillskott av vitamin D3 för att kunna omvandla calciumet till vitamin D3?

För de båda måste väl finnas med för att skalet överhududtaget skall kunna stärkas genom utfodring av calcium rik kost?

Skall göra min andra lilla sats med "snäcksnacks" och kom att tänka på just den processen Calcium - D3 och tänkte köpa calciumcarbonat med tillsatta D3 vitaminer. Men om det inte behövs är det ju onödigt =O

Har de behov av D3 tillskott? Obestämd

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

JohannaEkroth
0

#14 Hade ingen aning om att sköldisar behöver tillskott av D3, däremot vet jag att de behöver UVB ljus för att kunna omvandla kalciumet. Har en gulbukad vattensköldistös här hemma.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Kiyona
0

#15 solljus stimulerar så att de själva producerar D3, men utan/för lite solljus/UVB lampa så kan de inte producera D3 själva, vilket är mycket förekommande och då måste man tilsätta D3 via fodret för att undvika mjuknande av skal m.m pga brist på D3.

Men har man bra belysning så bör detta undvikas pch ske den naturliga vägen :)

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

JohannaEkroth
0

#16 Då förstår jag hur du menar. Skrattande

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else