Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 5902 ggr
Dodat
0

Räkor med andra fiskar

Nu har det blivit lite tomt i mitt akvarium, för att jag har sålt mina svärdbäraryngel.

Jag har just nu 2 äppelsnäckor, och 5 räkor (körsbärs), och en massa mongoliska sandsnäckor eller vad dom nu heter :P

Jag undrar vilka fiskar man kan ha i akvariumet?

Hittade en riktigt fin grupp med arter, som jag tror hette boraras. Funkar sådana?

// Dodat

// Dodat :)

sussa08
0

jag har Körsbärsräkor med tetror, mollys, Svärdbärare, regnbågshajar mm mm, alltså fullvuxna fiskar och det går fint, har väl några tusen i mitt kar för jag har så mycket mossa :P

Så lnge räkorna kan gömma sig nånstans så överlever de antagligen :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Dodat
0

Jag hade hört att man inte kunde ha Svärdbärare bland Körsbärsräkor.. (mina har ägg just nu)

Synd att jag sålde mina Svärdbärare :(

Men tack för svaret iaf! :)

sussa08
0

men det går ju alltid att få tag i andra ;) Leta upp nån fisk du gillar så går det säkert fint! Skaffa javamossa om du inte redanhar det och är lite osäker :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Nooon2
0

…men en Svärdbärare äter ju utan vidare räkyngel… så det beror ju på om man tycker att det är ok. Mycket mossa är ju jättebra… men om en Svärdbärare får fatt i ett litet räkyngel så slinker det nog ner. Om du vill ha helt räksäkra fiskar så måste de vara mycket små. Jag har ju några boraras merah (jag tror att du har sett bilderna på dem) som ska få flytta in hos räkorna småningom. De blir max 2cm. Jag vet inte om de kan ta de minsta räkynglen men jag räknar med att nog många de klarar sig ändå. Jag är väldigt förtjust i mina småfirrar - glada och nyfikna och pigga och vackra!Glad

Dodat
0

Som jag skrev på huvudinlägget så ville jag gärna ha en sorts boraras. Är dom vanliga och lätt att hitta? Helst hade jag velat ha boraras maculatus.

Javamossa har jag mycket av, har sålt mycket på tradera den senaste tiden, många som vill köpa :)

Nooon2
0

Hornbach beställde hem mina fina boraras merah åt mig. Om du inte har Hornbach i närheten så kanske den där Zoogiganten kan beställa dina maculatus åt dig. :)

Nooon2
0

Nä… jag tror inte att Boraras är så lätta att hitta. Det är inte så vanligt att man vill ha så små fiskar. "fisknördar" som vi är inte så vanliga ;)

Dodat
0

Okej. Jag frågade min pappa om det, och han sa att (iaf på hans tid) så var Kilfläcksrasbora vanliga (annat namn för "boraras birgiatte".)

Jag ska kolla upp om jag har hornbach finns nära mig :)

Men vad menar du med "maculatus"?

Nooon2
0

#8 Nääe… Kilfläcksrasbora är en helt annan fisk… i alla fall för mig.

Här har du 2 olika latinska namn på den:
http://hem.passagen.se/kent.andersson/kilf.rasbora.htm 
http://www.andreas-akvarium.se/kilflacksrasbora.html

Vad jag menar med maculatus… det var väl såna du sa att du ville ha? #5?

Jag har sett namnet "stjärtfläcksrasbora" och "Mosquito Rasbora" på maculatusen. När du beställer är det nog bäst att du anger det latinska namnet på firren så att det blir rätt.

Dodat
0

Oj, jag var ganska ute och cyklade där :P

Kilfläcksrasbora var fel, den kallas också Stjärtfläcksrasbora menade jag.

Det där med maculatus, jag hade glömt att jag skrivit det.

Men zoogiganten hade ingen email, (tror jag iaf). Så jag får ringa.

Hur många ska man ha?

Jag ska nog börja med 10, för att se om dom funkar bra, sen kanske köpa 10 till. :)

Nooon2
0

#10 De är väldigt små och mitt stim på 15 upplever jag inte som stort. de kunde lätt vara 10 till. Mina 15 st merah (1,5-2 cm) försvinner nästan i det 30-liters karantänsakvarium som de går i. Som tur är är de både aktiva, nyfikna och modiga så de kommer fram om man inte smyger. Jag hade tänkt köpa fler med de var dyra för att vara så små - en 20:a styck och jag ville inte riskera för mycket ifall det inte funkade.
De stimmar mest bara när de blir rädda. Annars simmar de gärna med sina komipsar men drar också gärna iväg åt ett eget håll. Jag vet inte hur det skulle bli om det skulle bo större fiskar i akvariet också - då kanske de skulle bli ängsliga och hålla ihop mer. Mina merah ska småningom få flytta ihop med mina marmorerade bilbukar. Nu när jag sett merah-fiskarna så oroar jag mig lite för att bilbukarna ska tro att de ska ätas… men bilbukarna är ju ovilliga att äta mat som inte flyter… nå, vi får se. Kanske småfirrarna lägger ett par millimeter till längden under sommaren.

Dodat
0

Okej, 20 kr stycket…

Om man har ett stim på 50 som många rekommenserar, då kostar det 1000 kr :O

Men jag ska nog köpa några.

Eller vet du någon annan fisk som funkar att ha med räk-bebisar ganska bra?

Nooon2
0

Nja… jag provade med rasbora hengeli. De plockar sällan mat från botten och är rätt små - inte som boraras då men… lite små ändå. Jag tyckte att de med tiden blev lite för intresserade och räkynglen minskade i antal så rasbororna fick flytta…. men sussa ovan har ju räkor med mycket "farligare" fiskar och det går bra. Det handlar väl om att ha massor med räkor så att svinnet inte gör så mycket…. och mycket mossa.  Jag har inte många räkor alls.

Surfa på "shrimp safe fish" så hittar du några uppslag.

Dodat
0

Tack för alla svaren!